Mato Anomalies

Ik wist helemaal niets van Mato Anomalies op de aankonigdingstrailer na dus keek wel uit naar meer informatie. Een afspraak op gamescom was beschikbaar dus mooi, dacht ik nog. Het viel wat tegen. Een klein kamertje met daarin twee demopc’s met een hele vroege build van de game en een man die even assisteert met het opstarten door de demo van Mato Anomalies te resetten, en koptelefoon, keyboard en muis even schoon te poetsen. Daar moest ik het mee doen.

Mato Anomalies is een kruising tussen Sherlock Holmes en Persona 5. De game speelt zich af in Mato, een futuristisch stad vol neonlichten, en volgt een privédetective genaamd Doe terwijl hij de opkomst van vreemde portals onderzoekt die verband houden met demonen. En nadat hij een portal in de haven van de stad heeft onderzocht, ontmoet hij Gram, een zwaardvechter met zijn bakkes in het verband en een haveloze samurai-outfit. Deze twee hoofdrolspelers worden een soort Holmes en Watson. Delen van het verhaal worden verteld door middel van panelen in stripboekstijl en andere delen door middel van dialoogvensters met verschillende gezichtsuitdrukkingen.

De Persona 5-inspiratie zie je vooral in de stad. Doe dwaalt rond in deze open-wereld om missies te voltooien en met andere bewoners te praten. De helder verlichte gebouwen, de lantaarns en alle bordjes in de straten laten de stad op een futuristische Chinatown lijken. Er lopen heel wat NPC’s rond. Sommige hebben wat nuttigs te melden, anderen zijn er alleen voor de sier. Hier vind je missies en nieuwe aanwijzingen waar je naar toe moet voor het verhaal. Je kunt op verschillende plekken naar het station om te fasttravelen naar een ander gebied in de stad. Die metrokaart ziet er in ieder geval groot uit, maar ik kon maar naar drie plekken in deze demo.

Mato Anomalies

De meeste gevechten in Mato Anomalies vinden plaats in portals. Gram was het enige personage dat beschikbaar was voor turn-based gevechten in de demo, maar zoals te zien in de trailer zijn er meer personages beschikbaar en die kunnen dan in één beurt aanvallen, zoals in Persona 5. De demo-gevechten waren vrij standaard JRPG: kies acties afhankelijk van het type monster en cooldown om een vijand te verslaan. De sterkste skill kan een vijand in één klap uitschakelen, maar het duurt een paar beurten om weer op te laden. Ondertussen kun je elke beurt je zwakste aanval gebruiken.

Dan zijn er nog 'mind-hacks', waarbij de speler een soort kaartspel speelt om iemand in de stad van gedachten te doen veranderen. Spelers trekken aan het begin van elke beurt vier of meer nieuwe kaarten en kunnen er maar drie tegelijk spelen. Sommige kaarten versterken je ‘damage’, vallen je doelwit aan of verhogen je verdediging. De demo had alleen de tutorial-missie om iemands gedachte te veranderen, dus heel moeilijk was het niet, en echt diepgaand gaat een tutorial vaak niet. Tot nu toe lijken de aanvallende kaarten het nuttigst om te winnen, maar ik hoop toch dat ze het mogelijk maken met meer strategieën te winnen.

De vroege build van Mato Anomalies laat in ieder geval zien waar de makers naar toe willen. Toch is er nog wat werk aan de winkel om te overtuigen dat dit een waardige Persona-like game is. Teamgevechten, interacties tussen teamleden, activiteiten buiten het verhaal om, het verhaal, heel veel heb ik er niet van kunnen zien of horen. De mindhack is op zich een tof idee, maar daar is het lastig om te zeggen of dat gevarieerd genoeg gaat zijn. In de tutorial is het domweg aanvalskaarten gebruiken en je wint, daar is weinig tactisch inzicht voor nodig. Mato Anomalies staat gepland voor release in 2023 voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en pc via Steam.