Final Fantasy XIII-2

Het Crystarium, het levelsysteem, is omgegooid. Dit keer geen verdiepingen met allerlei krachten die te unlocken zijn, maar een logischere indeling zonder al te veel poespas. Je kiest de rol die je wilt opwaarderen en als je genoeg ervaringspunten hebt, is het zo gepiept. Heb je ze niet, dan kun je niet alvast de punten in de gewenste rolupgrade stoppen zoals in Final Fantasy XIII. Dat was een nogal zinloze optie die soms frustreerde, omdat je eigenlijk je punten later in een nieuwe rol wilde gaan stoppen. Per rol zie je al wanneer je welke nieuwe actie vrijspeelt. In het Cyrstarium kun je ook nieuwe rollen vrijspelen, je ATB-meter uitbreiden of je maximale rollevel uitbreiden. Naast de personages hebben ook je wezens een eigen Crystarium. Hierdoor wordt het erg interessant en eigenlijk ook nodig om in je wezens te investeren. Het Crystarium en de upggrademogelijkheden door ze te fuseren en items te geven maakt deze wezens sterke bondgenoten. Lastige gevechten pakken in je voordeel uit als je een slimme strategie met deze wezens gebruikt.

Final Fantasy XIII-2Final Fantasy XIII-2

De manier om gevechten aan te gaan is geheel veranderd. In het vorige deel zag je de vijanden al op de kaart. Nu verschijnen ze opeens in de wereld. Moogle, je metgezel, zal een klok in beeld tonen en als je binnen een bepaalde tijd aanvalt krijg je een 'pre-empive strike'. Je slaat een keer zonder aangevallen te worden en krijgt al een volle ATB-meter. De klok kan ook negatief uitpakken. Wacht je te lang met aanvallen, dan krijgt het monster namelijk bonussen en jij nadelen zoals een trager vullende ATB-meter. Zit je ergens in het midden in de tijd van de klok dan wordt het een gewoon gevecht, zonder enige effecten. In de gevechten zelf is 'staggeren' wederom belangrijk. Je vult de staggermeter van je tegenstander en is die vol, dan kun je een tegenstander heel veel schade toebrengen totdat de meter weer is leeggelopen. Nieuw zijn de quicktime-events, welbekend uit games als God of War. Hier zijn ze ook aanwezig en soms ook nodig om uit te voeren, anders is het 'game over'. Het is dus zeker opletten geblazen bij die momenten waar het er toe doet. Gelukkig is het vrij opvallend te zien als je in een quicktime event terechtkomt, zodat je jezelf op scherp kan zetten voor het komende moment van knoppen op de juiste tijd indrukken. Als je een serie quicktime events perfect uitvoert krijg je ook extra items.

Final Fantasy XIII-2Final Fantasy XIII-2

Op de kaart is er dit keer veel meer te doen dan alleen vijanden en schatten zoeken. Chocolina is een verkoopster die naast wapens en items ook je tam gemaakte monsters kan verbeteren. Ze is nogal opvallend gekleed en is overal en nergens te vinden. Moogle helpt je ook schatten te zoeken. Het wezentje gaat gloeien als je in de buurt van een schat bent. Deze kan ook onzichtbaar zijn, maar Moogle is degene die deze items tevoorschijn kan toveren. Je kunt zelfs met Moogle gooien om hem onbereikbare items te laten pakken. Er zijn nu ook settlements. Het steden noemen gaat wat ver, maar er zijn extra bonusopdrachten te vinden. Van het zoeken naar een item in de nabijgelegen wereld tot het verslaan van een groot monster. De bewoners zijn ook een stuk spraakzamer. In sommige gesprekken krijg je keuzes. Deze keuzes geven meer informatie over achtergronden van het verhaal, omgeving of monsters. Na een hoofdstuk te hebben uitgespeeld, krijg je een item op basis van die keuzes.

Final Fantasy XIII-2Final Fantasy XIII-2

In de wereld zijn er timegates. Deze gates sturen onze helden naar verschillende plekken in verschillende tijdperken. Spelers van het eerste deel gaan veel bekende plekken nog eens bezoeken, maar in andere tijden dan voorheen. De Yaschas Massif, Oerba zijn daar twee plekken van. Zelfs de soundtrack klinkt bekend in de oren, al is het ietsje anders dan het 'origineel'. Nieuwe gebieden zijn er natuurlijk ook. Om verder te komen moet je in de gebieden artefacts vinden. Dit zijn de sleutels die je bij een gate kunt gebruiken. Er zijn verschillende artefacts en verschillende gates. Gouden gates brengen je verder in het verhaal, terwijl er kristallen gates zijn die een extra bonus opleveren.

Tijd en het reizen daarin speelt een grote rol in het spel. Door je acties in de ene tijd verander je de toestand in andere tijden. Het kan dus zo zijn dat je eerst een heel gesprek hebt gehad met een personage, je een opdracht voor hem of haar doet en door een latere actie diezelfde persoon je helemaal niet kent. Want jouw actie heeft de tijd verandert en jouw eerste inmenging is nooit meer gebeurd. Dit zorgt voor interessante plottwists en soms een déjà vu in dialogen.

Final Fantasy XIII-2Final Fantasy XIII-2

Er zijn ook verschillende stukken waar je puzzels moet oplossen. Een van de puzzels is om items op te pakken op een soort dambord. Als je op een vlak loopt verdwijnt deze, dus je kunt niet meer terug. Er is maar één manier om alle items te pakken door de juiste route te nemen. In een andere puzzel moet je juist weer figuren 'tekenen' op het dambord door een touwtje van het ene veld naar het ander te slepen. De velden moeten wel dezelfde kleur hebben. Op deze manier 'teken' je een figuur na.

Je kunt ook eenvoudig terug naar al bezochte gebieden. Je hoeft er niet eens voor terug te lopen. Door in je menu voor de Historia Crux te kiezen kun je naar elk al bezocht gebied reizen. Dit scheelt het heen en weer ge-ren in gebieden. Als je een gebied opgelost hebt, dan krijg je een Chocobo tot je beschikking om je sneller voort te bewegen om naar nog niet verkende gebieden te gaan. Kleine subtiele veranderingen die je het spelleven makkelijker maken.

Final Fantasy XIII-2Final Fantasy XIII-2

Het lijkt erop dat de makers geluisterd hebben naar de klachten van de fans. De dag vloog voorbij en eigenlijk wilde ik wel doorgaan, maar dat mocht helaas niet. Ik had al alles gezien wat gezien mocht worden en meer, maar verder in het verhaal mocht ik niet gaan. Jammer, want het wordt veel beter opgebouwd dan het verhaal van de vorige keer. De route door het spel heen was veel gevarieerder dan voorheen. Final Fantasy XIII-2 voelt heel herkenbaar aan, maar door soms subtiele veranderingen speelt het net lekkerder en soms, zoals bij het sterk verbeterde savesysteem, irriteert het een stuk minder. Ben je geen doorgewinterde fan, dan is er nog de easy mode. Dit kun je ook aanpassen tijdens je normale avontuur. Mocht je dus echt vastzitten bij een baas, dan heeft de ontwikkelaar gezorgd dat dit geen showstopper wordt.

Final Fantasy XIII-2Final Fantasy XIII-2

DLC zal ook verschijnen rondom het spel. De al aangekondigde soorten DLC zijn verschillende outfits voor de personages en exclusieve monsters die aan je zijde vechten. Kitase liet zich er nog één ontvallen, maar helaas, ik krijg ruzie als ik er iets over ga zeggen. Het zal in ieder geval niet bij bovengenoemde DLC blijven. Wij Europeanen zitten in ieder geval niet op allerlei kostuums te wachten, maar ook aan ons wordt gedacht. Nu maar wachten tot 3 februari, want dan wordt Final Fantasy XIII-2 ook op het grote publiek losgelaten. Stom dat ik mijn savegame niet kan hergebruiken...