The Last Oricru

Gamescom was vergeven van Soulslike games. The Last Oricru wil er ook een zijn, maar dan wel met een eigen twist: je keuzes hebben een butterfly effect en zullen de reacties van facties en andere inwoners veranderen. We maakten de keuze de gamedevelopers eens te spreken en de demo te spelen. Eens kijken hoe dat uitpakt.

In de wereld van The Last Oricru is er al een langdurige oorlog. Geavanceerde technologie grotendeels vergeten dus de strijd wordt vooral uitgevochten met zwaarden, speren en pijl en boog. De laatste overblijfselen van geavanceerde technologie worden gezien als magische objecten en slechts een paar bewoners weten hoe ze worden gebruikt. Sommige geavanceerde technologie, zoals Cradle of Life, kan alleen door The Last Oricru worden gebruikt. En dat is fijn, want dat betekent dat je niet dood kan gaan. Want jij speelt als The Last Oricru en jij gaat deze oorlog eindigen.

The Last Oricru is een actie-RPG. De demo speelde ik met een van de ontwikkelaars, zodat er meteen uitgelegd kon worden wat ik allemaal zie en kan doen. Hij speelt als knight, ik als magiër. De knight is er natuurlijk voor up, close en personal mepwerk. De magiër van me kon vuurballen van een afstand schieten. Dus ik vuur eerst, 2/3de van de levensmeter van een tegenstander eraf en de knight maakt het af. Want magie is een kostbaar goedje, dus je zult er spaarzaam mee moeten zijn. Dus zelfs die 1/3 levensbalk leeg maken zou overkill zijn met een tweede vuurbal. Ja, er zijn drankjes en andere manieren om je magiemeter weer op te krikken, maar als je co-op speelt kun je natuurlijk slimmer gebruikmaken van resources. Je kunt de hele game in singleplayer, online co-op en splitscreen co-op spelen. Wanneer je als speler mee wil doen met iemand, spawn je bij het laatste savepoint en ben je gelijk aan zijn level.

The Last Oricru (Foto: Prime Matter)

Dat er naar Souls-games is gekeken is duidelijk. Er zijn savepoints, bonfires zeg maar, waar je weer op krachten komt, de wereld reset en je jezelf kunt upgraden. Er is een stamina/magiemeter waardoor je niet constant kunt meppen. Je weet wel, een Souls-game. Er zijn allerlei wapens te vinden en elk wapentype heeft ook weer sterkere versies. De makers hebben geen honderden wapens in de game gestopt, maar wel genoeg om je bezig te houden. Wapens en uitrusting die je niet gebruikt kun je inruilen voor materials om je favoriete wapens te upgraden.

Om wapens en uitrusting te gebruiken zul je je statpoints moeten gebruiken. Doe je veel in Strenght, dan kun je dus ook de sterkere versies van zwaarden gebruiken. Er zijn respect mogelijkheden door specifieke ringen te gebruiken en zo je statpoints te veranderen. Er zijn ook legendary wapens te krijgen. Deze zijn niet te koop of te vinden, maar moet je verdienen door goed met een factie op te schieten. Allemaal niet anders dan wat we van heel veel RPG’s gewend zijn.

Wat The Last Oricru anders maakt is het verhaal en de keuzes die je daar in maakt. We zijn in een stad en de koningin vraagt ons een andere factie uit te stad te weren. Die factie bestaat uit ratten die op twee poten lopen en je aanvallen met zwaarden, dus op zich kan ik me er iets bij voorstellen dat je die niet in je stad wil hebben. Na een tijdje door de stad te hebben gezocht, ratten te hebben verslagen en wat savepoints te hebben gezien komen we bij onze eerste bossfight.

The Last Oricru (Foto: Prime Matter)

Die boss is een enorme rat en daar ga ik dan ook eens een keer dood. Gelukkig voor ons: zolang er een van de spelers nog leeft reset de wereld niet en kan ik snel van het savepoint naar de boss lopen om mijn medespeler weer te helpen. Eenmaal verslagen krijgen we de keuze: we maken de rat af of we laten hem vluchten. Doe je het eerste, dan is de rattenfactie niet heel blij met je en zullen ze je waar dan ook aan gaan vallen. Vrienden met ze maken zal lastig worden. De koningin is juist weer erg blij en de relatie met haar factie is verstevigd. Laat ik de rat vluchten, dan vindt de koningin me niet zo aardig, dus blijft mijn relatie hetzelfde of zelfs iets slechter, maar ik maak wel kans om vrienden te blijven met de ratten. Dat scheelt weer een vijand waar ik rekening mee moet houden.

In dit geval is er ook een geheime keuze, die ze me natuurlijk nu niet vertelden, anders is het geen geheim meer. Als je alle dialogen goed beluistert en goed oplet in de omgeving dan kun je naarmate het avontuur vordert het zo oplossen dat iedereen blij is. Elke keuze heeft in ieder geval twee paden, maar er zijn dus nog meerdere mogelijkheden. Dat zorgt ervoor dat het spel tientallen uren duurt om te spelen maar ook meerdere keren gespeeld kan worden met een andere uitkomst.

The Last Oricru wil opvallen door het verhaal en de keuzes die je daarin maakt. Elke keuze heeft gevolgen, niet alleen direct, maar ook verderop in het verhaal. Je kunt een factie voor je winnen, of juist alles facties tegen je laten keren. De wereld gaat er anders uitzien door jouw toedoen. Dit kennen we van Bioware-games, en ik ben erg benieuwd of het ook zo diep gaat. Dat gaan we al vrij snel weten, want The Last Oricru komt 13 oktober uit op PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.