Het Waterliniepad - De Stelling van Amsterdam

10. Etappe 9: Weesp - Naarden Bussum

Vol goede moed ging ik op pad richting Weesp. Vandaag liep ik op bekend terrein, aangezien Etappe 3 en 4 van het Westerborkpad van Weesp naar Muiderberg en Naarden Bussum grotendeels dezelfde route volgt. De brug richting het Torenfort aan de Ossenmarkt in Weesp was afgesloten wegens onderhoud, waardoor ik over een vervangende pontonbrug moest (Foto 1). 

Torenfort aan de Ossenmarkt
Dit Fort aan de oostkant van de vestingstad Weesp werd in 1861 voltooid en maakte met Weesp deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De bouw heeft ongeveer twee jaar geduurd. Vanaf 1892 maakte het fort deel uit van de Stelling van Amsterdam. Het is een van de laatste torenforten waarmee de waterlinie werd versterkt. Het in baksteen uitgevoerde torenfort telt twee bouwlagen. Het is rond met een diameter van ongeveer 34 meter en met een halfrond uitgebouwd trappenhuis bij de ingang. De muren zijn ongeveer 1,8 meter dik. Op het dak stond oorspronkelijk een geschutsbatterij.

Na de Tweede Wereldoorlog verloor het fort zijn verdedigingsfunctie. Vanaf 1985 werd het opgeknapt en geschikt gemaakt voor vreedzaam hergebruik. De aarden dekkingswal werd afgegraven en de gracht en brug werden hersteld. In Fort aan de Ossenmarkt, dat in 1992 feestelijk werd heropend, zijn onder andere de Kreatieve Groep Weesp, een muziekschool en de Historische Kring Weesp gevestigd. In de genieloods uit 1877 is nu een expositieruimte. Bij dit Fort staat ook een herinneringsmonument voor slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. Ik had zo de foto's van etappe 3 van het Westerborkpad kunnen recyclen. (Foto's 2 tot en met 6). 

Vesting Muiden
Na Weesp gaat het langs de Vecht richting Vesting Muiden. De wandeling voert eerst langs de Westbatterij, waarna je terugloopt richting het Muiderslot. De eerste verdedigingswerken van Muiden dateren uit de eerste helft van de 15e eeuw. In 1590 werden de muren vervangen door aarden wallen met bastions naar ontwerp van Adriaen Anthonisz. Ook het Muiderslot kreeg een eigen omwalling waarbij de voorburcht van het slot wegens ruimtegebrek moest worden gesloopt. Als reactie op de ontwikkelingen op het gebied van oorlogsvoering, werd na de Frans-Duitse Oorlog (1870-1871) de vesting weer gemoderniseerd. Het tracé van de vestingwal werd veranderd en er werden een aantal bakstenen, bomvrije, onderkomens geplaatst. Markante voorbeelden hiervan zijn de kazerne aan het Vestingplein, het Muizenfort (genoemd naar de muis-grijze soldaten uniformen) – een in een ravelijn ingebouwde capponière kazemat – en de holle beer. (Foto's 7 tot en met 15). 

Nadat de vorige etappe in twee delen uiteen was gevallen ging het tijdens deze etappe ook mis. Nadat ik Muiden had verlaten en richting Weesp onderweg was, liep ik halverwege de dijk tegen een baggeraar aan. Heb even staan wachten, maar hij was niet van plan om te stoppen en mij er langs te laten, dus ik keerde om en besloot om met een omweg naar Weesp te lopen. (Foto 15 en 16). Ik was behoorlijk veel tijd verloren, en dus besloot ik vals te spelen en de bus naar Naarden te nemen. Daar ben ik uitgestapt om de wandeling te hervatten. 

Vesting Naarden
Naarden kent een rijke geschiedenis. Naarden begon in 996 als een havendorp aan de Zuiderzee, toen ook al deel van Gooiland. De stad ervoer veel pech en werd door de tijd onder andere geplunderd, afgebrand en grotendeels verdronken. In 1355 werd het herbouwd door de graaf van Holland, hertog Willem van Beieren. Vanaf de 17e eeuw maakte Naarden deel uit van de Oude, en later de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Hiervan is het fort Ronduit, aan de noordkant van Naarden, officieel het noordelijkste onderdeel. Ik had in ieder geval prachtig weer onderweg naar het station. (Foto's 17 tot en met 24). 

Lengte van deze etappe: 23,6 km. 

Waterliniepad - Etappe 9 (1) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (1) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (2) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (2) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (3) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (3) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (4) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (4) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (5) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (5) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (6) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (6) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (7) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (7) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (8) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (8) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (9) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (9) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (10) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (10) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (11) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (11) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (12) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (12) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (13) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (13) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (14) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (14) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (15) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (15) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (16) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (16) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (17) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (17) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (18) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (18) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (19) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (19) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (20) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (20) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (21) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (21) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (22) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (22) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (23) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (23) (Foto: FOK! )Waterliniepad - Etappe 9 (24) (Foto: FOK! )
Waterliniepad - Etappe 9 (24) (Foto: FOK! )