Castlevania: Lords of Shadow

De meeste puzzels zijn uitdagend en uniek maar sommige voelen soms een beetje aan als een opvulling. Sommige puzzels als het muziekdoosje zijn erg leuk en zorgen er voor dat je daadwerkelijk goed moet nadenken terwijl andere, zoals één puzzel in een klokkentoren, saai en gewoon niet nodig zijn. Mocht een puzzel te lastig zijn, of heb je er gewoon geen zin in om hem te doen, dan heb je bij de meeste puzzels de mogelijkheid om deze over te slaan in ruil voor wat experience points. Een goed systeem voor de gamers die gewoon lekker willen hakken, verleidelijk voor anderen.

Castlevania Castlevania

Daarnaast zul je veel moeten springen, klimmen en slingeren. Door een paar designkeuzes komt dit helaas vaak neer op trial-and-error wat er weer voor zorgt dat je onnodig in de diepte valt. Het springen voelt niet precies genoeg aan, het is moeilijk in te schatten waar Gabriel zal landen bij een sprong, en de controls van het springen van reling naar reling is zo onorthodox dat je vaak onbedoeld in een ravijn stort. De camera, die altijd probeert om je een zo mooi mogelijke indruk van de omgeving te geven kan er soms voor zorgen dat je geen idee hebt waar je naartoe moet. Dit probleem wordt versterkt door de onzichtbare muren die overal aanwezig zijn. Het is moeilijk in te schatten waar de makers nu willen dat je naartoe gaat. Vooral het level in de Titan Graveyard heeft mij een aantal levens gekost omdat gewoon niet duidelijk is waar je naartoe moet. Dit is ontzettend jammer en kan leiden tot een hoop frustraties.

Castlevania

De game ziet er verder prachtig uit. Je kunt zien dat er een hoop tijd is besteed aan de designs van de karakters en de monsters die je bevecht. Elk karakter en monster heeft daarnaast een achtergrond die je kunt lezen waardoor je meer ideeën krijgt over hun geschiedenis en wat hun zwaktes en speciale eigenschappen zijn. De voice-overs van de verschillende karakters zijn daarnaast erg goed gekozen en zorgen ervoor dat ze erg geloofwaardig over komen. Ook de omgevingen zien er prachtig uit. Je zult in bossen, kastelen, besneeuwde bergen en uitgestrekte woestijnen terechtkomen die allemaal erg mooi en sfeervol zijn weergegeven.

Castlevania: Lords of Shadow is een erg goede game. Niet alleen is de game lang, het verhaal, de karakters en de sfeer zorgen ervoor dat je wilt blijven spelen en de combat zal zelfs voor de ervaren gamers leuk en uitdagend zijn. De game had nog beter geweest als het platformen niet ontzettend frustrerend zou zijn door de manier waarop de controls werken en de onzichtbare muren die er voor zorgen dat je soms geen idee hebt wat de makers willen dat je doet.

Castlevania

Cijfer
+ Diepgaande combat