Ninja or Die

Tussen alle Souls- en Metroidvania-games waren er nog kleine verrassingen op gamescom te vinden. Een ervan is Ninja or Die, een indiegame die wordt uitgegeven door Marvelous Europe.

In Ninja or Die speel je een geheim agent die moordt in een Middeleeuws Japan. Ik heb geen idee waarom ie aan het moorden is als een malle, maar het is wel leuk. De game is een roguelite platformgame. Door elk level compleet uit te moorden ga je naar het volgende level. Sommige levels zijn met het handje in elkaar gezet, andere levels zijn weer random gegenereerd.

Ninja or Die (Foto: Marvelous Europe)

De besturing van Ninja or Die is eenvoudig, je hebt maar een muis, of als je met controller speelt een actieknop en het pookje, nodig. Dat is niet alleen om ‘retry’ te selecteren als er ‘game over’ op je scherm staat. Je klikt met je muis waar je heen moet springen. Of als je met een controller speelt: je wijst met je pookje aan waar je heen wil en dan druk je op de actieknop. Alle vijanden die je tijdens je sprong tegenkomt val je aan. Door de muis of actieknop langer in te drukken val je met meer kracht aan.

Ninja or Die is een game waar je razendsnelle reflexen moet hebben. Er zijn vijanden die met parachutes binnen komen vallen, van een afstand met projectielen gooien of magie gebruiken. En dan zijn er nog allerlei vallen. Bijlen die aan het plafond heen en weer zwaaien, er hangen giftige planten of er zijn scherpe messen op de grond of aan een muur geplakt. En dan zijn e nog bossfights. Hoe simpel de besturing ook is, het is verdomd lastig om alles te ontwijken terwijl je de vijanden probeert om te brengen. Ga je dood, dan is het retry, maar wel vanaf level 1.

Ninja or Die (Foto: Marvelous Europe)

Het is natuurlijk een roguelite, dus in Ninja or Die is doodgaan geen complete straf. Door je melee-, range-, defense- en magic-statistieken te levelen word je sterker en zouden de eerdere levels beter moeten gaan. Door scrolls, zielen en voedsel te verzamelen upgrade je je skills al kun je ook de Back-alley Doctor betalen om jezelf te verbeteren. En dan zijn er nog de nieuwe speelbare agenten die je kunt vrijspelen om verschillende speelstijlen te proberen. Denk aan meppen met een katana of gooien met shuriken (werpsterren). Ook die wapens zijn weer te upgraden voor meer damage.

Om je te bewijzen is er een combat log die van alles bijhoudt: highscores, aantal kills en jumps, hoeveel afstand je in totaal overbrugt hebt en hoeveel damage je gedaan en gekregen hebt. En die scores wil je natuurlijk verbeteren. Er zijn ook modes als de ‘Infinite Watchtower’ en ‘Infinite Corridor’ dus je kunt je reflexen genoeg testen.

Ik kwam in de korte tijd dat ik Ninja or Die kon proberen niet langs level 6. Ik moest snel omhoog in een toren terwijl er kolkende lava omhoog kwam. En dan moet je nog alle vijanden en traps ontwijken. ‘Git gud’ zeggen ze dan. Ik zal nog even moeten wachten om te bewijzen dat het me wel lukt, want Ninja or Die komt begin 2023 uit op pc via Steam.