Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal

Deel één van Ratchet & Clank was onderdeel van een nieuwe generatie 3D-platformers. Nog niet vaak hadden we zo\\\'n sprankelende game gehad, waarin je je zo vrij kon bewegen, zonder de fun van de ouderwetse platformers te verliezen. De gameplay was ongelofelijk soepel, het geluid was gelikt en het spel stond garant voor vele uren verslavende gameplay. De vraag is natuurlijk of deel drie überhaupt in de buurt komt van het sprankelende origineel.

De eerste paar missies spelen zoals een patatje-met na het op stap gaan: vet, soepel, fullfilling en precies wat je van te voren verwacht. De knoppen voelen meteen vertrouwd aan, de graphics spatten van je tv\\\'tje af en voor je het weet ben je een uur verder (hetgeen je bij een snackbar hopelijk niet al te vaak overkomt).

Zoals gebruikelijk bij Ratchet & Clank spelen wapens een grote rol en deze zijn (geheel volgens traditie) deze keer weer waanzinniger dan bij de vorige delen. Een aantal oude \\\'vrienden\\\' staan weer tot je beschikking: de Lava-Gun (spuit lava op je vijanden), Suck-Cannon (zuigt kleine vijanden op en catapulteert deze vervolgens naar buiten) en Mini-Turret Glove (plaatst een klein geweer dat schiet op alles wat beweegt)... en uiteraard een hele collectie nieuwe wapens: de Quack-o-Ray, Nitro-Launcher, Infector, Plasma Whip, en mijn persoonlijke favoriet de Rift Inducer. We gaan je hier natuurlijk niet vertellen wat alle nieuwe wapens doen, want het is veel te leuk om dat zelf uit te vinden. Hoe meer je een wapen gebruikt, hoe meer ervaringspunten je krijgt voor dit wapen en na verloop van tijd zal het vanzelf opgewaardeerd worden naar een nieuwe versie met extra mogelijkheden. Ieder wapen heeft vijf versies wanneer je het spel de eerste keer speelt en drie extra versies in de replaymode. Naast je wapenarsenaal heb je ook nog de nodige gadgets tot je beschikking, de meeste bekend (Helipack, Hypershot en Gravityboots), een paar nieuw (Hacker, Hovership en Tyhrraguise). Met deze wapens, gadgets en natuurlijk je vertrouwde wrench (moersleutel waarmee je op alles in kunt hakken) ga je van planeet naar planeet, onderwijl alles verpulverend wat op je pad komt.

Tja, wat is er verder te vertellen over de gameplay van Ratchet & Clank? Als je deel één of twee gespeeld hebt is er niet veel nieuws onder de zon. Als je niet bekend bent met onze vrienden raad ik je aan snel eens kennis te gaan maken, want je zult ze heel sympathiek vinden. Ratchet & Clank staat er om bekend dat het speelt als een trein, de wapens zijn geweldig, de vijanden kleurig en actief, de levels groot en divers en de missies volgen elkaar in een lekker rap tempo op.