Captain America: Super Soldier

Gespeeld op de: PS3
Ook beschikbaar voor: Xbox 360 en pc

Met de komst van Batman Arkham Asylum hebben comic-fans hoop gekregen. Blijkbaar is het wel mogelijk om een goede superhelden-game te maken. Helaas wisten andere games, zoals Thor en Transformers: Dark of the Moon, het vooroordeel dat het niet mogelijk is wederom te bevestigen. Nu is Captain America: Super Soldier verschenen en ondanks dat deze goed heeft gekeken hoe Batman: Arkham Asylum werkt, weet ook deze game geen goede indruk achter te laten.

CA

In Captain America: Super Soldier ga je als Steve Rogers, ook wel bekend als Captain America, op pad om de Red Skull te stoppen. Deze is in een Duits kasteel bezig met snode plannen om de wereld naar zijn hand te zetten. Door de game heen zul je veel vijanden te lijf moeten gaan met je schild, afschotkanonnen kapot moeten maken en vooral veel dingen verzamelen. Het verhaal is eigenlijk niet interessant en de personages die je tijdens de zes uur durende game tegenkomt, zullen je niet lang bij blijven.

CA CA

De invloed van Batman: Arkham Asylum is in alles te voelen. Het begint al met het kasteel waar de game zich afspeelt. Net als bij Batman: Arkham Asylum kun je eigenlijk gaan en staan waar je wilt. Waar het bij Batman: Arkham Asylum leuk was om alles te ontdekken valt er bij deze game eigenlijk vrij weinig te zien. Ik heb nooit de behoefte gehad om nog eens terug te gaan naar een eerder gedeelte omdat er eigenlijk niets te beleven valt. Daarnaast is het lastig door de lelijke en saaie omgevingen goed je weg te vinden. Er is geen marker op het scherm en elke keer naar de kaart gaan is omslachtig. De game mag grotendeels lineair zijn maar de momenten dat het het niet is, zorgt dit voor veel frustratie.

Het vechtsysteem lijkt ook verdacht veel op dat van Batman: Arkham Asylum. Je zult verschillende vijanden tegelijk te lijf moeten gaan met je vuisten en schild. Hierbij kun je blokken, counteren en dodgen. Tijdens het vechten ontstaat er een soort ritme wat wel lekker werkt en waardoor Captain America er stijlvol uitziet. Door de game heen kun je verschillende nieuwe krachten unlocken maar doordat er weinig variatie zit in vijanden wordt het vechten al snel saai en is het ook niet moeilijk. Ook heeft de game een vorm van Detective-vision. Deze wordt Tactical-vision genoemd en hiermee kun je gemakkelijk zien wat belangrijke objecten zijn in de omgeving. Eigenlijk is het een beetje een loze functie omdat je het nergens echt nodig hebt.

CA

Omdat Captain America niet beschikt over veel gadgets is het platformen vooral veel springen en klimmen met de blote handen. Helaas heb je te weinig controle over het platformen. Captain America voert de meest toffe sprongen en slingers volledig automatisch uit. De game vraagt soms een kleine input door op x te drukken. Doe je dit op precies het juiste moment, dan verloopt alles soepel. Doe je het minder precies, dan verloopt het minder soepel maar verandert er eigenlijk niets. Je voelt je de hele tijd erg aan het lijntje gehouden en het lijkt meer op een quick-time-event. Captain America mag er dan wel tof uitzien als hij het doet, leuk om te doen is het niet.

Waar de makers bij bovenstaande elementen net wat steekjes laten vallen, is er in het unlock-systeem van collectables duidelijk veel tijd gestoken. Door de game heen vind je verschillende objecten die je kunt verzamelen om zo filmpjes, concept art en diaries te unlocken. Het frustrerende is alleen dat het te veel is. In elke kamer en gang ligt wel weer iets want je kunt verzamelen. Als je hierdoor gestimuleerd wordt om te ontdekken dan kan dit leuk zijn, maar hier lijkt het er meer op dat de makers op deze manier de game onnatuurlijk hebben proberen te verlengen. Zo kwam ik in een kamer waar drie stapeltjes dossiers lagen, een film, een tekening waarmee je zwakke punten bij vijanden kunt ontdekken, en een keramisch ei. Hier hoefde ik geen moeite voor te doen, er zijn was al genoeg.

CA CA

Het is duidelijk dat de makers van Captain America: Super Soldier hebben geprobeerd om dezelfde soort game te maken als Batman: Arkham Asylum. Dit had goed kunnen werken mits de onderdelen die Batman juist zo'n toffe game maakten beter waren uitgewerkt. De game komt op alle fronten te kort waardoor het gewoon niet leuk is om te spelen.

Cijfer
+ De ziel van Batman: Arkham Asylum is duidelijk aanwezig
- Saaie platforming