Dead Ringers review: twee keer Weisz, twee keer zoveel lol?

Films over tweelingen blijven populair. Naast dat het een fascinerend gegeven blijft, biedt het een kans voor de filmmakers om hun talenten goed te laten zien. Zo kan de acteur in kwestie goed zijn of haar talenten laten zien. Maar ook voor de mensen achter de special effects is dit interessant. Prime Video maakt nu, in een remake van de gelijknamige film, een serie over het tweeling concept.

Rachel Weisz speelt Beverly en Elliot Mantle, twee ambitieuze vrouwen die de manier waarop vrouwen bevallen willen veranderen met een eigen kliniek. Hierin doen ze diverse onderzoeken naar vruchtbaarheid, stilgeboren kindjes en miskramen. Heftige onderwerpen voor veel kijkers dus wees hier wel op voorbereid. In de serie volgen we de zoektocht van de Mantle zusters naar een financier voor de kliniek en de onderzoeken die ze daar doen maar focussen we vooral op hun onderlinge relatie. Want hoewel de twee zussen als twee druppels water op elkaar lijken, zijn de twee heel verschillend van karakter.

Dead Ringers tweeling aan het werk

Laten we het eerst hebben over Weisz. Want dit is een tour de force qua acteerwerk. Weisz stelt zelden teleur, maar dit is wel een indrukwekkende rol. Ze kan de twee personages met een specifieke nuance spelen waardoor je altijd precies weet met welk karakter je te maken hebt. Dit wordt meestal gesteund doordat de zussen hun haardracht anders hebben. Echter, de zussen wisselen weleens van plek. Zelfs op die momenten heb je door dat je met Elliot te maken hebt die Beverly nadoet, of andersom.

Ook technisch zit het allemaal knap in elkaar. Je wordt nergens afgeleid door technische trucjes zoals alleen het filmen van de achterkant. Weisz is regelmatig met zichzelf op het scherm te zien, wat de truc helemaal verkoopt. Eigenlijk vergeet je al heel snel dat je continu naar dezelfde acteur zit te kijken.

Dead Ringers tweeling

De serie zelf is wat minder. Het thriller-aspect is fascinerend aan het begin, maar er wordt wat weinig mee gedaan. De serie lijkt soms ook wat makkelijk te willen scoren met beelden die nog niet vaak te zien zijn geweest in een dergelijke serie. Ook dit is niet voor iedereen. Verder is de toon van de serie wat duister, waardoor dit geen 'feel-good' reeks is.

Al met al een serie die aan te raden als je wil genieten van goed acteerwerk en heel wat anders is dan andere streaming series, maar wees er op voorbereid dat het onderwerp gevoelig kan liggen.