Final Fantasy XIV Fanfest in Parijs

Een nieuw jaar, een nieuw FanFest. Dit weekend stond de MMORPG Final Fantasy XIV in de schijnwerpers in Parijs. Tijdens dit event komen enthousiaste spelers bij elkaar om elkaar te ontmoeten, samen te gamen, de ontwikkelaars te ontmoeten en om het allerlaatste nieuws over de uitbreiding Shadowbringers te horen en te zien. Zelf speel ik het spel al sinds release op PlayStation 3 en natuurlijk ga ik er graag naar toe om de keynote en andere presentaties bij te wonen en mee te doen aan allerlei community-activiteiten. En wie wil er nu niet de ontwikkelaars zien rocken op het podium tijdens een rockconcert?

Op naar Parijs, bekend van de Eiffeltoren en gele hesjes. Na een getraumatiseerde ober die het verschil tussen rare, medium en well done niet eens wist en een kort nachtje slapen is het zo ver: tijd voor Fanfest. Deze begint met een nieuwe trailer van de aangekondigde uitbreiding Shadowbringers en de keynote van Naoki Yoshda-san. Een overvolle hal vol met spelers en meer dan dertigduizend kijkers op Twitch zien hoe Y'shtola weer in het verhaal betrokken wordt als een dark mage en Tancred een Gunblade gebruikt. Hiermee wordt er een nieuwe job bevestigd and the crowd goes wild. Tijd voor uitleg van de director zelf. Naoki Yoshida komt verkleed als de nieuwe klasse het podium op en begint zijn keynote. De nieuwe job heet Gunbreaker en daar ga je meer over lezen in de aankomende preview, inclusief de samenwerking met de game Nier.

Final Fantasy Fanfest 2019 Paris - Keynote (Foto: Square Enix)

De zaal loopt na de presentatie in stampede-modus richting merchandise. Het is wel goed georganiseerd maar hartstikke druk. Mensen die online besteld hadden kunnen hun spullen meteen ophalen in een aparte rij. Alles van die online preorder was in augustus al snel 'uitverkocht', dus voor de minder gelukkigen is het wat lastiger. Elk item staat uitgestald en je kunt een formulier invullen en dan pas naar de kassa gaan. Nou ja, in de ellenlange rij voor de kassa gaan staan. En dan maar hopen dat je item niet uitverkocht raakt tijdens die wachttijd van zo’n gemiddeld anderhalf uur. Wachtrijen en ik gaan lastig samen dus ik ga op dag 2. Mijn gewilde items zouden er nog zijn en ik kon in 1x naar de kassa doorlopen.

Waar de meeste mensen voor komen is gamen, zij het Final Fantasy XIV of een van de vele minigames waar je daadwerkelijk fysieke actie moet ondernemen. Er zijn onder andere activiteiten als boogschieten, minigolfen, een mechanische stier (die mij enorm haatte) en chocobo-races. De chocobo-races waren bij de Nederlandse pers veruit de favoriet. Het is een variant op de kamelenrace op de kermis, dus ballen rollen in de juiste gaten zodat je chocobo vooruit komt. Er zijn ruzies ontstaan, teleurstellingen geboren en Duitsers verslagen.

Final Fantasy Fanfest 2019 Paris - Merchandise (Foto: Pheno)

Voor de gamers zijn er pc’s neergezet met daarop een speciale Duty Roulette. Welke dungeon er gedaan gaat worden wordt door middel van een rad bepaald. Een tweede rad bepaalt wat de twist wordt. Dat kan bijvoorbeeld iets digitaals als de lastigere versie van de dungeon zijn. Maar ook iets chaotisch zoals opeens moeten opstaan, een pose maken en dan mag je pas weer verder spelen. Of nog erger, van stoel wisselen en verder gaan. Als je dan eerst een healer bent en je moet opeens tank spelen dan is dat omschakelen. Erg grappig en niet iets wat je normaal in de MMO kan doen.

Een andere minigame die elk Fanfest-jaar terug komt is de nieuwe bossfight. Dit jaar is dat de bekende Yojimbo uit vele Final Fantasy-games. Deze boss zit al in Final Fantasy XIV: Stormblood, maar dit keer was zijn mechaniek compleet anders. Sterker nog, hij veranderde al snel naar Gilgamesh, een andere oudgediende van de franchise. Hoogstwaarschijnlijk zien we deze bossfight terug in een toekomstige patch, net zoals we vorig jaar de Fanfest-variant van Ultima mochten verwelkomen in een latere content-update van Final Fantasy XIV.

Final Fantasy Fanfest 2019 Paris - Gaming (Foto: Pheno)

Zoals altijd zijn er ook panels met ontwikkelaars gepland. De eerste is met character concept artist Ayumi Namae. Ze is voor het eerst op een Fanfest en dat is te merken wanneer ze het podium opstapt: erg nerveus. Maar al snel mag ze over haar werk praten en gaat het een stuk beter. Erg leerzaam om te horen en te zien hoe dat gaat. Concept artists krijgen letterlijk drie of vier zinnen met een opdracht. Soms staan er suggesties in, maar vaak is het eigenlijk erg vaag allemaal. Hoe ze dan toch tot fantastische concept art komen legt ze in het panel uit. Director Yoshida legt dan weer uit waarom hij uit bijvoorbeeld vier concepten juist die ene kiest om verder uit te werken tot model in het spel.