Afterimage

Als je gamescom wil samenvatten dan zie je dat er heel veel Souls-like games en Metroidvania-games te zien waren. Van die laatste viel me Afterimage van studio Aurogon Shanghai op. Waarom lees je hieronder.

Afterimage is een 2D-actie-avontuur, waarin spelers de wereld van Engardin verkennen. Een van de allerhoogste goden creëerde deze uitgestrekte wereld, met daarin natuurlijke wonderen liggen: gigantische vulkanen, steile canyons, diepe zeeën en een toren die in de wolken zweeft. Spelers mogen deze landschappen en ruïnes van een oude metropool bezoeken. Je ontmoet ook allerlei wezens tijdens je reis: gigantische beesten die rondzwerven in vuur en geesten die op de loer liggen in de diepte van labyrinten. Hoe alle gebieden en wezens verbonden zijn leer je tijdens je tocht.

Afterimage (Foto: Modus Games)

Engardin is niet alleen gevuld met mooie landschappen en vriendelijke wezens, maar wordt ook geplaagd door een crisis. Er zijn corrupte wezens verschenen en natuurlijk moet de speler daar wat aan doen. Elk gebied heeft totaal verschillende vijanden, volgens de makers zijn er meer dan honderdvijftig ontworpen. Er zijn ook veel bossfights waarbij je je skills en abilities zult moeten gebruiken.

Het verhaal is misschien vrij standaard, maar waar Afterimage mijn aandacht kreeg is de grafische stijl. De achtergronden en voorgronden zijn erg mooi en levendig. De personages en vijanden hebben heel veel details. Dat komt allemaal omdat de makers alles met de hand getekend hebben. En dat zie je. Met meer dan vijftien verschillende gebieden zal het ook niet snel vervelen.

Afterimage (Foto: Modus Games)

Je kunt je eigen vechtstijl gaan zoeken door een gevarieerd aantal wapens met speciale aanvallen. Verschillende upgrade-paden in de skilltree helpen je jezelf te verbeteren. Zo kun je compleet melee gaan, of je juist specialiseren in magische aanvallen. De actie ziet er soepel uit en al helemaal als je dat combineert met het snelle dash- en springwerk dat mogelijk is.

Je moet in Afterimage namelijk ook snel kunnen platformen. Er zijn meerdere paden te volgen om naar het volgende level of naar geheime schatkisten met items. En dan zijn er de vele vallen die bijvoorbeeld worden getriggerd door nabijgelegen schakelaars. Je moet dus rekening houden met waar je naar toe springt of dasht. Met de beelden die wij zagen leek het soms op een puzzelplatformer omdat je moet gaan uitzoeken hoe door een bepaalde sectie kan komen zonder vallen te triggeren.

De makers van Afterimage schatten dat je zo’n 25 tot 30 uur bezig bent om de game een eerste keer uit te spelen. Met hoe het eruit ziet lijkt me dat zeker geen straf. Snelle actie in deze grafische stijl heeft in ieder geval mijn aandacht. Nog even wachten want Afterimage komt eind 2022 uit op pc, Switch, PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, and Xbox One.