Splinter Cell: Blacklist

Sam Fisher. De naam stond garant voor stealth, sneaken en geruisloos mensen afmaken. Ubisoft heeft met Conviction veel meer actie in het spel gestopt. Blacklist doet daar nog een schepje bovenop. Stealth is een middel om bij het grotere doel te komen: keiharde actie.

Header

De handsoff-demo van Splinter Cell: Blacklist begint aan de grens bij Irak en Iran, waar Sam vermomd als een soldaat een dood lichaam naar het kamp brengt. Drie soldaten in het kamp helpen hem de dode naar een tent te brengen, zodat het lichaam geïnspecteerd kan worden. Hier treedt het eerste gameplayelement uit het eerdere deel Conviction in werking. Als speler kun je soldaten markeren. Door dit te doen geef je Sam de opdracht die soldaten in de komende aanval te vermoorden. Sam pakt een soldaat vast en schiet de twee andere gemarkeerde soldaten dood. Daarna ondervraagt Sam de overlevende tevergeefs. Je wordt voor de keuze gesteld: de soldaat vermoorden of bewusteloos slaan.

Splinter Cell: BlacklistSplinter Cell: Blacklist

Helaas, deze keuze is er een die er niet toe doet voor het verdere verloop van het spel. Ubisoft Toronto geeft aan dat er wel over nagedacht is om consequenties of morele punten toe te kennen aan deze keuzes, maar dat er uiteindelijk besloten is om dat niet te doen. De ontwikkelaars wilden niet dat spelers keuzes gingen maken op basis van deze consequenties of aantal morele punten, maar ze willen mensen laten kiezen waar ze zin in hebben. Persoonlijk heb ik met zo’n systeem weinig. Als ik al tig mensen vermoord heb, dan maakt mij die ene keuze om een overlevende te sparen of niet geen donder meer uit. Ik voel me dan niet opeens een brave speler of zo. Bloed aan mijn virtuele handen heb ik toch al.

Splinter Cell: BlacklistSplinter Cell: Blacklist

Nu de vermomming weinig nut meer heeft, sluipt Fisher in zijn vertrouwde pakje verder. Hij ziet een groep soldaten en gaat in een tent zitten. Door zijn radar te gebruiken ziet hij waar ze precies zijn. De makers hebben een nieuw systeem in Blacklist gestopt, een evolutie op het markeren, want nu kun je hierbij bewegen. Je kunt bijvoorbeeld de mensen markeren en uit die tent rennen. Het lijkt erop dat drie het maximaal aantal markeringen is, maar er staan vijf soldaten. Maar in deze demo is de feature meteen weer opgeladen. In een vloeiende slowmotion beweging à la Max Payne schiet hij de mensen overhoop.

Splinter Cell: Blacklist

Nu staat hij aan het begin van een dorpje, waar hij een wachter op een dak lokt met een geluid. Dat geluid mag je, als je Kinect hebt, letterlijk nemen. Het spel ondersteunt namelijk stemcommando’s. Het helpt dus niet door te gaan fluiten, dit realisme zou namelijk ongewenste dingen kunnen veroorzaken als er iemand langsloopt en een flauw geintje wil uithalen. Sam dropt het lichaam van het dak en wacht totdat een patrouille van twee soldaten het lichaam vindt. Deze heeft hij in een plas water gelegd en als de twee soldaten erin staan bij het lichaam schiet hij een elektrische lading op de plas en zijn ze vrij snel en geruisloos dood. Verderop vind hij sterkere soldaten bij een truck en een gattling gun. Een airstrike maakt daar korte metten mee. Zoals gezegd, stealth is een middel, maar de actie is soms over-the-top hard.

Splinter Cell: BlacklistSplinter Cell: Blacklist

Het doelwit bevindt zich in een kamer en in de demo zoals hij op de persconferentie van Microsoft is getoond, gaat Sam daar na onder de deur te hebben gekeken vrij lomp naar binnen. In de demo bij Ubisoft gaat het iets tactischer. Hier plaatst hij een bom bij de voordeur, klimt over het dak naar de achterkant en laat de bom voor ontploffen. In de chaos vliegt hij door het raam achter naar binnen en gebruikt het markeren om de drie bodyguards van het doelwit te doden. Volgens de makers willen ze meer manieren aanbieden om een doel te behalen. Zo kan de speler meer zijn eigen speelstijl gebruiken.

De demo eindigt met een een mislukte ondervraging en de schuilplaats die omsingeld wordt door soldaten. Dan krijgt de speller controle over een aanvalshelikopter om Sam veilig weg te krijgen. De demo laat me achter met gemengde gevoelens. Het is een demo vol actie volgeprompt met toffe momenten, maar het stealth is wel ondergeschikt geraakt. Volgens de makers valt dit mee, maar echt overtuigd hebben ze me niet. Er is een co-op multiplayer, en Spies vs Mercs komt weer terug in deze game. Splinter Cell: Blacklist komt in de lente van 2013 uit voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360 met Kinect-ondersteuning. Dan kunnen we zien of de makers stealth in het spel hebben geslopen.