Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal

De jongste telg aan de Ratchet & Clank stamboom heeft enkele interessante uitbreidingen meegekregen. Zo is er een minimaxigame rondom Captain Quark (een semi-held met een ego ter grootte van de ArenA), geheel in stijl van de oude 2D-platformers. Je loopt dus van links naar rechts op het scherm terwijl je muntjes verzamelt en tegemoetkomende vijanden wegknalt. Om de zoveel tijd krijg je een nieuwe \\\'aflevering\\\' van deze game (die ook in het spel een game is - volg je het nog?), waar je dan weer geld en extra\\\'s mee kunt verdienen. Daarnaast kun je wedstrijden doen in \\\'Annihilation Nation\\\', een soort stadion waar je als een gladiator vecht en geld verdient.

De meest belangrijke uitbreiding van Ratchet & Clank is natuurlijk de multiplayer-optie. Er is niet alleen een \\\'gewone\\\' multiplayer, waarbij je op een splitscreen met meerder mensen kunt spelen, maar ook een online multiplayer-optie.

Eerst maar even snel de gewone multiplayer bekijken. We kunnen kiezen uit verschillende skins waaronder Ratchet zelf (Clank helaas niet), maar ook allerlei bekenden uit eerdere delen van Ratchet & Clank. Verder kun je instellen welke wapens actief zijn, op welke planeet je speelt etc. Het laden duurt niet lang en al snel lopen we door een verlaten uitziend Ratchet & Clank-level, op zoek naar vijanden (of de vlag van de vijand die we moeten veroveren) en upgrades. Het eerste dat opvalt is dat de splitscreens eigenlijk irritant klein zijn, waardoor je geen overzicht hebt. Het is hierdoor bijzonder moeilijk om je vijanden te vinden (en efficiënt naar de andere wereld te helpen). Je vijanden zijn dus meestal in geen velden of wegen te bekennen, je wordt af en toe overhoop geschoten door een turret, en je vindt her en der wat wapens. *gaap*

Vol goede moed dan maar snel de online multiplayer-mode uitproberen. Het opstarten gaat na wat gepruts met wachtwoorden en profielen lekker snel. Je krijgt een welkomstpraatje van Insomniac en je kunt beginnen. Indien gewenst kun je ook een tutorial over het online gamen volgen, welke kort, duidelijk en compleet is. Je kunt ongeveer hetzelfde instellen als bij de splitscreen multiplayer en je kunt kiezen welke naar \\\'planeet\\\' (server) je heen wil. Er zijn drie spelmogelijkheden: Capture the Flag, Deathmatch en Siege. Het laden duurt niet lang en het spelen is opvallend soepel. Geen schokkerige figuurtjes of slecht afgetekende randen in het landschap. Je kunt je lekker vrij rondbewegen op jacht naar wapens, munitie, vlaggen, vijanden en voertuigen die zich in groten getale in het landschap bevinden. Je kunt je headset gebruiken bij Ratchet & Clank-online. De kwaliteit van het geluid is heel goed, dus het voegt ook echt iets toe aan de gameplay. Een klein minpuntje met betrekking tot de headsets is wel dat het geluid een constante feed is: je kunt dus geen scheet laten, zonder dat al je medespelers meegenieten. Je kunt de namen duidelijk boven ieder figuurtje zien, zodat je ook weet wie je aan het irriteren bent. We zijn al snel een half uur verder en de online multiplayer bevalt dan ook een stuk beter dan splitscreen. Er is meer te zien en te doen, en de headsets dragen echt bij aan je spelplezier.

Wat wel erg jammer is, is dat je wel heel erg snel neergeschoten wordt, waarna je dan spawned op een andere plaats en zonder wapens. Door deze verplichte nieuwe start heb je geen enkel verweer als je vijanden nog in je buurt zijn en moet je bepaalde stukken heel vaak opnieuw doen. Verder is het nog absoluut niet druk op de servers, dus het is soms echt even wachten voordat je kunt spelen.
Het moet echter gezegd worden dat Insomniac zich er niet zomaar even makkelijk vanaf gemaakt heeft met de online mode. Het geheel is gewoon heel erg goed verzorgd, zoals we van hen gewend zijn. Je kunt clans aanmaken, je kunt berichten sturen, de snelheid is uitstekend, er zijn veel werelden, je kunt veel instellen en hebt dus veel vrijheid. Met name wanneer je een headset hebt en ervaring hebt met het online gamen, zul je je uitstekend vermaken met Ratchet & Clank online.