Kinect Adventures

De motion-camera voor de Xbox 360, Kinect, ligt dan eindelijk in de winkels. Er wordt veel verwacht van deze nieuwe technologie waarbij we voor het eerst kunnen gamen zonder controller. Om dat te demonstreren geeft Microsoft bij de aanschaf van Kinect gratis de game Kinect Adventures weg. Laat deze game goed zien wat Kinect allemaal kan of wil je na deze game de motion-camera nooit meer aanraken?

kinect adventures

Kinect Adventures is een mini-game-compilatie met een aantal kleine spelletjes om de technologie van het apparaat te laten zien. Alles in de game, zoals de menu’s en natuurlijk de games zelf, wordt bestuurd met je lichaam. Dit werkt allemaal erg goed. Door je hand naar voren te houden verschijnt er een handje op het scherm en door zo je hand op verschillende knoppen te houden kun je zaken selecteren. Alles in de game wordt gedaan met jouw avatar. Je kunt uit verschillende avatars kiezen waaronder je eigen zelf gecreëerde avatars. Het leuke is dat de camera jou aan de avatar koppelt en hij meteen die goede uitkiest als je weer voor de camera gaat staan. De game is verder mooi weergegeven in de cartoony-stijl van de avatars wat de game voor iedereen toegankelijk maakt.

De vijf mini-games
Maar dan natuurlijk het belangrijkste: de games. Er zijn vijf verschillende games die je kunt spelen en de ene werkt beter dan de andere. In '20,000 Leaks' sta je in een glazen bak onder water waar vissen tegen het glas aan zwemmen en zo barsten in het glas maken. Deze moet je met je ledematen en je hoofd dichten. In 'Spacepop' moet je al vliegend door de ruimte bubbels verzamelen, in 'River Rush' ga je op een vlot met hoge snelheid een rivier af waarbij je moet sturen en springen met je lichaam en bij 'Reflex Ridge' sta je op een bewegend platform waarbij je obstakels moet ontwijken. 'Rallyball', een soort menselijke Breakout die we ook al eerder op de E3 zagen, is wellicht het leukst om te spelen, maar werkt ook het minst goed doordat de lag tussen de bewegingen van de speler en de registratie op het scherm net iets te groot is. Hierdoor mis je ballen die je eigenlijk niet had mogen missen.

kinect5 klein kinect4 klein

Tijdens het spelen van de verschillende mini-games worden foto’s gemaakt van de speler met de camera zelf. Dit zou tot erg gênante momenten kunnen leiden, maar helaas is de camera van zo’n slechte kwaliteit dat je vaak niet meer krijgt dan een vage en bewogen foto waaruit vrij weinig op de maken valt. Bij alle spelletjes verzamel je punten, ook wel badges genoemd. Verzamel je genoeg badges dan unlock je trophies in de vorm van cartoon-figuurtjes die je dan zelf van moves en stem kunt voorzien. Toch zorgt het verzamelen van de badges er niet voor dat de game lang uitdagend of leuk blijft.

Lasting appeal?
Dat is dan ook het grootste probleem met Kinect Adventures. Het eerste uur is het erg tof om te spelen en stond ik soms versteld van wat het apparaat allemaal kon. Omdat het altijd hetzelfde blijft, heb je het echter al snel gezien. 'Rallyball' blijft nog een beetje onvoorspelbaar, maar de andere spelletjes herhalen zichzelf constant en zijn gewoon niet uitdagend genoeg. De game is met twee mensen tegelijk te spelen en dit kan zeker tot hilarische momenten leiden, maar zelfs dan zul je snel genoeg iets nieuws willen spelen.

kinect 3 klein kinect leaks woman klein

Kinect Adventures is duidelijk een tech-demo die Microsoft bij Kinect heeft gestopt om mensen een eerste kennismaking te geven met de functies van het apparaat. De controls werken dan ook prima ondanks dat de lag bij 'Rallyball' soms wel vervelend kan zijn. De game is in het begin leuk om te spelen, maar verveelt al snel doordat er geen uitdaging in zit en er te weinig afwisseling in zit.

Kinect Adventures heeft helaas niet de lasting appeal zoals Wii Sports dat wel had en je zult bij de aanschaf van Kinect dus al snel een andere, leukere, game moeten kopen. De camera doet wat je er van mag verwachten, nu nog toffe games.

Cijfer
+ Controls werken goed
- Maar vijf mini-games