The Last Alchemist

"Wat krijg je als je de Atelier-games van Gust kruist met Stardew Valley? moet het Poolse Vile Monarch, de makers van The Last Alchemist, hebben gedacht.

Het verhaal van The Last Alchemist speelt zich af in het 17e-eeuwse Europa wanneer de Inquisitie alchemie als heidens bestempelt. Ze zijn van plan om alchemisten uit te roeien en te straffen als 's werelds gevaarlijkste ketters. Jij bent een leerling van een meester in de alchemie. Hij is nogal van de grandeur en vindt explosieve en drankjes in mooie kleuren een ding, eigenlijk een charlatan dus. Maar ondanks dat het niet gevaarlijke alchemie is moeten jullie vluchten voor de wet. In de Zwitserse Alpen aangekomen sterft je meester en sta je er alleen voor. Je erft de Old Imperial Star Observatory, een laboratorium dat is uitgerust met ketels, machines en kennis die je nodig hebt om de nieuwe Master Alchemist te worden. Je wil het laboratorium succesvol maken en de wereld leren dat alchemy zeker nut heeft en geen godslastering is.

The Last Alchemist (Foto: Marvelous Europe)

The Last Alchemist is een game waarin je moet verkennen en resources moet verzamelen. Je begint in de Zwitserse Alpen, maar je kunt niet meteen overal heen door obstakels die je de weg versperren. Zo is er het traditionele rotsblok dat een bergpad blokkeert. Door planten te verzamelen en de essentie eruit te distilleren leer je steeds meer drankjes en andere producten te maken en dus ook manieren om bijvoorbeeld desbetreffende rotsblok op te ruimen. We zagen het in de demo niet, maar we vermoeden dat je explosieven leert maken.

Je deelt je laboratorium met de Agari, levende paddenstoelwezens met een duister geheim. Deze wezens runnen zowel de economie als de machines die je nodig hebt om de productie te optimaliseren. Agari zijn bang voor mensen. Je moet ze blijven overtuigen dat je in vriendschap hun hulp nodig hebt door quests te voltooien. Allemaal hebben ze een specialisme: sommige zijn sterk en zullen machines bouwen en zware dingen naar je laboratorium tillen. Anderen zijn juist slim en leren je meer over de planten of de wereld om je heen waardoor je nieuwe dingen ontdekt.

The Last Alchemist (Foto: Marvelous Europe)

Je hebt dus planten nodig om je wetenschappelijke proeven te doen. Je kunt planten en bloemen vinden in de omgeving, maar je kunt ze ook in het tuintje bij je laboratorium laten groeien als je zaadjes hebt. De flora bestaat uit bestaande maar ook verzonnen planten. Elk gebied dat je vrijspeelt heeft weer nieuwe flora te ontdekken. Sommige planten zijn gevaarlijk en kunnen je zelfs doden.

Dat moet je dus in je laboratorium gaan onderzoeken door te experimenteren. Je lab kun je customizen zodat het wat meer jouw lab is. Maar het belangrijkste: je zult machines moeten bouwen om te experimenteren. Dat doe je door quests te voltooien en potions te verkopen aan de Agari. Als je eenmaal genoeg resources hebt dan kun je je machinepark uitbreiden. Daarin kun je bijvoorbeeld de moleculen van planten extraheren. Die zie je dan in Tetrisvormen in beeld, alleen hebben deze blokken nog mogelijke verbindingspunten om moleculen aan elkaar te zetten. Door een andere machine te hebben kan het zijn dat de vorm anders is, waardoor je weer andere effecten krijgt. Andere apparaten veranderen weer hoe de moleculen gefuseerd kunnen worden.

The Last Alchemist (Foto: Marvelous Europe)

En dan begint het uitproberen, wat doet zo’n drankje wat je gebrouwen hebt? Veel leer je al door de vormen, maar uiteindelijk zul je het toch moeten toepassen op iets of jezelf. Het kan goed gaan, zoals een drankje dat jou sneller laat lopen. Dat geeft als voordeel dat je ook sneller planten verzamelt. Maar hetzelfde drankje kan een andere uitwerking hebben op een plant. Je zou kunnen denken dat plantjes sneller groeien met dat drankje, maar in het geval van de demo stierf het plantje. Machines draaiden weer sneller, dus het is soms echt gokken wat er gebeurt. In een andere situatie zagen we namelijk veel apparaten in het lab in de brand staan en dat is natuurlijk een ramp voor een alchemist.

En zo plan je in The Last Alchemist je dag. Nu is er ook nog een dag- en nachtcyclus. Sommige activiteiten gaan nu eenmaal beter in de nacht. Maar je moet wel zorgen dat de Agaris betaald worden. Ook moet je zorgen dat er genoeg energie is voor de apparaten. Na een cyclus krijg je een rapport wat er af is en kun je een nieuwe dag plannen. Het spel hoef je dus niet steeds in lange sessies te spelen. Even een paar ingame dagen doen en je boekt al voortgang.

The Last Alchemist komt in Early Access uit op Steam, ergens in 2023. Dit doen ze om feedback te kunnen verzamelen en het spel bij te sturen als het nog blijkt te zijn. De code is zo gebouwd dat ze makkelijk nieuwe gebieden kunnen toevoegen, dus als het populair blijkt te worden is er een grote kans dat we nog meer gebieden mogen gaan verkennen om nog meer soorten planten en dus recepten te ontdekken.