CD: X-Ecutioners - Revolutions

Anthony Williams (Grandmaster Roc Raida), Rob Aguilar (DJ Rob Swift) en Keith Bailey (DJ Total Eclipse) begonnen hun muzikale carrière in 1989 onder de naam “The X-Men”. Met z’n driëen battleden ze tegen andere crews en al snel bleek dat ze erg veel talent hadden. Ze wonnen vele prijzen en een grote carrière lag in het verschiet. Toch duurde het tot 1997 voordat ze hun eerste album uitbrachten. Nadat ze hun naam in X-Ecutioners hadden veranderd en Mista Sinista de groep had versterkt, brachten ze op het zeer kleine label Asphodel “X-Pressions” uit. Helaas voor hen hadden de mensen geen zin in turntable-virtuozen en leken ze door de zijdeur te verdwijnen.

Gelukkig voor hen zag Steve Rifkin, de directeur van Loud Records, een optreden van ze en besloot ze een contract aan te bieden. Na Xzibit, Tha Alkaholiks, Big Punisher, GZA, Mobb Deep en Raekwon bleek hij wederom een goede keuze gemaakt te hebben. In 2002 verscheen dan het langverwachte album “Built From Scratch” en deze keer braken de X-Ecutioners eindelijk door. Een combinatie van Hiphop en Rock met veel gescratch en de medewerking van grootheden als Kool G Rap, Linkin’ Park, M.O.P. en Inspectah Deck werd het album een groot succes.

x-1X-2X-3

Inmiddels groeide hun reputatie als live-band ook steeds meer en iedereen wilde een concert van de drie bijwonen. Optredens bij David Letterman, Carson Daily en MTV’s Fashionably Loud zorgden voor landelijke bekendheid en met grote verwachting werd er uitgekeken naar hun derde album, “Scratchology”. Ook dit album werd goed ontvangen en aanbiedingen stroomden binnen. De titeltrack voor de snowboardgame “SSX 3” en de gehele soundtrack voor “NFL Street” werden geschreven en ze vormden de hoofdact bij de uiterst succesvolle “Scratch 2003” tour. Nu is er dan het vierde album en het derde in drie jaar tijd, Revolutions