Final Fantasy XIV: Shadowbringers

De hoeveelheid uur die ik in de MMORPG Final Fantasy XIV heb zitten gaat met gemak over de duizend uur. Het was dan ook niet lang nadenken op de vraag of ik naar de mediatour wilde in Londen om de nieuwste uitbreiding Shadowbringers te spelen. We kregen een uur lang uitleg over alle wijzigingen in de game om daarna los te mogen gaan met alle bestaande en de twee nieuwe jobs. En natuurlijk mochten we director Yoshida zelf nog spreken.

Om het verhaal van Shadowbringers enigszins te begrijpen een kleine les in de lore van Final Fantasy XIV. In het begin, voordat het leven bestond op de planeet Hydaelyn, bestond er Licht en Duisternis. Zodiark, de wil van de Duisternis, wilde meer macht en probeerde zijn tegenhanger, Hydaelyn, wil van het Licht, te verslaan. Als reactie scheurde Hydaelyn de planeet, de Bron, om haar en Zodiark ook in stukken te delen. Dit creëerde dertien reflecties van de planeet, Shards genoemd, geteld vanaf de First en het dichtst bij het Licht tot de Thirteenth, het dichtst bij de Duisternis.

Final Fantasy XIV - Shadowbringers - Gunbreaker (Foto: Square Enix)

Weer veel later gingen de Ascians, dienaars van Zodiark, aan de slag om Zodiark te bevrijden door in de verschillende Shards rampen te creëren. Hierdoor zouden de Shards verdwijnen en Zodiark weer een geheel maken. In de loop van de geschiedenis zijn er al zeven rampen gebeurd. Daardoor zijn de Shards zelf ook uit balans aan het raken. Een is te ver uit balans geraakt in de richting van de Duisternis en viel ten prooi aan een Vloed van Duisternis, en het duistere rijk werd The Void. Daar zijn we al wat monsters van tegen gekomen in Final fantasy XIV. Meer recentelijk is de First het dichtstbij om een Vloed van Licht te krijgen. Dat zou alle vorm en leven doen verdwijnen op die Shard.

Op het einde van de uitbreiding Stormblood roept een vreemde stem ons op om onze strijd te staken in onze Shard. Je mag raden, we gaan schaduw brengen in de First en die Shard redden. In plaats van de Warrior of Light, zoals de spelers al jaren bekend staan, moeten we nu een Warrior van Darkness worden. Nou, fijn, maar hoe komen we daar? De Crystal Tower, niet onbekend voor de spelers, schijnt de toegangspoort te zijn, maar hoe gaan we pas merken als Shadowbringers uit komt.

Final Fantasy XIV - Shadowbringers - Area (Foto: Square Enix)

Natuurlijk is er veel nieuwe content te vinden in Shadowbringers. Er zijn veel nieuwe gebieden om te verkennen, een verhaallijn die de wereld zoals we kennen gaat veranderen en veel nieuwe dungeons, soms gekoppeld aan het verhaal, andere zijn weer optioneel. Maar er is meer: een nieuwe raid die gemaakt wordt onder leiding van Tetsuya Nomura. En waar ik vooral naar uitkijk: Yoko Taro, ja die van Nier, is bezig met de nieuwe alliance raid waarin we met 24 man los mogen gaan om Nier-kledingstukken en items te verdienen. YoRHa: Dark Apocalypse gaat het heten en Taro-san gaat vast een enorme rare twist aan Final Fantasy XIV-systemen geven. Met twee nieuwe speelbare rassen is er ook genoeg te doen voor de spelers die helemaal opgaan in een rollenspel, terwijl we ook nog andere stammen mogen gaan helpen hun problemen op te lossen in nieuwe Beast Tribe-missies.

Alle bestaande jobs gaan nu van level 70 tot level 80. Zoals bij elke uitbreiding van Final Fantasy XIV betekent dat nieuwe skills en heel veel veranderingen in oude skills. Mijn main job is White Mage, ik wil graag mensen healen en de mechanics van elke dungeon, raid en vooral bosses uit mijn hoofd kennen. De White Mage krijgt gelukkig na een matige update in Stormblood weer nieuwe bruikbare speeltjes. Eindelijk kan er onder het lopen door gehealed worden bijvoorbeeld. Erg handig bij bazen die steeds aanvallen waardoor stilstaan (om een ander te healen) doodgaan betekent.

Maar vooral de aanpassing aan het Lily-systeem is erg fijn. Eerder had je een kans dat er een Lily op je special-meter spawnde als je een bepaalde spreuk gebruikte. Irritant, want soms wil je die helemaal niet of is die niet nodig. Nu komen de Lillies er naarmate de tijd verstrijkt. Als je een spreuk gebruikt die een Lily nodig heeft, groeit de Blood Lily op je meter. Is die in volle bloei, dan heb je twee spreuken tot je beschikking. De eerste is een flinke heal voor jou en je party. De tweede spreuk geeft een flinke damage van 900 potency op de eerste vijand, met daarna steeds minder damage op de volgende vijanden, tot aan 50%. Wat nog steeds aardig veel is. Hieronder zie je me een nieuwe dungeon voor het eerst doen, samen met een paar NPC's. Over het solo'en van dungeons zonder andere spelers ga ik het later hebben.

De Machinist, de wapenexpert, krijgt onder andere een complete robot vol vuurkracht als skill. Ook is de oververhitting van zijn wapen verdwenen, waardoor de damage constant blijft. Eerder moest je altijd weer je damage verlagen met een skill waardoor je de damage-opbouw opnieuw moest beginnen. Niet handig bij de lastigere bazen waar je zo veel mogelijk damage wil uitdelen. Om alle details te melden is zinloos: het is alleen leuk voor de spelers van een job en ze zijn op het moment van schrijven nog niet final. Wil je meer weten over de jobs dan kan ik de Letter from the Producer van afgelopen 23 mei aanbevelen. Dat gaat dieper in op de details.