Secret Invasion opent weer nieuwe deuren in de MCU

Het is inmiddels een hele tijd geleden dat Marvel een serie op Disney+ debuteerde. Dat was She-Hulk en volgens velen was dit niet echt een waardige toevoeging aan de MCU. Marvel lijkt van de kwantiteit te zijn afgestapt om zich weer te gaan richten op kwaliteit. Secret Invasion lijkt daar, op basis van de eerste twee afleveringen, in geslaagd te zijn!

We weten inmiddels al dat de MCU (Marvel Cinematic Universe) films en series in alle genres kan uitbrengen. Drama, komedie, een rechtsdrama-sitcom-ding... maar Marvel scoorde ooit eerder hoge ogen in het spionnengenre met Captain America: The Winter Soldier. Voor het maken van Secret Invasion is er weer eens goed terug gekeken wat die film nou precies zo goed maakte. Want dezelfde ingrediënten worden weer uit de kast gehaald, gemixt en samengebracht in een spannende thriller. Wanneer Nick Fury ontdekt dat de aarde al jaren in het geheim wordt geïnfiltreerd door de Skrulls, komt hij terug naar de Aarde om dit complot bloot te leggen. De invasie blijkt echter al verder dan hij had gedacht. Omdat de Skrulls van gedaante kunnen veranderen, is niemand meer te vertrouwen.

Secret Invasion Cobie Smulders & Samuel L. Jackson

De basis wordt in de eerste aflevering goed gelegd. Ook aan de nieuwe kijkers wordt goed uitgelegd in welke wereld we zijn beland en wat er gaande is. Deze serie is eindelijk de kans om in de spotlight te staan voor Samuel L. Jackson als Nick Fury. Jackson vertolkte deze rol al eerder in vele Marvel-films maar nu draait alles om hem. Gelukkig hebben ze hem wat te doen gegeven buiten het uitleggen van de dreiging. Fury is namelijk niet meer dezelfde sinds de 'Blip'. Ook Talos, gespeeld door Ben Mendelsohn, keert terug als leider van de Skrulls en bondgenoot van Fury. Hij heeft zijn volk niet meer onder controle en komt daardoor in een lastig parket. Andere bekende namen zijn Emilia Clarke (Game of Thrones) en Olivia Colman (The Crown) die de cast fijn aanvullen. Terugkerende acteurs uit de MCU vinden we in Don Cheadle als Rhodey en Cobie Smulders als Maria Hill.

De serie bestaat uit 6 afleveringen en FOK! heeft de eerste twee reeds kunnen zien. De afleveringen duren lekker lang, om en nabij de 45 minuten per stuk. Dat geeft de serie wat meer ruimte om goed tot zijn recht te komen. De plot van de serie is ergens schrijnend actueel in het huidige wereldbeeld, wat de kijker mogelijk net nog meer in de wereld trekt. Door het aan de zijlijn zetten van superhelden in deze reeks voelt het daardoor bijna 'echt' aan.

Secret Invasion Olivia Collman

Marvel doet er ook alles aan om deze serie als 'event television' in markt te zetten. De eerste twee afleveringen bevatten beide een aantal twists die tot discussie op het internet zullen leiden. Om spoilers te voorkomen, zul je er dus op tijd bij moeten zijn. Het is jammer dat het hele seizoen niet in één keer wordt geplaatst, want de serie is prima te bingen door de spanning die vanaf het begin voelbaar is en langzaam wordt opgebouwd.

Als de lijn wordt doorgezet, kan dit weer eens een succesverhaaltje voor Marvel worden.

De eerste aflevering is vanaf woensdag 21 juni op Disney+ te zien. Vanaf dan is er iedere woensdag een nieuwe aflevering.