Hitman: Absolution

Pheno

Agent 47 is na een aardig lange sabbatical terug op het scherm en na het spelen van de eerste paar missies weet ik het zeker: damn, hij is goed uitgerust in zijn lange vakantie.

Header

Dat zal dan ook moeten, want de kale huurmoordenaar krijgt in Hitman: Absolution geen tijd om te lanterfanten. Hij moet op de vlucht voor zijn oude genootschap 'The Agency'. In de proloog zien we waarom ze Agent 47 willen pakken, zodat je wel weet wat er gebeurd is. Hierna begint het verhaal pas echt en ga je achter de geheimen van de Agency aan, terwijl je politie en andere bendes moet ontwijken. Informatie is schaars, dus je krijgt af en toe opdrachten om een informant tevreden te stellen. Met het beetje informatie dat je hebt, ga je verder de geheimen van de Agency ontrafelen.

Hoe je opdrachten gaat opknappen is geheel aan jezelf. Als een malle rond gaan schieten kan, maar na dat geprobeerd te hebben is het vrij duidelijk: je bent hevig de lul en kijkt snel naar een retry-scherm. Dus onze eerste missie, het uitschakelen van een oude bekende en een kind uit een villa ontvoeren, gaan we iets subtieler aanpakken. Zoals een huurmoordenaar hoort te werken.

Hitman: Absolution

De vrijheid die je hebt is heerlijk. Je kunt ervoor kiezen tegenstanders een voor een om te leggen of juist te zorgen dat ze je helemaal niet zien. Zo wil ik langs de muur van de villa heen maar er staat een bewaker zijn rondje te doen. Ik kan hier kiezen om de man op verschillende manieren te doden: door een kogel door zijn kop te schieten of een baksteen te pakken en zijn schedel ermee in te slaan. Toch doe ik vriendelijker: ik pak de baksteen en gooi die tegen wat vaten aan. De bewaker gaat kijken wat er aan de hand is en ik sneak er snel langs, richting de tennisbanen.

Een bewaker is nog wel te overzien, maar om met meer tegenstanders te werken is er een radar en, nog belangrijker, instinct. Deze gave zorgt ervoor dat je belangrijke objecten en mensen in de buurt ziet. Het kost wel een stukje instinctmeter dus het is niet eeuwig te gebruiken. Je verdient weer instinct bij door acties te ondernemen, zij het iemand vermoorden of juist erlangs glippen. Ik zie bij de tennisbanen genoeg bewakers om me zorgen te gaan maken. Een tip: als je iemand doodt, ruim hem wel netjes op. In mijn enthousiasme vergat ik dat en tja, als een bewaker een dode ziet liggen slaat hij alarm, dus op zich verstaat hij zijn vak goed. Als dat gebeurt wordt er op je gejaagd en wordt het lastig om het level door te komen.

Hitman: Absolution

Eenmaal langs de tennisbanen zijn er kassen waarin we voor het eerst leren dat we kleren van net vermoorde tegenstanders, of gewoon gevonden kleren, aan kunnen trekken om wat gemakkelijker het gebouw binnen te komen. Het blijft opletten, want als je bijvoorbeeld verkleed als tuinman in de kassen loopt, is dat niet raar voor de bewakers, maar de andere tuinmannen kennen hun collega's wel en jij bent er geen. Door je instinct te gebruiken loop je zonder problemen langs andere tuiniers, maar hen om de tuin te leiden kost veel van je instinctmeter. In dit geval te veel, want zo veel energie heb ik niet in de meter om ze allemaal te ontwijken. We moeten andere trucjes verzinnen om door de kassen te komen. En daar gaat het allemaal om, keuzes. In de villa zelf heb je ook weer allerlei keuzes om de sleutel van de kamer waarin het kind opgesloten is te vinden.

Hitman: Absolution

Toch zijn die keuzes in deze missie nog niet zo talrijk als bijvoorbeeld in de volgende missie, waarin we iemand moeten uitschakelen om een informant te helpen. We zijn in China Town en hier zien we pas echt waar Hitman: Absolution om draait: prachtige omgeving, sfeer en belachelijk veel mogelijkheden om je opdracht te voltooien. We moeten een belangrijke man uitschakelen en hij heeft politie om zich te beschermen. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om hem te pakken te krijgen. In de drukte zou je hem meteen kunnen omleggen met een schot, maar dan wordt ontsnappen lastiger. Beter is het om de omgeving eerst goed te analyseren en mogelijke alternatieven te vinden om het arme slachtoffer in wording te vermoorden. Op verschillende manieren vergiftigen met gejatte fugu, de beruchte kogelvis uit Japan, zijn optie. Of gebruikmaken van zijn verslaving.

Gif in zijn lunch was redelijk eenvoudig: leg de chef om en vergiftig hem. Maar er zijn mooie alternatieven zonder onschuldige mensen neer te leggen. Zo sta ik bij zijn zwaar bewaakte plek te luistervinken en hoor een drugsdealer vragen of hij de drugs moet komen brengen. De drugs ligt ergens in een steegje en voordat de handlanger er is vergiftig ik de drugs met de fugu. De man haalt het op, brengt het naar het slachtoffer en ze gaan naar het appartement van de handlanger om de drugs te snuiven. Het duurt niet heel lang voordat hij dood is. Dit soort ontdekkingen geeft je als speler een gevoel van macht. Zeker als je nog een snipergeweer ziet liggen in zijn kamer en de volgende keer hem en de drugsdealer in één schot neerlegt.

Hitman: Absolution

Op het eind van een level zie je welke 'achievements', kleding en andere ontdekkingen je had kunnen vinden. Het level is steeds opnieuw te spelen, dus je kunt alle andere alternatieven nog uitvogelen. Zeker een aanrader, want er zijn tig toffe mogelijkheden te vinden. Ben je een geharde huurmoordenaar, dan zijn er nog vier moeilijkheidsgraden te proberen. In Easy krijg je vanzelf instinct erbij, hoe moeilijker je de moeilijkheidsgraad zet hoe minder hulpjes, zoals instinct, je hebt, maar ook hoe meer tegenstanders in het level op zoek naar je zijn. De allerlastigste, Purist, is helemaal tof, want dan zie je niets meer op je scherm. Geen instinctmeter, geen levensmeter, geen wapens en de hoeveelheid munitie is ook onbekend voor je. Dit is alleen aan te raden als je graag kogels telt en het level al kent, en dan nog wordt het lastig. In het level zijn dan meer bewakers aanwezig en ze zijn alert op alles dat beweegt.

Hitman: Absolution

Qua variatie in levels is er ook genoeg te vinden in Hitman: Absolution: van een villa naar China Town, je gaat op jacht in een club met de veelzeggende naam Vixen en natuurlijk ben je op de vlucht voor iedereen die jou ondertussen aan het haten is. Grafisch ziet het er prachtig en vooral levendig uit. De drukte van China Town en het treinstation is mooi weergegeven en de Glacier-engine kikt niet een keer om zo veel mensen op het beeld te toveren. In de previewbuild zaten nog wat schoonheidsfoutjes, mar deze waren al aangegeven als bekende problemen die nog opgelost moeten worden. Daar heb ik dan alle vertrouwen in. Op 20 november gaan we zien of dat inderdaad gelukt is, want dan komt Hitman: Absolution uit voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Lees op de volgende pagina meer over de multiplayermodus 'Contract' van Hitman: Absolution.