Project Morpheus

Virtual reality neemt een hoge vlucht, tenminste, als we afgaan op wat er allemaal te zien en te spelen is geweest op E3, de gamebeurs in Los Angeles. Natuurlijk is er de Oculus Rift voor pc, Samsung doet ook mee voor mobile en Sony probeert de harten van PlayStation-eigenaren harder te laten kloppen met Project Morpheus. De virtual reality-bril is een accessoire dat alleen op PlayStation 4 werkt. We mochten er mee aan de slag in verschillende games en demo’s.

De E3 begon met een afspraak om Project Morpheus bij Sony zelf uit te proberen. Gelukkig in alle rust en niet op de beursvloer, waar de rij al snel vol liep. Er waren drie demo’s om uit te kiezen: London Heist, Eve: Valkyrie en een demo die The Kitchen werd genoemd. Die laatste is nog in concept-fase, of er een game van wordt gemaakt is nog helemaal niet zeker. Omdat ik niet van kiezen houd ben ik gewoonweg wat langer gebleven om de demo’s allemaal eens op mijn hoofd te zetten, ik wilde even alle ervaringen meekrijgen.

Morpheus (Foto: Sony PlayStation)

Eerst de technische feiten. Het nieuwste prototype van Project Morpheus krijgt beelden met 120 frames per seconde door van PlayStation 4. De twee 5,7 inch OLED-schermpjes hebben een resolutie van 1920x1080, ook wel bekend als Full HD. Als je beweegt is de vertraging teruggebracht naar 18ms. Een stuk beter, want de vorige versie was te traag en dan is de kans dat je misselijk wordt een stuk groter. In de opstellingen bij Sony zat er er nog een kastje tussen, zodat het onbewerkte signaal ook naar de televisie werd gestuurd, zodat omstanders kunnen meekijken zonder bril.

In de eerste kamer waren er twee demo-opstellingen van London Heist, een spel waarin je een roof pleegt, of tenminste, dat is uiteindelijk de bedoeling. Ik moest zelf op een stoel zitten en twee PlayStation Moves vasthouden. Dat waren de oude versies van Move, dus niet de concepten voor PlayStation Move 2, die onlangs over het internet gingen. Project Morpheus is een stuk lichter dan de lompe developer-versie van Oculus Rift. Erg fijn, want een bril die op je gezicht drukt is niet prettig spelen. Er zit geen geluid in, dus een extra koptelefoon is nog nodig om te horen waar er wat gebeurt.

London Heist

London Heist begint met een ondervraging terwijl je, je raadt het al, op een stoel zit. Een breed gespierde gast loopt wat boos rond, terwijl we in een kelder zitten. Damp komt er uit kapotte pijpen en ergens aan de andere kant van de kamer flikkert er een TL-buis. Het ziet er mooi uit, alleen vond ik het er niet Full HD uitzien. In het begin moest ik ook even de bril herfocussen door de bril iets beter op te zetten om ook veraf het wat beter te zien. Calibratie voor de speler is dus erg belangrijk, want anders is het hele effect van immersie meteen afgelopen.

De ondervraging is er nu vooral om even te wennen aan het hebben van zo’n bril, maar gelukkig sta ik (ook in het echt) niet veel later in een luxe kamer, terwijl ik een diamant moet zoeken in een bureau. De bewaking is van het niveau ‘eerst schieten, dan pas vragen stellen’, dus ik heb een wapen in mijn hand en de andere gebruik ik om laatjes open te trekken in de hoop de diamant te vinden. Gelukkig ligt er ook munitie in, die je daadwerkelijk gebruikt om je wapen te herladen. Nu stond de bril weer te lastig voor dichtbij, dus weer pauze, even verzetten en verder. Het mikken met je wapen is vooral lastig, zo zonder crosshair in een ruimte.

London Heist

In de tweede opstelling zit je in een rijdende auto, waarin je door middel van de PlayStation Move van alles kon doen, maar natuurlijk zit je in een auto als gangster om de rivaliserende bendeleden op bijvoorbeeld motoren te beschieten met een uzi. Munitie te over en motoren die ontploffen als je ze daadwerkelijk stuurloos hebt hebt gemaakt, je zit midden in een actiefilm. Erg tof, al zijn de beelden weer wat blurry, het Full HD waar mee geschermd wordt in de specificaties zie ik nog niet terug. Het duurt natuurlijk nog een tijd voordat Project Morpheus uitkomt, maar als ze het niet verbeteren sta ik niet meteen in de rij voor de winkel om het accessoire te halen.