Mandragora

De toekomst van de wereld is in Mandragora is niet echt rooskleurig. De mensheid heeft de hoop opgegeven en de wereld is vergeven door monsters. Mensen verschuilen zich achter muren en palissaden. Diegenen die de monsters hebben overleefd vallen langzaam ten prooi aan de schadelijke effecten van Entropy, een dimensie waar de monsters vandaan komen. Jij speelt een huurling die het tegen de monsters gaat opnemen en het raadsel rondom Entropie wil oplossen. En dat doe je in, jawel, Metroidvania-stijl!

Je opdracht stuurt je over de hele wereld terwijl je de aard van Entropy zoekt en bevecht. Je bezoekt donkere bossen, dodelijke moerassen en verlaten kerkers tot bevroren bergen en brandende woestijnen. De makers willen het geen makkelijke game maken, ze geven al aan dat je onderweg een of twee controllers gaat slopen. Kortom, een 2D-metroidvania met de moeilijkheid van een Souls-game.

Mandragora (Foto: Marvelous Europe)

Mandragora is schilderachtig getekend. Dat maakt het erg sfeervol. De makers gebruiken de Unreal Engine om dit alles in 2.5D op het scherm te toveren. Er zijn veel verschillende omgevingen, en elke omgeving heeft weer veel unieke vijanden. De game is lastig en deze vijanden zul je dan ook tactisch moeten aanpakken. Zo zien we een ridder die je zeker niet met wat hersenloze klappen neer zult leggen. Je moet rekening houden met zijn schild terwijl hij met zijn wapen zwaait. Tijdens de demo zagen we ook een bossfight met een draak en ja, dit doet wel denken aan een lastige game.

Er zijn vier klassen te kiezen in Mandragora. Wil je vooral melee vechten dan kies je vast de Vanguard. Wil je manier zijn dan is er de Spellbinder. De Heretic is een combinatie van melee en vuur en dan is er nog de Larcenist die het vooral sneaky en van afstand wil aanvallen. Het zijn eigenlijk templates, want je bent niet gebonden aan je keuze. Door het uitgebreide karakterontwikkelingssysteem kun je van alle klassen wat pakken en zo jezelf helemaal customizen.

Mandragora (Foto: Marvelous Europe)

Door crafters te helpen of te redden krijg je steeds meer mogelijkheden om nieuwe upgrades te ontgrendelen. Door resources te vinden kun je steeds betere drankjes laten brouwen en natuurlijk zijn er mensen die je betere wapens, bepantsering en andere items kunnen leveren. Er zijn ook morele dilemma’s in het verhaal. Door bepaalde keuzes te maken gaat jouw verhaallijn ook anders lopen. Mocht je het spel uitspelen dan kun je opnieuw beginnen op lastigere NG+ moeilijkheidsgraden.

Mandragora is een metroidvania met de focus op vrijheid en moeilijkheid. Als het beide waar kan maken is het zeker een game om in de gaten te houden. Hopelijk liegen ze alleen over het aantal controllers die je breekt uit frustratie, want dan wordt het wel een dure game. De grafische stijl is een toetje. Mandragora komt ergens in 2023 uit op pc, Switch, PlayStation 5 en Xbox Series X|S.