Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 16

Muziek staat deze week centraal, met een re-release van een Rolling Stones-documentaire, een documentaire-animatie over een jazzpianist, een re-release van The Pianist en de biopic Back to Black over Amy Winehouse. Het grote publiek kan zich intussen ook vermaken met wat horror of een vakantiekomedie.

Abigail

Een groep zogenaamde criminelen ontvoert een 12-jarige ballerina, de dochter van een machtig figuur in de onderwereld. Voordat ze het losgeld van 50 miljoen dollar kunnen innen, hoeven ze alleen nog maar een nacht in een afgelegen landhuis op het meisje te passen. Maar als de ontvoerders één voor één wegvallen, komen ze er tot hun grote schrik achter dat ze opgesloten zitten met een wel heel bijzonder meisje. 

Back to Black

Back to Black vertelt Amy Winehouses levensverhaal, van haar opvoeding en bruisende jaren in Londen tot haar intense reis naar wereldwijd succes, maar laat ook de donkere kant daarvan zien. Gedurende haar hele carrière tot aan haar tragische dood bleef de zangeres worstelen met haar demonen, haar roem en de toxische knipperlichtrelatie met haar grote liefde. 

They Shot the Piano Player

Hoe kon de Braziliaanse jazzpianist Tenório Jr. in 1976 op raadselachtige wijze in Buenos Aires verdwijnen? De Amerikaanse muziekjournalist Jeff Harris (Jeff Goldblum) gaat op zoek naar de waarheid. In kleurrijke animatie wordt hier het verhaal verteld hoe een muzikale revolutie stukliep op militair geweld. 

Augure

Na achttien jaar keert Koffi terug naar zijn geboorteland Congo om er zijn zwangere vrouw aan zijn familie voor te stellen en de traditionele bruidsschat te betalen. De reünie verloopt echter niet zoals verwacht: hoewel Koffi met man en macht probeert de banden weer aan te sterken, is en blijft hij voor de gemeenschap een ‘teken van de duivel’. Koffi lijkt zich moeilijk los te kunnen wrikken uit de diepgewortelde geloofsovertuigingen van zijn familie. Samen met andere ‘duivelskinderen’ besluit hij de vurige strijd aan te gaan om dit helse label van zich af te werpen

Green Border

In de verraderlijke bossen die de zogenaamde ‘green border’ tussen Belarus en Polen vormen, belanden vluchtelingen die Europa via deze route proberen te bereiken. Belarus probeert de EU te ondermijnen door deze grensoversteek te stimuleren, terwijl Polen weigert ze toe te laten. En zo komen de vluchtelingen in een koud, moerassig niemandsland terecht, zonder eten en medische zorg. Als pionnen in een politiek spel worden de levens van de activistische Julia, grenswachter Jan en een Syrische familie met elkaar verweven. 

Yamas!

In de zonovergoten film Yamas! storten Maurice (Sam Kroon), Mark (Bertan Topbaç), Sjors (Yip Andjar) en Fleur (Romy Indy) zich in een bizar avontuur op het betoverende Kreta. Hun doel: genieten van stranden, kristalhelder water en legendarische feesten. Op Starbeach begint het lachen al bij Friet van Piet, maar een avond vol raki zorgt al voor de eerste ellende. Na dagen van poolparty's en bungeejumpen belandt de groep in Club Inferno, waar een ontmoeting met propper Daan (Merijn Oerlemans) en gangster Carlo Vino (André Dongelmans) hun vakantie in chaos stort. Ontvoeringen, verloren geld, irritante ouders (Gordon en Ruben van der Meer) en een race tegen de klok dwingen de vrienden tot het uiterste. Een explosieve cocktail van actie, humor en onverwachte wendingen. Yamas! - een vakantie die ze nooit zullen vergeten! 

The Peasants

Wanneer het vrijgevochten boerenmeisje Jagna gedwongen wordt te trouwen met de veel oudere rijke boer Boryna, moet ze haar liefde voor zijn zoon Antek loslaten. Haar leven wordt steeds meer een strijd voor haar eigen onafhankelijkheid in een dorp vol jaloezie, roddels, vetes en een diepgeworteld patriarchaat. De makers van Loving Vincent lieten zich voor hun nieuwe film The Peasants wederom inspireren door kunstwerken. 

Patrick and the Whale

Patrick Dykstra heeft zijn leven gewijd aan de studie van walvissen. De unieke band tussen Patrick en deze reuzen, wiens levens grotendeels een mysterie blijven voor de mens, brengt ons dichter bij de potvis dan we ooit zijn geweest. Een ontmoeting met de vrouwelijke potvis Dolores zet Patricks wereld volledig op zijn kop. Dolores blijkt uitzonderlijk sociaal en nieuwsgierig. Ze tast Patrick af met haar sonar en kopieert zelfs bewegingen die hij maakt. In het veelbekroonde Patrick and the Whale reist Patrick naar Dominica om Dolores terug te vinden. Hij is ervan overtuigd dat zij de potvis is die ons meer inzicht kan geven in de geheimen van haar wereld. Met verbluffende onderwaterbeelden onderzoekt Patrick de fascinerende aard van de potvis en probeert hij meer te weten te komen over haar intelligentie en complexiteit. Gaandeweg leert hij steeds meer over Dolores en haar soort, maar misschien nog wel meer over zichzelf. 

The Pianist (2002, 4K-restauratie)

Oscarwinnaar Adrien Brody kruipt in de rol van Szpilman; de meest geprezen jonge muzikant van zijn tijd en vertelt het verhaal van diens heroïsche en inspirerende overlevingsreis wanneer de oorlog uitbreekt. Daarbij krijgt hij op onwaarschijnlijke wijze hulp van een sympathieke Duitse officier. The Pianist is een onvergetelijk epos over de kracht van hoop en de veerkracht van de menselijke geest. Een wonderbaarlijk overlevingsverhaal dat op meesterlijke wijze tot leven is gebracht door de visionaire filmmaker Roman Polanski in zijn meest persoonlijke film ooit. 

Gimme Shelter (1970)

Deze documentaire uit 1970 volgt The Rolling Stones tijdens hun beruchte tournee door de Verenigde Staten in 1969. De film toont beelden van de twee laatste concerten van de tour; het concert in Madison Square garden en een week later een gratis concert in San Francisco’s Altamont Speedway. Dat laatste concert transformeert in een clash tussen 300.000 mensen van de zogenoemde ‘Love Generation’ en een tiental Hells Angels die waren ingehuurd om de orde te bewaken, met als tragisch dieptepunt de dood van de 18-jarige Meredith Hunter die met messteken om het leven werd gebracht. Slechts vier maanden na het zo vreedzame Woodstock leek het Altamont concert het einde te markeren van het liefdevolle hippietijdperk. Regisseurs David Maysles, Albert Maysles en Charlotte Zwerin waren aanwezig en hebben de gebeurtenissen op beeld vastgelegd terwijl The Rolling Stones zich door het concert heen worstelde met dat wat ze het beste doen, muziek maken. De documentaire toont beelden van de twee concerten, maar ook de reacties van de bandleden terwijl ze kijken naar de beelden van het Altamont concert.