Project Morpheus

 

In Eve: Valkyrie zit je in een ruimteschip en ga je old-school dogfights in de ruimte ervaren. Hier gaat de actie veel sneller, waardoor het blurry niet zo opvalt. Maar die omgeving is nog net zo mooi, niet mooier, als de vorige keer dat ik dit spel op Oculus Rift heb gespeeld. Je hebt volledige vrijheid om rond te kijken en zo de vijand te kunnen volgen. Het gevoel van snelheid zit er lekker in, wat natuurlijk belangrijk is als je een dogfight in de ruimte wil ervaren. Een demo van een game die zeker indruk blijft maken.

Eve Valkyrie

Als laatste deed ik de Kitchen-demo van Capcom, de onder de pers veelbesproken horror-setting met VR. Je zit vastgebonden in een stoel in een oude vervallen keuken. Vlak voor je ligt iets en ik wil het proberen te grijpen, maar ik kan er net niet bij. Links in de hoek van de keuken ligt een man, op het eerste gezicht dood. Opeens staat hij op en loopt naar je toe met een mes. Blijkbaar wil hij je helpen, want hij begint me los te snijden. Hij zegt me dat ik moet rennen voor mijn leven, dus dat voorspelt niets goeds als er opeens een vrouw die uit The Ring lijkt weggelopen achter hem verschijnt en hem aanvalt door te bijten. Ze overmeestert hem al snel, neemt hem mee achter een muurtje de gang in en niet veel later rolt er een hoofd van een man naar me toe. Crap. Letterlijk. Je hoort geluiden, maar je hebt geen idee waar ze is. Totdat twee bebloede handen van achter mijn gezicht pakken en naar achteren drukken en ik als laatst zie dat ze me gaat bijten. Dit was zo intens dat ik niet meer eens weet of het er blurry uit zag. Het enige dat ik daarna nog maar kon denken was "Capcom, koop de rechten van Silent Hills van Konami en doe je ding".

Op de beursvloer zelf kon ik verder met Rigs, een game van Guerrilla Games Cambridge, het Britse zusje van onze Nederlandse studio. Rigs is een multiplayer arena-game waarin twee teams van drie robots het tegen elkaar uitvechten in een soort e-Sports setting. De bedoeling is om naar de hoogste verdieping te gaan en een goal te scoren. Om er te komen zul je raketten, lasers en meer moeten mijden, want de tegenpartij wil je natuurlijk tegenhouden. Door tegenstanders te verslaan word je mech beter, waardoor je hoger springt, bijvoorbeeld. En niet geheel onbelangrijk, ze spawnen ergens anders, waardoor jouw team net even die vrijheid krijgt om te scoren. Het spel is nog niet af, en hopelijk gaan ze nog wat doen aan de vertraginsfactor die ik in dit spel merkte. Of het ging allemaal vrij snel, dat kan ook, want na het spelen was ik eventjes wat draaierig in mijn hoofd.

De demo's van Project Morpheus overtuigen me nog niet helemaal. Het is vooral de blurry plaatjes die er in de verschillende demo's te zien zijn die me zorgen baren. Een PlayStation 4 heeft vaak al moeite om 60 fps te halen, en nu moet het opeens in 120 fps, zij het wel naar twee kleinere schermpjes. De latency is gelukkig laag gehouden, ik ben in geen enkele demo misselijk geworden door de vertraging tussen mijn input door mijn hoofd te bewegen en de beeldverwerking ervan. De vraag blijft: wordt het een gimmick door een magere line-up van games zoals PlayStation Move destijds, of wil Sony zich wel volledig inzetten om er een succes van te maken? Met games als London Heist, Eve: Valkyrie en Rigs zal het zieltjes kunnen winnen, maar echte blockbusters missen we nog. Gelukkig komen indies met VR-ondersteuning als Abzu en Adr1ft ook nog naar PlayStation 4, games die adembenemend mooi eruit zien op de concurrent Oculus Rift. Sony heeft nog wat tijd om meer spellen te onthullen, want het bedrijf wil Project Morpheus in de eerste helft van 2016 uitbrengen.