FOK!games op bezoek bij Grendel Games

Sinds begin dit jaar weet heel de wereld definitief dat Nederland een land is waar games ontwikkeld worden, dat hebben we te danken aan Guerrilla en Killzone 2. Sony investeerde tientallen miljoen om de game tot een wereldwijde hit te maken en met succes. Maar Killzone 2 is niet de eerste game uit Nederland die internationaal faam vergaart. Al in de tijd van de Game Boy Colour kwam de game Toki Tori uit en andere meer recente successen zijn natuurlijk Overlord en De Blob. Hoewel De Blob uiteindelijk is uitgegeven door THQ is het begonnen als een kleine titel van een paar hobbyisten. En er zijn meer van dit soort projecten gaande in ons kikkerlandje, waarvan één van de meest veelbelovende voor 2009 uit Friesland komt. De kleine studio Grendel Games legt momenteel de laatste hand aan de arcade titel Diatomic (spreek uit dai-atomic), een titel die onlangs op de GDC in San Francisco veel positieve kritieken kreeg. Een goede reden voor FOK!games om af te reizen naar Leeuwarden en een kijkje te nemen bij deze ontwikkelaar.

Dat kijkje nemen bleek nog niet zo makkelijk als verwacht. Hoewel ik recent erg veel rijlessen heb gevolgd in Leeuwarden en dus wel wist waar de straat lag waar ik moest zijn, kon ik het kantoor van Grendel namelijk niet vinden. Uiteindelijk besloot ik een wat verlaten uitziende fort binnen te lopen en jawel hoor, daar zat het kantoor dan verstopt, in de oude gevangenis. Het is maar waar je wilt werken natuurlijk. Als je het vergelijkt met moderne panden van bedrijven als EA was het een beetje schraal, maar in vergelijking met Two Tribes is het nog niet eens zo raar. Het kantoor bestaat uit een vrij grote ruimte met een arcadekast, een pinballmachine, een televisie met wat consoles en een leuk aantal computers. Meer heb je natuurlijk ook niet nodig. Het was niet de meest gezellige werkruimte die ik ooit gezien had, maar het straalde ook zeker niet meer gevangenis uit. Na een extreem korte rondleiding, veel was er niet te zien, kreeg ik wat uitleg over de studio en de projecten waar aan gewerkt wordt.

Grendel Games is in 2003 opgericht door Tim Laning en Jan-Jaap Severs. Het doel van de studio is in de afgelopen zes jaar niet veranderd, de heren wilde projecten doen die ze zelf bedachten en zo hun eigen visie op games laten zien. Als je denkt: ”Waarom heb ik nog nooit van ze gehoord,” dan is het antwoord erg simpel: ze hebben nog nooit een game afgeleverd. De afgelopen jaren zijn de enige projecten die afgerond zijn zogenaamde serious games, of zoals ze het zelf liever zeggen seriously fun games. Dit zijn educatieve programma\'s en simulaties die worden ingezet voor de meest uiteenlopende zaken. Of het nu gaat om programma\'s voor kinderen die revalideren na een hersenbloeding, of om het bekend maken van personeel van een vrachtschip met de machinekamer ter grootte van een kleine Bijenkorf. Het is dan ook niet raar dat Grendel Games één van de meest vooraanstaande bedrijven is als het aankomt op serious games. Gevolg is wel dat ze de rest van het jaar het zo druk hebben, dat er amper tijd overblijft voor eigen projecten.

Recent kwam Grendel nationaal in het nieuws doordat op 1 april het project Fryslân Games voor de Wii werd aangekondigd. Iedereen, inclusief Nintendo, dacht dat het om een grap ging, maar niets bleek minder waar. Weliswaar is de game nog niet in ontwikkeling, maar het is een serieus project geïnitieerd door de provincie Friesland. Ondanks dat het een serieus idee is, vroeg ik me af hoe interessant zo\'n project voor de wereldmarkt kan zijn. Tim en Jan-Jaap denken dat mede doordat sporten als kaatsen varianten kennen over de hele wereld en Japanners nu eenmaal gek zijn op niet-Japanse sporten er zeker wel een markt is. Het is dus zeker geen raar idee dat we over een jaar of wat daadwerkelijk kunnen gaan fierljeppen op de Wii. Een ander project van Grendel, dat helaas momenteel in de koelkast staat, is Slave to the Blade. Een soort mix van Guild Wars en Mortal Kombat, waarbij je in arena\'s bloederige gevechten kan aangaan en je eigen armor kan ontwikkelen. Er is uiteraard meer, maar voorlopig zal de game niet verschijnen, dus veel uitweiden heeft helaas geen zin.