FOK! blikt terug: UFO Enemy Unknown

Het verhaal van UFO: Enemy Unknown is eigenlijk vrij simpel. In 1998 nemen de waarnemingen van vliegende schotels wereldwijd toe. Ook komen er steeds meer berichten over ontvoeringen van mensen en vee door buitenaardse wezens. Om dit nieuwe gevaar het hoofd te bieden besluiten de grote landen een globale organisatie op te richten die als doel heeft het bestrijden van de buitenaardse wezens en te onderzoeken wat hun sinistere motieven zijn. Hiermee is X-Com geboren.

UFO: Enemy Unknown biedt twee games voor de prijs van één. Het spel valt onder te verdelen in twee specifieke gebieden die allebei eigen vaardigheden van de speler vereisen.

Allereerst bevat UFO: Enemy Unknown een management simulatie gedeelte dat niet onder doet voor Sim of Tycoon games. Doel van dit deel van het spel was het uitbouwen en beheren van een serie basissen van waaruit de strijd tegen de buitenaardse wezens wordt gevoerd.

De speler is primair verantwoordelijk voor het onderhouden en bewapenen van een vloot vliegtuigen om UFO’s neer te halen. Daarnaast moeten soldaten goed uitgerust en verzorgd worden zodat ze de strijd kunnen aangaan met buitenaardse wezens nadat hun vliegende schotel ergens is geland of neergestort. Daarnaast moeten technici en onderzoekers worden gerekruteerd en moeten faciliteiten worden gebouwd zodat ze hun werk kunnen doen. Onderzoekers proberen de geheimen van de aliens en hun technologie te doorgronden terwijl technici wapens en andere voorwerpen produceren.



<\/center>

Dit kost uiteraard allemaal geld. Geld wordt verdiend door het produceren en verkopen van buitenaardse voorwerpen en het tevreden houden van de geldschietende landen door de buitenaardse aanwezigheid op hun gebied daadkrachtig aan te pakken. Als speler ben je dus continu bezig met de beschikbare capaciteit zo optimaal mogelijk in te zetten. Enerzijds om genoeg voorwerpen te produceren om je soldaten te bewapenen en anderzijds om goederen te maken die je kunt verhandelen.

Overigens blijft het niet bij het beheer van één basis. Om je geldschieters tevreden te houden en meerdere UFO’s gelijktijdig te kunnen bestrijden is een mondiale dekking nodig. Dat betekent op elk continent minstens een volledig uitgeruste basis voor militaire doeleinden.

Alle basissen managen en zorgen voor een gezonde cash-flow is een uitdaging op zich maar dit was niet het belangrijkste onderdeel in UFO: Enemy Unknown. Wanneer je soldaten een vliegende schotel die is neergehaald of is geland onderzoeken begint het tweede gedeelte van het spel. Een turn-based tactische game waarbij je een groep soldaten bestuurt met als doel de buitenaardse wezens te doden of gevangen te nemen en onderzoeksmateriaal te verzamelen. De computer bestuurt de aliens en beurtelings kan er bewogen worden. Elk eenheid heeft action points die bepalen hoever hij of zij kan lopen en welke acties ondernomen kunnen worden. Loop je door tot achter die muur waar je voldoende dekking hebt of loop je halverwege en hou je indien nodig nog genoeg action points over om een schot te lossen als een alien in zicht komt of op een van je soldaten schiet? Keuzes, keuzes.

Steeds grotere vliegende schotels met meer aliens, nieuwe rassen met nieuwe bewapening en terror alerts wanneer aliens een complete stad aanvallen houden de speler continu scherp en zorgen ervoor dat missies zelden eentonig of repetitief aanvoelen.



<\/center>