Gungrave G.O.R.E.

Als je wel klaar bent met tactische shooters dan is er goed nieuws: dit jaar komt Gungrave G.O.R.E. uit. Daar tel je de kogels na een minuutje spelen al niet meer.

Gungrave G.O.R.E. is een third-person action shooter die door de Zuid-Koreaanse studio IGGYMOB wordt gemaakt. De franchise is al een tijdje stil sinds 2004, op een VR-game na. De studio heeft de eerdere games aandachtig bestudeerd om te zorgen dat ze trouw blijven aan de franchise. Ze hebben dan ook hulp van Yasuhiro Nightow, de originele bedenker, ingeroepen zodat ze Grave zo goed mogelijk konden moderniseren naar de nieuwe generatie consoles.

Gungrave G.O.R.E. (Foto: Plaion)

Je bestuurt Grave, een ondode antiheld, die honderden vijanden neermaait met kogels. Er is ook nog een verhaal om dit te doen, dat je in zo’n 12 uur zou moeten kunnen uitspelen. De makers hebben het over een verhaal over wraak, liefde en loyaliteit, maar van wat we hebben mogen zien: er zijn veel schurken van verschillende facties, die allemaal het loodje mogen gaan leggen. Er zal vast meer zijn, maar dat konden we in de trailers en speelbare demo niet ervaren. Niets mis mee, soms is domweg op alles knallen wat beweegt ook lekker.

Nu is Grave niet het type dat vanachter een muurtje gaat schieten. Nee, hij heeft twee Cerberus-wapens met een ongelimiteerd aantal kogels, dus het is vooral heel veel schieten. Omdat je een undead bent is het wel handig om je doodskist mee te dragen, en Grave gebruikt deze dan ook om schilden van vijanden weg te slaan, of raketten terug te meppen naar diegene die het afschoot. Je vijanden in stijl verslaan geeft dan ook bonuspunten en extra damage.

Gungrave G.O.R.E. (Foto: Plaion)

Om het je wat makkelijker te maken is er een auto-aim, want je wil schieten, zoveel mogelijk, dus dan wil je niet bezig zijn met headshots mikken. Als je vijanden in een stun krijgt dan kun je die naar je toe trekken met een van je doodskistkettingen en kun je je levensbalk weer wat gezonder krijgen door een lompe kill te maken. Je hebt ook special moves, waarbij je opeens een barrage van kogels tegelijk schiet bijvoorbeeld. De game windt er geen doekjes om: knallen met die guns.

De vijanden in de demo van Gungrave G.O.R.E. zijn standaard plebs, maar er zijn ook speciale vijanden die heel wat meer kunnen incasseren, of veel meer damage aan jou doen. En dan zijn er de bossfights. In de demo die we voorgeschoteld kregen was dat een robot met heel veel kanonnen, vuurballen en de wil om op me te springen. Dus veel wegrollen, schieten en raketten terugmeppen met mijn EVO-koffer.

De demo van Gungrave G.O.R.E. was kort maar krachtig: het spel gaat om heel veel schieten, vijanden neermaaien en af en toe eens verstandig wegrollen. Grave knalt graag, en als je eens wat stress van je af wil schieten zonder al te veel nadenken dan gaat dit een vermakelijke game worden. Gungrave G.O.R.E. komt 22 november uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc.