FOK! interviewt Neko Entertainment

In 1999 werd in Frankrijk de studio Neko Entertainment opgericht. Een kleine ontwikkelaar die zich richt op zowel consoles als PC. Het bedrijf richt zich hierbij vooral op toegankelijke en vaak kleurrijke titels voor iedereen, zonder echt uit te blinken. Hun bekendste licentie is de Cocoto-serie waar al vele jaren aan gewerkt wordt voor de GameCube, Nintendo DS, PlayStation 2, Wii en PC. Onlangs werd de WiiWare-titel Heracles Chariot Racing gelanceerd, een mix van Mario Kart en de klassieke mythologie. We spraken naar aanleiding van deze game met Kevin Maitreheu, producer ervan, over de titel en de toekomstplannen van Neko Entertainment.

Heracles Chariot Racing neemt je dus mee naar het klassieke Griekenland in een kleurrijke racegame. De vergelijking met Mario Kart was snel gemaakt en dat bleek niet geheel onterecht. Volgens Maitreheu heeft de ontwikkelaar zich enorm door Nintendos racetitel laten inspireren. Hierbij hebben ze gekeken naar wat er niet goed zat in Mario Kart en dat verbeterd. Zo is ervoor gekozen dat als de AI mijlen achter ligt, deze niet met een simpele aanval plots weer eerste kan worden en niet alle wapens zullen plots op jou gericht worden. Net als Mario zal de game ook op de hele familie gericht zijn. De game is toegankelijk voor iedereen, maar biedt zeker wat uitdaging en er is in zowel single- als multiplayer genoeg te doen om ook de hardcore gamers zoet te houden.

Het hele kleurrijke roept natuurlijk een aantal vragen op. Allereerst of er bij het ontwikkelen is nagedacht over het platform. Is de game voor de Wii ontwikkeld, omdat kleurrijke partygames daar vrij goed werken? Nee dus. Neko is momenteel druk aan het onderzoeken of de game ook later nog gelanceerd kan worden op Xbox Live en het PlayStation Netwerk. Het andere dat de kleuren en stijl van de game doen, is zorgen dat het geheel veel op de Disneyfilm Hercules lijkt. Volgens Maitreheu is er totaal niet gekeken naar die tekenfilm. Als je een kleurrijke, cartoony weergave hebt van de Griekse mythologie en haar monsters zul je volgens hem al heel snel de vergelijking kunnen trekken met Disneyfilms.

Heracles Chariot Racing is alweer de derde WiiWare-titel die Neko heeft gelanceerd dit jaar. Wij vroegen ons dan ook af of de ontwikkelaar een voorkeur heeft voor dit platform. Niet specifiek volgens Maitreheu, voorlopig was dit de laatste WiiWare-game die het bedrijf heeft ontwikkeld al komen er nog wel wat games bij voor de Wii zoals Cocoto Festival en Cocoto Surprise, de eerste titel die hun nieuwe engine gebruikt. Hierbij wordt ons beloofd dat de game goede en vloeiende physics krijgt, wat een echte first zou zijn voor Neko. Tevens is er een titel in de maak voor DSiWare die de functionaliteiten van de DSi zou moeten gaan gebruiken op een volledig unieke manier. Klinkt als vrij standaard marketingpraat, maar we zullen het uiteraard afwachten.