Hitman: Absolution

Afgelopen FirstLook zijn we met Torben Ellert om tafel geweest om meer verheldering over de contracts-modus te krijgen. Torben Ellert is de designer van het contracts-gedeelte en vertelt met gepaste glimlach over deze nieuwe functie die ons een eigen missie laat ontwerpen voor Agent 47.

Kun je in het kort uitleggen wat de Contracts-modus inhoudt?
Contracts maakt het mogelijk voor spelers om zelf een 'Hit' te plannen en deze uit te laten voeren door vrienden of in bijvoorbeeld een globale competitie. Je start de missie door wapens en een outfit te kiezen. Zo kun je kokskleren aantrekken en als wraak de twee koks van een bepaald level uitschakelen. Je bepaalt zelf hoe je het level speelt nadat je jouw targets gekozen hebt. Zo kun je ervoor kiezen om iedereen neer te maaien, of je kunt het een ongeluk laten lijken. Hierna kies je jouw uitgang en zie je onder welke voorwaarden je zelf de missie hebt gehaald. Deze voorwaarden kun je aan je vrienden voorleggen zodat ze het zelf na moeten spelen op de manier hoe jij het hebt gedaan.

Hoe houden jullie de duizenden mogelijke doelwitten in een level gevarieerd?
Dankzij de Glacier 2-engine, waar het team de afgelopen zes jaar vooral mee bezig is geweest, zal iedereen automatisch een rol toegewezen krijgen in elk level. Natuurlijk heb je personages als koks of politieagenten die zich anders gedragen dan het gewone volk, maar iedereen tussen het gewone volk heeft ook haar eigen weg. Personages die lang blijven staan kunnen ook weggelokt worden door een afleiding te creëren, en agenten kunnen genept worden met een 'fake surrender' waarbij je jouw handen omhoog doet, ze op je af laat komen om ze op het laatste moment toch te kunnen ontwapenen en eventueel te vermoorden uit het zicht.

Hitman: Absolution

Is er ook een mogelijkheid om een groot achtergrondverhaal bij elke kill te maken?
De voorwaarden van een level zijn heel nauw te bepalen. Welke wapens draagt Agent 47, welk kostuum draagt hij. Daarnaast is er een titel en een beschrijving bij elke missie toe te voegen die iets meer achtergrond geven. Tijdens het spelen zijn er geen speciale keuzes of cinematische scènes te plaatsen, dus het komt vooral op de vaardigheden van de speler aan om te bepalen hoe spannend een level wordt. Jouw voortgang hierin wordt op lokale, nationale en globale leaderboards bijgehouden.

Is je personage ook te personaliseren voor wanneer je een belangrijk plekje in de leaderboards inneemt?
Je accountnaam en punten worden weergegeven in de leaderboards. Hoe meer missies je vrijspeelt, hoe meer wapens, kostuums en andere persoonlijke voorwerpen je kunt kopen met het geld dat je ontvangt voor die missie. Deze voorwerpen zijn allemaal te gebruiken voor een nieuw contract dat je maakt. Er is geen verschil in de moeilijkheidsgraad van de targets, daar hebben we over nagedacht maar dat wilden we niet. De manier waarop je de target vermoordt kan wel invloed hebben op de score achteraf.

Hitman: Absolution

Is het verhaal van Contracts verweven met de hoofdverhaallijn?
Het singleplayerverhaal en de contracts-modus staan los van elkaar. Dit is ook te zien in de presentatie van beide games. In het eerste level heb je bijvoorbeeld niet veel wapens, ziet je lichaam er verwilderd en verslagen uit en sluit het hele verhaal op elkaar aan. In contracts zie je gewoon losse targets die Agent 47 als hitman uitvoert. Hij heeft zijn pak netjes en heeft veel meer wapens en gadgets tot zijn beschikking. Deze twee onderdelen van Hitman: Absolution hebben niets met elkaar te maken. Wel heb je voor de contracts-modus een sniper alvast vrijgespeeld wanneer je de Hitman: Sniper Challenge hebt gedaan.

Terwijl Torben Ellert een voorbeeld-contract liet zien en mij een controller in de hand drukte, werd er al op de deur geklopt voor de volgende interviewer. Een fantastische Hitman-speler als ik had echter niet meer dan dertig seconden nodig om per ongeluk een schot af te vuren en me genadeloos te laten overweldigen door hordes aan vijanden. Met enige blosjes op de wangen en een glimlach bedankte ik Torben Ellert, en nam ik afscheid van Agent 47. Voorlopig.