Alone in the Dark

Ah, weer een game-aankondiging om je oud te voelen. Het originele Alone in the Dark kwam uit in 1992 en ja, dat heb ik gespeeld. Flashforward dertig jaar later: ik zit in een kamertje in de Kölnmesse met Mikael Hedberg, die we kennen als schrijver van Amnesia en SOMA, die de zoveelste presentatie geeft over de nieuwe Alone in the Dark, een eerbetoon aan het origineel. Hij vertelt hoe Pieces Interactive de game wil verjongen zonder van de kern van de franchise af te dwalen.

Voor mensen die de game nog nooit gespeeld hebben of simpelweg nog niet geboren waren: Alone in the Dark speelde zich af in een spookachtig huis, Derceto Manor. Het spel had al vooraf gerenderde achtergronden, vaste camerapunten, inventory om te beheren, puzzels om verder te komen en monsters om te verslaan. Zeg maar Resident Evil, maar dan in 256 kleuren en in een resolutie van 320x240. Alone in the Dark is geen reboot of remake zoals gedacht wordt door Twitter en co. Het team heeft de oude games wel gespeeld en daar personages, lore en momenten uitgepikt om te gebruiken. Dat merk je al aan het verhaal.

Alone in the Dark (Foto: THQ Nordic)

Het verhaal speelt zich af in Louisiana van de jaren twintig. Haar oom wordt vermist, dus Emily Hartwood en privédetective Edward Carnby, beide speelbare hoofdpersonages van het origineel, gaan op reis naar Derceto Manor. In dit deel is dat huis een tehuis voor geesteszieken waar iets op de loer ligt. Je zult vreemde bewoners, gevaarlijke monsters en compleet andere werelden tegenkomen en uiteindelijk een complot van opkomend kwaad ontdekken.

Het team van Pieces Interactive kiest ervoor om geen (of amper) jump scares te gebruiken die tegenwoordig in horrorgames vrij standaard te noemen zijn. Er wordt een meer klassieke benadering gezocht met deze nieuwe Alone in the Dark. De sfeer van de nieuwe game moet je in de mood brengen en de gameplay moet niet alleen bestaan uit gevechten. Die zijn er zeker wel, maar minder constant en het zijn 'wanhopige' situaties’ zoals de studio ze noemt. Je loopt niet met een complete voorraad aan wapens en munitie. Dat is allemaal schaars, dus soms zul je het moeten doen met wat je in een kamer vindt en dat naar een monster gooien en wegrennen.

Alone in the Dark (Foto: THQ Nordic)
Alone in the Dark (Foto: THQ Nordic)

De sfeer is inderdaad prachtig. De fletse kleuren geven al het gevoel van die oude tijd. De doom jazz, gespeeld door de Nederlander Jason Köhnen, maakt het gevoel voor Louisiana en New Orleans compleet. De makers laten ons namelijk niet alleen het tehuis zien, we krijgen ook meer van de omgeving mee, dus de stad, maar ook de moerassen. De cutscènes zijn gemaakt door hetzelfde bedrijf dat de filmpjes voor Horizon Zero Dawn heeft gemaakt. Mikael Hedberg schrijft dus het verhaal terwijl Guy Davis, bekend designer van bijvoorbeeld Pacific Rim, de taak kreeg om van de monsters die in het originele game uit acht polygonen bestonden nieuwe versies te maken.

Heel veel gameplay van Alone in the Dark heb ik niet gezien, wel veel sfeerimpressies. De makers hebben vier pijlers benoemd. Dat zijn ‘Suspenseful exploration’, ‘desperate combat’, ‘cinematic story’ en ‘challenging and connected puzzles’. Dat laatste wil zeggen dat de puzzels ontworpen zijn om ze logisch in de omgeving en voortgang van het verhaal te laten zijn. Maar zoals gezegd, veel heb ik niet gezien. Wel wat grappige verwijzigingen naar het origineel. Daar moest je bijvoorbeeld een piano vinden. Nou, die is in dit huis kapotgevallen door het plafond en ligt aan gruzelementen.

Alone in the Dark (Foto: THQ Nordic)

Ik ben erg benieuwd hoe alles bij elkaar gaat komen met Alone in the Dark. Gameplay hebben we amper gezien, op de speciaal voor de gamescom gemaakte demo na, die in vijf minuten wat sfeer liet zien terwijl je rondliep als een kind dat in het tehuis was. Dat de makers het beste met de game voor hebben is duidelijk, ze denken en dromen over de game en hoe deze een eerbetoon aan het origineel te laten zijn. Psychologische horror met wat detectivewerk in een jaren 20 setting klinkt in ieder geval goed. Het verhaal zou 12 uur duren, maar je kunt als Emily Hartwood en privédetective Edward Carnby spelen en daardoor twee verschillende invalshoeken ervaren. Alone in the Dark komt ooit uit voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.