Film: Around the World in 80 Days

Zo’n halve eeuw geleden had regisseur Michael Anderson een opmerkelijk succes met Around the World in 80 Days, een film gebaseerd op het gelijknamige avonturenboek van Jules Verne. Maar liefst vijf Academy Awards werden in 1956 toegekend aan dit verhaal over Phileas Fogg (vertolkt door de super Engelse David Niven), een excentriek heerschap dat zijn fortuin inzet op een riskante weddenschap. Samen met z’n toegewijde bediende Passepartout, destijds gespeeld door de ‘Mexicaanse Charlie Chaplin’ Cantinflas, dient hij binnen tachtig dagen de wereld van de negentiende eeuw rond te reizen. Toentertijd een vrijwel onmogelijk opgave, aangezien er nog geen vliegtuigen bestonden. Vanaf deze week draait er een nieuwe versie van dit wonderbaarlijke avontuur in de bioscopen.

In tegenstelling tot de vijftiger jaren versie van Verne’s reisverhaal, ligt in regisseur Frank Coraci’s Around the World in 80 Days de nadruk vooral op het personage Passepartout (Jackie Chan). Hij berooft de Bank of England van de jaden Boeddha, een heilig relikwie dat thuishoort in zijn Chinese geboortedorp. Tijdens zijn vlucht komt Passepartout terecht bij uitvinder Phileas Fogg (Steve Coogan). De dromerige Fogg is het lachertje van de Royal Academy of Science, een elitaire club voor Victoriaanse wetenschappers. Om zijn waarde te bewijzen, gaat Fogg een vermetele weddenschap met hen aan: in slechts tachtig dagen zal hij rond de wereld reizen. In de hoop op die manier zo snel mogelijk China te bereiken, vergezelt Passepartout de Engelsman, evenals de Franse kunstenares Monique La Roche (Cécile De France). Tezamen doorkruisen ze verschillende continenten, zich er echter niet van bewust dat kwaadwillende figuren hen op de hielen zitten.

Het moge inmiddels duidelijk zijn: de Around the World in 80 Days film die deze week in de bioscopen verschijnt, heeft maar weinig te maken met zijn illustere voorganger, noch met Verne’s oorspronkelijke verhaal. Passepartout was geen knokkende Chinees, Fogg geen ondergewaardeerde uitvinder en van Monique La Roche maakt Verne al helemaal geen melding. Daarnaast kent de film een aantal dubieuze momenten, zoals Fogg die binnen enkele uren het eerste, werkende vliegtuig ter wereld in elkaar flanst. Verder zien we de eenorige Vincent van Gogh op een expositie in Parijs (terwijl hij roemloos stierf in Zuid-Frankrijk) en spreken zelfs de kinderen uit een obscuur Chinese bergdorpje vloeiend Engels.

Desondanks verbetert deze nieuwe avonturenfilm zijn bejubelde voorganger op verschillende gebieden. Zo was de bijna drie uur durende film met David Niven en Cantinflas tergend langzaam; men zat soms enkele minuten naar een voorbij zwevende luchtballon te kijken. Dergelijke reissequenties zijn nu vervangen door korte animaties, die overigens door Nederlander Micha Klein zijn geproduceerd. Op deze manier blijft de vaart van de film behouden en wordt er meer tijd gecreëerd voor de avontuurlijke actiescènes, want die mogen natuurlijk niet ontbreken in een film met Jackie Chan. De inmiddels vijftigjarige martial arts-ster uit Hong Kong schrijft en voert nog altijd zijn stunts zelf uit. Ook Around the World in 80 Days bevat een aantal van zijn gechoreografeerde vechtscènes, waaronder een zeer kunstzinnige knokpartij in een Frans atelier. Engelsman Steve Coogan – vooral bekend van 24 Hour Party People – voorziet Around the World in 80 Days van een droog soort humor die de versie uit 1956 zo ontbeert.

Wat de Around the World in 80 Days van de vijftiger jaren niet ontbeert, zijn cameos, oftewel bijrolletjes voor bekende personen. In de bekroonde film komen talloze beroemdheden voorbij, waaronder Peter Lorre, Frank Sinatra, Buster Keaton en Marlene Dietrich. Ook Coraci’s Around the World in 80 Days is rijkelijk voorzien van grote en kleinere sterren. Zo komen de komische broers Luke en Owen Wilson voorbij als de gebroeders Wright en geeft Kathy Bates gestalte aan Koningin Victoria. Arnold Schwarzenegger speelt in zijn (voorlopig) laatste filmrol een verwijfde Turkse prins met een werkelijk bespottelijk kapsel. Verder zijn ook Macy Gray, John Cleese, Rob Schneider en Virgin-eigenaar Richard Branson van de partij.

Ondanks deze keur aan beroemdheden is de film in de Verenigde Staten gigantisch geflopt; slechts een vijfde van het miljoenenbudget is tot op heden terugverdiend. Onterecht, want Around the World in 80 Days mag dan geen hoogstaande cinema noch een getrouwe boekverfilming zijn, de film zit boordevol kunstig gechoreografeerde actiescènes, droge humor en grappige cameos. Genoeg voor een avondje avontuurlijk plezier.

Score: 7

GenreActie / Avontuur / Komedie
Lengte120 minuten