Boek: Jac. Toes - Blind Zicht

Jac. Toes ontving al twee keer een nominatie voor de Gouden Strop, voor de eerste twee delen van zijn Benter-trilogie. In 1998 won hij de prijs daadwerkelijk met zijn roman Fotofinish. Dat belooft wat! Zal Blind Zicht deze verwachtingen waar kunnen maken? Met 184 pagina's oogt het wat dun voor een thriller, maar de kaft ziet er mooi en onheilspellend rustig uit.

You know where you are? You're in the Jungle
Blind Zicht speelt zich af op het gemeentehuis van Helzijl, door de ambtenaren die er werkzaam zijn liefkozend de 'Jungle' genoemd. Op de eerste pagina's wordt een aantal van deze ambtenaren in hoog tempo, compleet met naam en functieomschrijving, aan de lezer voorgesteld. Als je niet thuis bent in hoe zaken op een gemeentehuis geregeld zijn, is het even flink doorbijten. Onder de medewerkers van de jungle bevindt zich ook Ray Sol, de sympathieke hoofdpersoon van Blind Zicht. Ray is een ex-marineduiker die na een noodlottig ongeluk bij de gemeente is gaan werken als hoofd van de afdeling 'Interne veiligheid'. Angela, de vrouw van zijn vroegere duikmaatje, heeft Ray aan deze baan geholpen. Inmiddels heeft zich tussen hen ook een affaire ontwikkeld.

De ondernemingsraad van het gemeentehuis, waarin zowel Angela als Ray zitting nemen, buigt zich over de plannen van een vastgoedmagnaat om het havengebied van Helzijl ingrijpend te renoveren. Tijdens een brainstormweekend op de hei wordt Angela plotseling weggeroepen, om een paar uur later op het strand van Helzijl aan te spoelen. De politie doet het af als zelfmoord, er is immers een afscheidsbrief gevonden. Ray kan niet geloven dat zijn collega en minnares zomaar de zee in is gelopen. Hij wordt in dit geloof gesterkt door een aantal aanwijzingen die de politie, verrassend genoeg, gemist heeft.

Een flink tempo!
Gezegd moet worden: de hoeveelheid gebeurtenissen die Toes weet te beschrijven in het beperkte aantal pagina's is buitengewoon hoog. De lezer is getuige van drie inbraken, twee moorden en niet minder dan vier buitenechtelijke affaires. Het hoge tempo van de gebeurtenissen maakt nieuwsgierig. 'Wat zal er nu toch weer gebeuren?' denk je als lezer steeds. Helaas wordt het geheel er niet bepaald geloofwaardiger op. Toes had best wat meer tijd mogen nemen om je als lezer een complot eerst te laten vermoeden, voordat je erachter komt hoe de vork in de steel zit. Diverse subplotten worden geïntroduceerd en bijna onmiddellijk ook weer opgelost. Dit staat in contrast met de ontknoping van het hele boek, dat je eigenlijk vanaf het begin al aan ziet komen. Dat is wat teleurstellend voor een gelauwerde thrillerauteur.

Na het lezen van dit boek blijf je achter met het gevoel dat er veel meer in dit boek had gezeten. De setting van een gemeentehuis gecombineerd met de vastgoedwereld is origineel. En als we het nieuws van de laatste tijd moeten geloven, betreffende alle corruptie die in die wereld voor schijnt te komen, leent deze omgeving zich bijzonder goed voor een thriller. Helaas kiest Toes er niet voor om dit pad in te slaan met zijn verhaal. Centraal in het boek en zijn ontknoping staan manipulerende minnaressen en tot de herenliefde bekeerde echtgenoten, in een verhaallijn die niet zou misstaan in de Bouquetreeks. Jammer! Twee sterren voor deze misser.

Uitgever: Uitgeverij De Geus ISBN: 9789044513875 Pagina's: 184

Kijk voor meer boeken in Boeken.