Professor Layton and the Unwound Future

Professor Layton and the Unwound Future is exclusief voor de Nintendo DS

Het derde deel in de Professor Layton-serie ligt al weer in de winkels. Deze puzzelverzameling met Hershel en Luke in de hoofdrol bevat wederom een hele hoop puzzels maar zijn deze nog steeds leuk of beginnen de puzzels een beetje op te raken?

In Professor Layton and the Unwound Future zijn Layton en Luke getuige van een verschrikkelijk ongeluk met een tijdmachine. Wat volgt is een mysterie waarin de twee naar de toekomst zullen reizen waar ze erachter komen dat Londen in tien jaar erg is veranderd, en niet in goede zin. Aan hen de taak om dit natuurlijk te voorkomen. Het verhaal in The Unwond Future is een stuk uitgebreider dan in de vorige twee delen en het is ook een stuk meeslepender. Je komt zelfs meer te weten over het verleden van de professor en ook de andere karakters zijn een stuk dieper uitgewerkt. Toch heeft dit ook een keerzijde. Je bent namelijk erg veel aan het praten met andere karakters en aan het rondlopen waardoor de puzzels een beetje op de achtergrond komen te liggen.

LaytonLayton

De puzzels zijn, zoals we van de serie mogen verwachten, leuk, origineel en op sommige momenten hersenbrekend. Toch zullen Layton-veteranen zien dat veel puzzels op een bepaalde manier herhaald worden. Hierdoor is de oplossing vaak al snel duidelijk en hoef je minder lang na te denken. Net als in het tweede deel sluiten de puzzels veel meer aan op de context waarin de hoofdpersonages zich op dat moment bevinden wat erg leuk gedaan is. Door puzzels te voltooien verdien je weer de gebruikelijke Picarats waarmee later weer bonuspuzzels te verkrijgen zijn. Ook zul je door de game heen wederom hint coins verzamelen die je in kunt zetten op momenten dat je het even niet meer ziet zitten. De tools die je hebt om de puzzels op te lossen zijn dit maal nog uitgebreider. Het vorige deel introduceerde de memo-functie. Deze is uitgebreid waardoor je nu met verschillende kleuren kunt schrijven en er is zelfs een wisser aanwezig om foute aantekeningen te kunnen wissen.

Naast het puzzelen en het avontuur zijn er weer drie nieuwe mini-games te spelen. Zo zul je een papegaai moeten trainen om pakketjes te bezorgen, kun je met een autootje verschillende parcoursen afleggen en heb je een stickerboek in je bezit waarin je stickers moet plakken die je door de hele game heen verzamelt. Dit, samen met de 165 puzzels, zorgt er voor dat je weer een hoop te doen hebt met Layton. Toch blijft het hier wel bij. Als je de game eenmaal één keer hebt gespeeld, is er weinig reden meer om terug te gaan.

De sfeer in Professor Layton and the Unwound Future is weer helemaal top. Grafisch is de game erg stijlvol met handgetekende animaties en unieke en kleurrijke karakters. Er zitten meer bewegende cutscenes in de game en er wordt meer gedaan met stemmen en geluiden. De sfeervolle en typische muziek die we van Layton zijn gewend is ook weer aanwezig en stelt wederom niet teleur.

Layton

Professor Layton and the Unwound Future is een typische Layton-game. De puzzels zijn weer tof, het verhaal is nog uitgebreider dan voorheen, de mini-games zijn leuk om tussendoor te spleen en de stijl van de game is weer helemaal zoals we het mogen verwachten. Als we iets mogen aanmerken op de game dan is dat er vrij weinig vernieuwing in zit en de vraag is hoe lang de serie nog zo door kan blijven gaan. Toch zullen vele gamers zich met de avonturen van Hershel en Luke kunnen vermaken en zullen ze urenlang hun hersenen breken over de uitdagende puzzels.

Cijfer
+ Diepgaand verhaal
- Weinig vernieuwing