FOK!kers praten over De Sims

Over een week lanceert Electronic Arts het derde deel van De Sims. In de afgelopen negen jaar is de serie uitgegroeid tot een van de meest populaire gameseries ooit met tientallen miljoenen verkochte exemplaren. Toch is het succes niet helemaal oncontroversieel. Veel mensen gaan bijna over hun nek bij alles wat maar met De Sims te maken heeft en de vele expansions zijn een grote reden dat veel mensen EA zien als de Satan van de gamesbedrijven. FOK!games stelde een aantal users vragen over hun voorliefde of haat voor De Sims om nu eens te kijken wat deze serie nu zo bijzonder maakt.

Laten we eerst eens kijken wat het is aan De Sims dat zorgt dat veel mensen er echt een hekel aan hebben. We praten hiervoor met users Artofdead en MarkSP2. Beide hebben zo hun eigen reden om wat minder enthousiast te zijn, waarbij metname Artofdead een fel tegenstander is. Dit lijkt met name te komen door het gebrek aan een doel in de game, de slechte besturing op de consoles en het vele melken van de serie met expansions. Hij hoorde van vrienden dat de game leuk scheen te zijn en begon de serie in 2004 met de Xbox-versie The Urbz: Sims in the City. Zijn speelstijl zal vele bekend in de oren klinken, zijn Sims moesten een rotleven hebben en zo veel mogelijk lijden. Hoewel de mogelijkheid bestaat bleek deze dus geen voldoening te bieden. Er is geen actie, je kunt niks bereiken, waarom zou je de Sims eigenlijk spelen?

Het is een vrij grote tegenstelling tegenover wat MarkSP2 van de serie vond. Hij begon namelijk erg enthousiast in 2000 met het eerste deel en kende juist een heel andere speelstijl. Gewoon een leuk leventje opbouwen voor zijn Sims, met een huisje, boompje en kindje. Vooral het inrichten en opbouwen van huizen, de creatieve kant van de game, bleek erg aan te spreken. Anders dan Artofdead was het niet de besturing die MarkSP2 van de serie deed afwijken, het waren de expansions en de achteruitgang van de kwaliteit van de games. Met name de games die eromheen kwamen waren irritant. EA zou zich moeten richten op de serie op de PC, zorgen dat de games goed zijn en niet moeten melken.

Beide heren zijn dan ook fel tegenstander van de expansions, een klacht die iedereen dus wel kent. Dat er geld verdiend moet worden is volgens Artofdead ook geen excuus. Hij denkt dat EA veel meer geld zou kunnen verdienen door gewoon één goede game te maken, tegenover allemaal kleine titels die veel te veel geld kosten. MarkSP2 vindt ook dat de succesformule van De Sims zich zou moeten beperken tot de kern. Een paar uitbreidingen is leuk, maar al die games eromheen zouden de naam Sims niet eens moeten dragen, ze hebben niks met de serie te maken. De fans van de echte game hebben helemaal geen belang bij series als MySims en die zijn ook voor een totaal andere doelgroep.

Ondanks dat beide een afkeer hebben ontwikkeld van De Sims is & MarkSP2 toch nog optimistisch voor De Sims 3. Hoewel hij eerst erg negatief was over de game, denkt hij dat er veel goeds is gedaan tijdens de vier maanden die de game is uitgesteld, waardoor hij nu voor de fans weer absoluut de aanschaf waard zal zijn. Het grootste minpunt is volgens hem dat de game niet heel vernieuwend is ten opzichte van De Sims 2, toch zal hij de game kopen. Artofdead denkt daar anders over. Hij haat de Sims-games gewoon en hoewel hij het prima vindt dat er mensen zijn die de games spelen, zal hij er nooit meer aan beginnen.