Jeff Who Lives at Home

Jeff (Jason Segel) is een 30-jarige man die nog steeds bij zijn alleenstaande moeder in huis woont en zijn dagen vult met het roken van zijn waterpijp en nadenken over allerlei zaken in het leven. Jeff is er namelijk van overtuigd dat het leven beter wordt als je bepaalde tekens in het leven gaat volgen. Zo is er een onbekende beller die constant om ene Kevin vraagt en daarin ziet Jeff genoeg aanleiding voor een speurtocht.

Jeff who lives at home 001

Jeff is ook een filmnerd en steekt, aan het begin van de film al zittende op de porseleinen troon, zijn bewondering voor M. Night Shyamalans Signs niet onder stoelen of banken. Jeffs broer Pat (Ed Helms) is het tegenbeeld van de stoner. Hij heeft een leuke baan, rijdt in een Porsche en lijkt een succesvol leven te leiden. Ondertussen heeft hij wel ruzie met zijn vrouw Linda (Judy Greer) en gedraagt zich als een verwend kind in een speelgoedwinkel dat niet zijn zin krijgt. Als Linda dan ook nog eens met een vreemde man wordt gezien zijn de rapen gaar en gaan de twee broers op onderzoek uit naar de mogelijk overspelige vrouw. Moeder Sharon (Susan Sarandon) ontdekt ondertussen dat ze een stiekeme bewonderaar heeft op haar werk. Het wordt een dag die geen van de hoofdrolspelers ooit weer zal vergeten.

Jeff who lives at home 002

Jeff Who Lives at Home is een fijne drama-komedie van de gebroeders Jay en Mark Duplass. De broertjes Duplass braken door in 2005 met The Puffy Chair en maakten naam bij een groot publiek met hun indrukwekkende komische dramafilm Cyrus, waarin ook de verstoorde relatie tussen een tweetal broers een grote rol speelde. Net als bij hun voorgaande films schreven de broers Duplass ook het scenario voor Jeff Who Lives at Home, waarmee ze op overtuigende wijze een mooi verhaal van een behoorlijk cliché weten te creëren. De werkelijke hoofdrol is trouwens voor Susan Sarandon (Thelma & Louise, Dead Man Walking) die op meesterlijke wijze een zorgelijke moeder weet neer te zetten die het alleen zijn meer dan zat is en dan ook blij verrast is als ze op haar werk, via haar computerscherm, wordt gestalkt door een geheime aanbidder. Maar ook Jason Segal (Forgetting Sarah Marshall, The Five-Year Engagement) en Ed Helms (Cedar Rapids, The Hangover) zijn goed op dreef in deze rolprent, die op perfecte wijze een juiste combinatie van komedie en drama weet te bieden zonder ook maar ergens echt over de top te gaan.

Jeff who lives at home 003

Als er één ding is dat duidelijk wordt gemaakt door deze film is het wel het feit dat vooroordelen vaak niet juist zijn. Iedereen mag denken dat Pat degene is die het gemaakt heeft omdat hij in een dure Porsche rijdt, maar ondertussen is het wel zijn als loser behandelde broer Jeff die de wijze levenslessen het meest door lijkt te hebben. Gaandeweg de film merk je dat je een geheel ander beeld van Jeff krijgt dan je vanaf het begin van de film zou verwachten. Verwacht echter geen film waarbij je constant krom ligt van het lachen. Jeff Who Lives at Home is een film die het vooral moet hebben van de rijke dialogen en die zelfs de droogste zuurpruim nog een glimlach op het gezicht zal weten te leveren. Een absolute aanrader voor eenieder die wel eens wat meer wil dan alleen maar een actiefilm die voorbijflitst als een videoclip. Een fijne feelgoodfilm met een lach en een traan, maar zeker geen vals Amerikaans sentiment.