CD: Dilated Peoples - Neighborhood Watch

"Marathon" is het eerste nummer van deze cd en het begint goed. Een sample van "Eric B. For President" wordt gevolgd door een goede, solide flow van Evidence. De beat is simpel, maar niet vervelend. Er wordt kwistig gestrooid met punchlines en het doet mij altijd goed om wat goeie scratches te horen. In "Neighborhood Watch", de titeltrack van dit album geven de heren aan waar het hun om gaat. Ze keren zich tegen de criminelen en tegen de politie en ze komen op voor zichzelf. Dit gebeurt op een vrij standaard beat, met een behoorlijke flow, maar echt denderend is het niet.

"Tryin' To Breathe" klinkt een stuk beter. Goede, melodieuze beats waarover kritische teksten worden gerapt. Dit zijn de Dilated Peoples zo als ik ze wil horen! Stiekem zet ik dit nummer nog een keer op repeat voordat ik doorga. "Caffeine" klinkt wat duisterder en ruiger en Evidence laat horen waarom hij door velen een top MC genoemd wordt. in 24 bars rapt hij z'n frustratie van zich af. De oude Dr. Dre-achtige "gangstabeats" die er zo af en toe doorheen klinken maken het geheel tot een zeer aangenaam nummer. "Who's Who" is een lekker opschepnummer waarin wordt verteld wat de heren allemaal al gepresteerd hebben, het laatste verse is erg goed vanwege de oldskool invloeden. De beat heeft wel een hoog irritiatiegehalte omdat het constant dezelfde twee hoge noten zijn en na verloop van tijd gaat dat op je zenuwen werken.

Dilated4

"Poisonous" is een vermakelijk nummer over vrouwelijke "playaz". Deze gevaarlijke wezens zijn er enkel op uit om onschuldige mannen te misleiden, maar om eerlijk te zijn, echt veel om het lijf het het nummer niet. "Reach Us" is voor mij het beste nummer op de hele cd. De beat is vrolijk, maar tegelijkertijd droevig. Op ingehouden manier rappen RaKaa en Evidence over de beat, de scratches geven het nummer veel meerwaarde."Big Business" is een aardig nummer, waar vooral de uitstekende flow van RaKaa opvalt.

"Love And War" is wederom van hoge kwaliteit. Evidence heeft zelf de productie op zich genomen en het eindresultaat mag er wezen. De beat bestaat uit wat scratches, een oude soulsample en een eenvoudige melodie. Over deze beat mogen Evidence en RaKaa zich uitleven en dat doen ze dan ook naar hartelust. De "1580 Skit" voegt weinig toe, dus gaan we direct door naar "World On Wheels", een aardig nummer, maar ik heb het idee datdit nummer een stuk beter had kunnen worden als er een andere beat gebruikt werd.

Op "Closed Session" doen alle mensen uit de directe muzikale omgeving van de Dilated Peoples mee. Defari, Phil Da Agony en Planet Asia mogen allemaal hun stukje laten horen en toegegeven, het klinkt prima. Defari laat keer op keer horen bij de beste MC's in de hele scene te horen. Voor " This Way", wat tevens de nieuwe single is, werd de hulp ingeschakeld van Kanye West. Samen met 9th Wonder wordt hij beschouwd als het grootste productie talent op dit moment. Helemaal onbegrijpelijk is dat niet als je zijn nummers hoort, zo ook deze keer. De beat zit slim in elkaar en Evidence en RaKaa leven zich uit op de beat waardoor er een swingend geheel ontstaat. Persoonlijk ben ik minder gecharmeerd va het vrouwelijke achtergrondkoortje, dat mij een beetje teveel aan een gospelkoor doet denken. "DJ Babu In Deep Concentration" is een smakelijk toetje. Babu laat horen waarom hij ooit de beste DJ ter wereld was; de scratches zijn om je vingers bij af te likken.