Suzuki wint steenkoude 24 uur van Le Mans na problemen Honda en Yamaha

Voor de liefhebber keren we nog even terug naar het weekeinde, want op het Circuit Bugatti stond een van de klassiekers in de motorsport op het programma: de 24 uur van Le Mans. Het werd een uitermate koude editie, met name op de vroege zondagochtend kwam het vriespunt wel erg dicht in de buurt.

In de openingsfase bleven de topteams nog lekker dicht bij elkaar, maar al binnen twee uur was het wat echte kansen betreft klaar voor een van de topfavorieten: de #5 Honda van F.C.C. TSR Honda France stond veertig minuten binnen na een crash van Mike di Meglio. Ze knokten zich knap terug de top-10 in, maar aan het begin van de zondagmiddag klapte de ketting eraf met Josh Hook op de motor en dit keer was het definitief einde verhaal.

Een ander sterk team kwam niet verder dan 61 ronden, binnen twee uur lag de #333 Honda Viltaïs Racing er al uit met een motor die de geest had gegeven. De race was even in handen van twee van de andere grote topteams: de #12 SERT Suzuki en de #1 YART Yamaha, de regerend wereldkampioenen, tot Gregg Black met de Suzuki na iets minder dan drie uur tegen het asfalt ging. Black had op het verkeerde knopje gedrukt en dat zorgde voor problemen met de traction control, maar de schade bleef beperkt tot een minuut of vijf in de pitstraat.

De #99 Yamaha van het KM 99-team was lekker bezig en reed strak in de top-6, maar Randy de Puniet schoof de machine onderuit en moest minutenlang de pitstraat in, waarna hun rol min of meer voorbij was. Door de val van Black op de Suzuki kon de #1 Yamaha de leiding pakken en zij kwamen nagenoeg volledig probleemloos de steenkoude nacht door als leiders, gevolgd door de #37 BMW en de #12 Suzuki.

In het ochtendgloren, even voor zeven uur 's ochtends, ging het echter ook fout voor de Yamaha: Karel Hanika kegelde zijn machine onderuit en de motor liep flinke schade op. Het werd wel gerepareerd, maar men moest ineens knokken om überhaupt nog voor het podium te kunnen gaan. De #37 profiteerde met moeite, nadat precies op dat moment een pitstop problematisch verliep wegens een probleem met de uitlaat.

Door de problemen bij de Yamaha en BMW kon de Suzuki, die na de vroege val geen probleem meer kende, naar de leiding rijden en zo zou dat ook de rest van de race blijven: het team reed verder een snaarstrakke winst en de recordwinnaars boekten wederom een 24-uurszege op Le Mans, met Black, Etienne Masson en Dan Linfoot.

De #37 BMW met Ilya Mykhalchyk, Sylvain Guintoli en Markus Reiterberger finishte als tweede op een ronde van de Suzuki, vier rondes voor de YART Yamaha met Hanika, Niccolo Canepa en Marvin Fritz. De beste Nederlander in het veld was Wayne Tessels, die op de #41 Chromeburner-RAC 41-Honda naar plek negen reed.