Final Fantasy XIV: Shadowbringers

3. Nog meer veranderingen

 

Nu zijn er nog heel wat aanpassingen gedaan in Shadowbringers. Het gaat te ver om ze allemaal te noemen, maar hier is een greep uit aangekondigde features. De normaal verlaten FATE-events in gebieden leveren naast XP ook tokens op waarmee je items kunt kopen. In plaats van elke job zijn eigen quests te geven zijn er nu role quests. Dus alle type tanks krijgen deze opdrachten om nieuwe vaardigheden te leren. Alleen de level 80 quest is een job-specifieke quest. Voor crafters en gatherers geldt hetzelfde. Het kost zo veel tijd om elke job apart te verbeteren, dus nu hebben ze die questen ook gebundeld. Sowieso wordt er op de E3 nog iets aangekondigd voor de crafters en gatherers, het levelen en de jobs moeten wat minder eentonig worden. Of de veelgevraagde housing van Ishgard daar mee te maken heeft? Yoshida ontkende het niet, maar vroeg me te wachten tot aan de E3.

Alle jobs hebben in Shadowbringers charged actions gekregen. Sommige vaardigheden stacken nu, zodat je niet vast zit in een bepaalde rotatie. Je mag nu de pijnlijkste vaardigheid nog even wil uitstellen en een tweede opbouwt door de rotatie weer te starten en deze twee keer achter elkaar op de vijand loslaten. Niet alle vaardigheden hebben dit, maar het is zeker wel handig. De grootste schok voor mij is dat alle jobs nu maximaal 10000 mp, zeg maar mana, krijgen. Daar zit ik nu met 20k die in een pittige savage raid echt wel opgaan. Tijdens de nieuwe dungeon heb ik er geen last van gehad, maar ik vraag me af hoe dit in de oudere savage raids en zeker de nieuwe raids van Shadowbringers, gaat werken.

Final Fantasy XIV - Shadowbringers - YoRHa Dark Apocalypse (Foto: Square Enix)

Nu handel ik ook ingame en een van de nieuwtjes is dat materia voor primaire attributen als strength, vitality, enzovoort gaan verdwijnen in Shadowbringer. Normaal gesproken stop je deze stenen in je gear en verbeter je je personage met meer strength bijvoorbeeld. Dat gaat straks niet meer. Je kunt wel dingen als critical hit erin stoppen. Dus ik heb meteen na dat nieuwtje mijn hele overschot op de ingame marktplaats verkocht. Iedereen koopt die dingen nu juist voor de uitbreiding, zodat ze helemaal klaar zijn voor de start. Dus ik ben weer wat rijker geworden. Handel met voorkennis wordt gelukkig niet bestraft.

Mijn speeltijd met Final Fantasy XIV: Shadowbringers heeft me tevreden gesteld. De White Mage is nu mobieler en heeft wat meer damage uit te delen. Helaas, geen bufs of debufs, maar je kunt blijkbaar niet alles hebben. Hoe het zich gaat ontwikkelen kan ik na een dungeon te hebben gespeeld niet zeggen, dan moet ik de pittigere content uit gaan proberen. Gunbreaker en Dancer zijn de nieuwe jobs. Vooral de Dancer heeft me enthousiast gemaakt om die als job op te pikken. Of het mijn nieuwe main wordt weet ik niet, ik ben na zoveel jaar wel iets te gehecht aan de White Mage geraakt. Het meest fijne is het Trust-systeem. Straks bij de release hoeven niet alle DPS'ers te wachten op de onvermijdelijke lange wachtrij voor de nieuwe dungeon-instances. Gewoon met prima NPC's die verhaaldungeons doen. Het enige nadeel eraan is: de NPC's zijn lang niet zo efficient als een groep spelers. Nu begint het lange wachten voor mij, als hardcore speler van deze MMORPG. Shadowbringers komt namelijk 28 juni als Early Access uit voor spelers die preorderen. Vanaf 3 juli is de nieuwe uitbreiding voor iedereen beschikbaar. Final Fantasy XIV is uit op pc en PlayStation 4. Voor die platformen komt Shadowbringers tegelijkertijd uit.