Meer fatbike-ongelukken: "Levensreddende operaties bij jongeren nemen toe"
Het aantal ongelukken met fatbikes stijgt. En omdat die fatbikes soms wel 40 of 50 kilometer per uur kunnen, is het letsel wat bestuurders en andere slachtoffers oplopen vaak ernstig. Slachtoffers belanden steeds vaker op de spoedeisende hulp. Dat constateert onder meer neurochirurg Maarten Bot van het Amsterdam UMC, en hij maakt zich dan ook zorgen: "Het aantal jonge mensen die een operatie nodig hebben om te overleven neemt toe." Zo meldt AT5.
Ramona fietste afgelopen weekend met haar zoontje door het Baanakkerspark in Amsterdam-Noord toen ze werd aangereden door twee jongens op een fatbike. "Ik weet alleen nog dat ik die jongetjes aankeek, we allemaal doodsangsten in onze ogen hadden en niets meer konden doen. Het ging echt supersnel en de klap was keihard. De fatbike brak gewoon in tweeën."
Zelf is er naar eigen zeggen goed vanaf gekomen. Ze is bont en blauw en haar zoontje heeft alleen een schrammetje op zijn pink. "Godzijdank", zegt ze. "Maar een van de jongens die op de fatbike zat is er veel slechter aan toe."
Ernstige verwondingen
Tessa Biesheuvel, hoofd Spoedeisende Hulp op het Amsterdam UMC ziet steeds vaker jongeren met letsel op de spoedeisende hulp. "Vooral jonge kinderen, tussen de 10 en 14 met ernstige aangezichtsverwondingen en botbreuken. Jongeren hebben vaak niet door hoe hard zo'n ding kan gaan. We hebben een aantal keren per week wel jongeren met letsel hier op afdeling."
Ook neurochirurg Maarten Bot van het Amsterdam UMC ziet steeds vaker jonge patiënten met ernstig letsel. "Ik zie het dagelijks op mijn werk dat er een toename is aan jonge mensen die hersenletsel hebben na een ongeluk en soms een hersenoperatie nodig hebben na een ongeluk om te kunnen overleven."
Zo lag er afgelopen jaar bij de chirurg een jonge vrouw van 25 op de operatietafel die hard was gevallen met een fatbike. "Ze kwam bewusteloos binnen en had een hersenbloeding. Ik moest een deel van haar schedel verwijderen, zodat de hersenen meer ruimte konden krijgen. Ze heeft het daardoor overleefd, maar moest daarna erg lang revalideren. Ze zal ook nooit meer helemaal herstellen."
Volgens Bot is de schade vaak ernstig en worden de risico's dan ook onderschat. "Mensen begrijpen vaak onvoldoende wat de hersenen nou precies zijn. Het is namelijk geen stevig materiaal, maar een soort zachte pudding. Bij een harde val ontstaan er scheuren en die kunnen maar gedeeltelijk herstellen, waardoor de kans op blijvende schade erg reëel is. De hersenen zijn echt heel kwetsbaar."
Landelijk zijn er cijfers van de toename van ongelukken met fatbikes. Veiligheid NL, dat is het kenniscentrum voor letselpreventie, ziet een sterke toename van het aantal behandelingen op de spoedeisende hulp (SEH) na een verkeersongeval met en fatbike. In 2022 waren dit zeven gevallen, in 2023 nam dit toe tot 59. En in de eerste vier maanden van 2024 zijn er 33 gevallen geregistreerd. Dit waren alleen nog ongevallen waarbij de fatbiker zelf gewond raakte. Daarnaast werden in het onderzoek niet alle, 14 in totaal, afdelingen van spoedeisende hulp onderzocht, dus het werkelijke aantal ligt nog hoger.
Strenger handhaven
Ramona en haar vriend nemen de jongens op de fatbike niets kwalijk. "Ik snap wel dat die jonge kinderen het vet vinden om 45 kilometer per uur te rijden. Maar het zou niet mogelijk moeten zijn hoe makkelijk je die dingen kan opvoeren en dat je overal op webwinkels slechte fietsen makkelijk en goedkoop kan kopen", vertelt Ramona's partner Guido Dekker. Ze vinden dat er strenger gehandhaafd moet worden op de opgevoerde fatbikes en dat ouders beter moeten waarschuwen tegen de gevaren.
Het kabinet gaat ook maatregelen nemen tegen het opvoeren van de fietsen. Zo wordt het bezit en het gebruik van de opvoersetjes verboden en houdt de politie sinds begin dit jaar controles op rollerbanken die speciaal voor elektrische fietsen zijn.
Ook neurochirurg Bot vindt dat er maatregelen moeten worden genomen om de elektrische fietsen veiliger te maken, maar pleit vooral voor het gebruik van een fietshelm. "Zo'n helm zorgt ervoor dat je hersenen minder schade oplopen tijdens een val. Een fietshelm beschermt niet tegen alles, maar wel tegen een groot deel van het letsel. Het verlaagt de kans op zwaar letsel behoorlijk."
Groot nadeel is dat daar waar snorscooters een minimum leeftijd hadden die er niet is voor de vette fietsen. En het is heel gemakkelijk om een snelle uitvoering te bestellen of om anders een gewone om te bouwen.
En zie daar, door het verplichten van de helm op de snorscooter zijn er nog heel veel meer mensen met hersenletsel die op een opgevoerde vette fiets stappen.
Fijn beleid toch weer?
Dingen zijn niet gemaakt om harder dan 25 klm per uur te gaan.
De remmen kunnen het niet aan.
Verder zo jong pikkie kan niet goed inschatten.
Ben trouwens voor helm plicht op electrische fietsen .
Sommige hebben wel een trap ondersteuning maar staat zo licht dat een baby die trappers nog kan draaien om vervolgens 25klm per uur te gaan.
Laat staan sommige ouderen die op een normaal fiets al niet kunnen fietsen en op zo ding gaan.
Net als de Spartamet gewoon een rijbewijs.
Moest vroeger met Spartamet een rijbewijs hebben met 25 klm per uur versie wegens dat jeugt er op gingen terwijl ze de leeftijd van 16 nog niet hadden (pre tijd rijbewijs)
Gewoon een herhaling weer
Hoe moeilijk kan dit zijn? Die laatste koop je niet per ongeluk. Staat allemaal duidelijk in de advertentie.
Ik ga geen helm opzetten omdat jij vindt dat fietsen gevaarlijk is voor een bejaarde.
De eerste klapper hier lijkt me een kwestie van tijd.
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Dat die dingen snel gaan is niet het probleem maar de manier van reageren en kijken in het verkeer is het probleem. Moet je eens op een rotonde kijken hoe vaak een fietser daadwerkelijk kijkt of hij veilig over kan steken, 9 van de 10 kijken niet naar links of naar recht maar rijden als een zombie naar de overkant. Laat staan als ze met 50 KM racen.
Je kan rolschaatsen maken die deze snelheid halen.
Worden ze zo LEGAAL verkocht of is het een opvoer handeling na de aankoop?
Is het na. Brom- en snorfietsen zijn nog steeds niet verboden. Gewoon "profilen" elke fastbike als opgevoerd beschouwen. Dan verdwijnt de interesse wel in die bikes.
Al die verhalen dat je een standaard goedgekeurde ebikemotor van 250 watt wel ff 45 laat lopen zijn klinkklare lulverhalen. Ja als je héééél hard meetrapt kun je 45 halen, maar dat kan ook op een gewone racefiets.
Bij een 250 watt motor waar je aan de begrenzer rommelt is de sap er bij 32km/u gewoon helemaal uit verder. Die dingen lopen alleen 45 bergaf of als je Joop Zoetemelk benen hebt.
Ik kom in mijn werkveld genoeg mensen met niet aangeboren hersenletsel tegen dat een stuk beperkter had kunnen zijn als men een helm had gedragen.
Het probleem zit hem in het simpele feit dat je niet zelf fout hoeft te zitten. Men hoeft maar een fietser over het hoofd te zien en je ligt snel zwaar in de kreukels omdat je een heel stuk kwetsbaarder bent.
Laatst nog een casus van iemand die een paar meter de lucht in was gelanceerd om aan de andere kant van de t-splitsing met z'n hoofd net naast de trottoirband te belanden. Nu slechts met een halfzijdige verlamming en een forse spraakstoornis. Een koplengte verder en het was waarschijnlijk nog erger geweest... of helemaal over en uit.
Stand here and get blown up... (3) Jump up and down, shout at me for not
being able to think of anything, then get blown up." - Holly, Red Dwarf
Het moet voornamelijk de bovenkant van je schedel (waar je hersenen zitten) beschermen.
Of je moet wekelijks mee doen aan steekspelen met je fiets. Dat is natuurlijk een compleet andere situatie. Maar ja... dan heb je dus weer meer aan een volledig harnas.
foto
Stand here and get blown up... (3) Jump up and down, shout at me for not
being able to think of anything, then get blown up." - Holly, Red Dwarf
Met deze dingen ben jij de kreukelzone. Totaal onverantwoord.
Mijn zoon werkte op z'n 14e al als afwasser in een restaurant, soms 2 avonden per week. Harkte daar zo €50 zwart mee binnen. Doe dat een paar maandjes, wat verjaardagsgeld erbij, (rijke) papa en mama die wat toeleggen en tadaa, een fatbike.
Moet je eens opletten hoe snel de cijfers teruglopen.
foto
Gaat nog lucratief worden, als ik het juist heb naar aanleiding van al een paar jaar salami tactiek.
Ik voorspel het volgende:
Helmplicht voor e-bikes eerst.
Daarna voor sportfietsen en extreme sporten als skateboarden, BMX en inline skaten.
Daarna voor alle fietsers.
Het is met cijfers makkelijk te onderbouwen en er lijkt een lobby voor te zijn.
2030 gok ik, dat er een helmpicht is voor alle fietsers, en dat is misschien wel beter zo, maar gemotiveerd door geld.
Misschien zie ik spoken, maar mijn onderbuik zegt; helmplicht in 3, 2, 1.
Dat ziet deze man verkeerd, deze lui hadden namelijk al hersenletsel voordat ze op zo'n ding stapten.
Hebben we eindelijk weer iets dat dit probleem aanpakt, moet er weer iets aan gedaan worden.
Zo lost het probleem zich nooit op foto
Daarom laten we dat anderen doen
Op het moment doden oplopen ga de overheid in grijpen
Precies waar ze voor gekozen zijn .
Als hun gaan verplicht.
Dan kan opa gewoon zijn helpje op zijn kop gaan zetten
Aangezien ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen
En ook de grootouders hun verantwoordelijkheid niet nemen over hun kinderen en kleinkinderen.
Ik ben er voorstander voor omdat teveel mensen niet die verantwoordelijk neemt.
In tegendeel ze gaan van een snorbrommers naar een elektrische fiets om onder de helm plicht te komen
Maar bijde gaan wel 25klm per uur .
Maar goed je zal maar fout vallen en daardoor levens lang invalide of kast plantje woorden.
Kan de hele sociale Communie gaan betalen om dat opa geen zin had om een helmpje op te zetten
Of opa en oma staan te janken bij de bed van hun kleinkind die gevallen is en in de ziekenhuis zit met gebroken schedel
Iedereen heeft het dan gedaan
Dood aan de dader toch ??
Het percentage illegale fatbikes is vrij klein tegenover de goede.
Het is meer dat er te jonge personen op rijden die vaak geen angst en overzicht hebben in het verkeer.
Ze komen uit zijgangetjes en andere rare plekken opduiken en meestal volgas.
Daar komen die ongelukken van en niet zozeer van slechte remmen of snelheid.
VB:
https://doppio.bike/
https://www.phatfour.com/
https://knaapbikes.com/
https://www.ecruiser.nl/
https://www.lacros.nl/
(dit zijn allemaal Nederlands gemaakte Fatbikes die gewoon goede kwaliteit zijn)
Zijn ook niet de goedkoopste fietsen allemaal.
En als we kijken naar buitenlandse dan is 1 van de bekenste gestopt met fietsen leveren in Europa.
https://radpowerbikes.eu/
Dit omdat ze vinden dat de EU te conservatief is met de regels en geen sterke elektro motoren toelaat.
Ook dit zijn kwaliteit fietsen.
De chinezen fatbikes die wil je weren die hebben slechte remmen en een te grote motor.
BV de OUXI V8 (kost maar duizend euro en is via het menu op te voeren naar 45)
Stiekem denk ik dat een helmplicht vanuit een EU doorgedrukt gaat worden.
Alleen krijg je dan weer dat je dit voor alle fietsen moet instellen en niet alleen E-bikes.
En dan kom je weer op een ander probleem uit.
BV handhaving wanneer het alleen voor e-bikes zou zijn.
De vrijheid die je hebt wanneer je nu op een gewone fiets stapt zou niet verloren moeten gaan en een eigen keus om dan een helm te dragen of niet.
De nederlandse Ebikes zijn goed gebouwd en koop je niet voor 1000, die krengen kosten allemaal boven de 2500.
VB:
https://doppio.bike/
https://www.phatfour.com/
https://knaapbikes.com/
https://www.ecruiser.nl/
https://www.lacros.nl/
Allemaal binnen 1 minuut opgevoerd.
Sommige hebben een speciale code maar die is meegeleverd met de fiets en wordt vaak gedeeld door de verkopen (wat eigenlijk niet mag)
Maar dit zijn wel allemaal fietsen die verkocht worden voor gebruik op prive terrein.
De goede fatbikes zijn wel van goede kwaliteit en hebben niet een menu optie om deze op te voeren.
Dan moet je echt met software aan de gang en in sommige gevallen met een andere speedcontroler
Dan blijven er maar 2 opties over: criminaliteit of ouders.
Hoe vaak ik ze hier zie rijden op die krengen en hoe jong verbaast me gewoon (en natuurlijk hoe achterlijk er wordt gereden, als koning te rijk).
Blijkbaar kunnen ze er niet mee omgaan dus dan maar de regels aanscherpen: Minimaal 16 of 18 jaar, max 20km/u met trapondersteuning anders helm en evt rijbewijs verplichten. Kom je op de rollerbank en ben je onder de leeftijd en/of opgevoerd/geen helm dan innemen dat ding en vette boete.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken