Final Fantasy XIV: Stormblood

 

Als er onderwatersteden zijn, dan moeten we ook kunnen zwemmen en duiken. En dat zit inderdaad in Final Fantasy XIV: Stormblood. Niet al het water dat te vinden is in het spel is te gebruiken. Als je in een toegankelijk water loopt zal het spel automatisch wisselen naar het zwemmen. Je kunt in ondiep water lopen, de normale schoolslag en voor extra snelheid de borstcrawl doen. Mounts die kunnen vliegen kunnen ook op het water landen en zwemmen dus je Chocobo gaat zeker mee. Duiken kan op 40 plekken. Je kunt niet verdrinken, maar wel met NPC’s gebaren en zelfs materialen verzamelen. Zelfs je Chocobo duikt mee. Gevechten onder water zijn er niet. In Frankfurt vertelt Naoki Yoshida nog dat ze denken om Blitzball uit Final Fantasy X in het spel te krijgen. Het zal wel anders worden dan het origineel, als het team het voor elkaar gaat krijgen om er iets leuks voor Final Fantasy XIV van te maken.

Die gevechten komen er wel als er een buitenaardse verschijning uit de ruimte komt. De nieuwe high-level raid die ons Alexander moet doen vergeten is Omega in de verhaallijn Bend of Time. Omega was in het verleden al eens in het hoofdverhaal genoemd en in komende 3.x patches zal dat alleen maar meer worden. Het mysterie achter de verschijning van Omega en het belang van “The Bend of Time” worden onthuld in het verhaal rondom deze raid in Stormblood. Met een team van acht spelers moet je hem zien te bedwingen. Noaki Yoshida geeft aan dat de hoofdmoot niet zo lastig wordt als Alexander, maar dat er nadat je hem verslagen hebt er nog bonusmissies komen die voor de hardcore raiders moeten gaan zijn.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Omega (Foto: Square Enix)

Een nieuwe alliance raid kon ook niet uitblijven. We kunnen straks beginnen aan een nieuwe raid met 24 spelers verdeeld over drie teams. Na de Crystal Tower in A Realm Reborn en The Shadow of Mhach in de uitbreiding Heavensward krijgen we ‘Return to Ivalice’ in de uitbreiding Stormblood. Twee speciale gastontwikkelaars zijn uitgenodigd om mee te werken aan het ontwerp van de raid. Het plot en de scripts worden gemaakt door Yasumi Matsuno, bekend van Tactics Ogre en Final Fantasy Tactics. Het is dan ook niet raar dat juist het gebied Ivalice wordt genomen, want die regio komt in meerdere Final Fantasy-games voor, zeker in de Tactics-reeks. De illustrator en character designer Keita Amemiya, die eerder gewerkt heeft aan Shin Megami Tensei IV gaat de bazen in deze raid ontwerpen.

En met een geheel nieuw continent weet je dat er ook nieuwe dungeons te ontdekken zijn. In een teaser op het Final Fantasy XIV Fanfest in Frankfurt is te zien hoe een scheepskerkhof bezeten is, een van de vele uitdagingen die we moeten gaan overwinnen. Meer weten we nog niet, maar dat is ook niet erg. Een van de dingen die je wil doen als Final Fantasy XIV: Stormblood uit is, is ontdekken. Als ze alles al helemaal uit de doeken gaan doen is daar weinig van over. Met twee geheel nieuwe gebieden, twee nieuwe klassen, een nieuwe raid, een nieuwe alliance raid en nog het zwemmen en duiken is er genoeg om te gaan ontdekken.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Dungeon (Foto: Square Enix)

En wil je na al dat ontdekken eens relaxen in je eigen digitale huis: er is een nieuw woongebied. In Shirogane kun je helemaal in Aziatische stijl gaan relaxen. Het komt niet meteen beschikbaar, want de ontwikkelaars willen eerst zorgen dat men het verhaal en klassen uitprobeert voordat iedereen op jacht gaat naar een stuk grond in dit veelgevraagde gebied. Voor mensen die al een huis hebben: tegen de tijd dat je in Shirogane kunt wonen is er ook een verhuisdienst om het je gemakkelijker te maken. Voor de Jan de Bouvries onder ons is er ook nog genoeg te doen. Je kunt twee keer zoveel objecten in je huis kwijt om het zo nog meer te kunnen stylen.

Een hands-on met de nieuwe klassen was er helaas niet, maar de aanwezige community is er duidelijk over: Red Mage en Samurai zullen genoeg te zien zijn wanneer Final Fantasy XIV: Stormblood uit komt. DPS-spelers komen dus wel aan hun trekken. Tanks en healers krijgen geen nieuwe klassen. Naoki Yoshida had na Heavensward al aangegeven dat de drie klassen van toen eigenlijk teveel waren voor hun team. Voor Stormblood komen er wel een nieuwe levelcap van 70, en natuurlijk horen daar ook voor bestaande klassen nieuwe vaardigheden bij. Er komt een nieuw battle-systeem waardoor het voor elke klasse weer nieuw aan gaat voelen, maar specifieke details wilde de director niet geven. Persoonlijk kan ik niet wachten op Stormblood, ook als White Mage, die vast een uitstapje naar Red Mage gaat maken. Mijn Monk is hoog genoeg geleveld voor de verandering naar Samurai. Gemakkelijk, want de Samurai gebruikt de kledingstukken van de Monk. Om de betere kleding te halen moet ik alleen nog naar betere items op zoek. Maar ik heb nog even: de release staat voorlopig op 20 juni.