Mafia II

We hebben de mogelijkheid gekregen om met de producer van het spel, Alex Cox, te spreken over Mafia II. Het interview lees je hieronder.

Alex Cox
Alex Cox, producer


Waarom hebben jullie gekozen voor een vervolg?
Commercieel gezien was dit een eenvoudige keuze, Mafia I was een verkoopsucces en we zouden wel gek zijn er geen vervolg op te maken. Vanuit creatief perspectief gezien, we houden van deze periode, de maffia-sfeer, en zijn ook fan van zulke films, dus dit wilden we vertalen naar een computerspel met de huidige mogelijkheden.

Het spel is vrij lang in ontwikkeling geweest, wat was het lastigste om in het spel te krijgen?
Eigenlijk waren er twee dingen erg lastig. Ten eerste het spel uitbrengen op meerdere platformen, dus Xbox 360, PlayStation 3 en natuurlijk de PC. Het tweede was het verhaal, we wilden een sterk script hebben om een meeslepend verhaal te vertellen, en daar is heel veel werk in gaan zitten.

Er is veel commentaar op de demo geweest, veel positief, maar ook negatief commentaar. Grafische fouten worden veel genoemd, wat wil je hierover zeggen?
De foutjes die genoemd worden zijn kleine dingen, wat soms ook te maken heeft met vergelijkingen tussen de consoles zelf. De ene console is beter in iets dan een ander, dus er zijn wat verschillen te ontdekken. Onze focus ligt op het vertellen van een verhaal, daar hebben we heel veel aandacht aan besteed. Als mensen alleen naar het grafische kijken is dat hun gemis.

De sfeer in het spel doet erg authentiek aan, hoe hebben jullie dat aangepakt?
Onze tekenaars zijn vooral bezig geweest met het bekijken van oude films, en het lezen van boeken uit die tijd. Denk ook aan folders van huishoudelijke spullen om een idee te krijgen over de spullen uit die tijd. En natuurlijk de films Godfather en Goodfellas en dat soort maffiafilms.

Hebben jullie nog overwogen de Move en Kinect te gebruiken in het spel?
De Move en ook Kinect kwamen eigenlijk pas beschikbaar toen we het spel al aan het afronden waren, dus nee, we hebben besloten het niet te implementeren. We kijken nu wel naar bijvoorbeeld Heavy Rain, om te zien of een patch aanslaat om alsnog deze controllers te ondersteunen. Zo ook de 3D-optie op de PlayStation 3. We zouden het kunnen doen, maar er is nog niets gepland daaromtrent. De PC-versie heeft het wel, met hulp van Nvidia hebben we dit er in gestopt.

De muziek in het spel is echt goed bedacht, we hebben rondgereden zonder maar een keer een nummer opnieuw te horen, hoeveel nummers zitten er in het spel?
We hebben meer dan honderd gelicenseerde nummers in het spel.

Wat is je eigen favoriete song in het spel?
Een die me zelf altijd bijblijft is 'Let it snow', gewoon met de hele sfeer eromheen. We hebben meer van dat soort liedjes erin zitten die we gebruiken om de sfeer te versterken op bepaalde momenten, maar deze is wel mijn favoriet.

De voice acting en de dialogen zijn echt goed, hoeveel moeite heeft dit jullie gekost?
We hebben weken audities gehad om de stemacteurs bij de personages te zoeken, dus ja, we hebben daar inderdaad veel moeite in gestoken, nu ik er zo over nadenk.

Wat zijn jullie plannen met DLC?
'The betrayal of Jimmy' is al bekend, maar we zijn zeker nog aan het denken over meer verhalen die we in DLC willen stoppen. Ook denken we aan auto's om te importeren in het spel.

Ik mis de multiplayer-optie, geen shoot outs in het vooruitzicht via DLC?
Nee, we hebben vanaf het begin in ons team al gezegd dat we een realistisch verhaal wilden neerzetten en daar paste een multiplayer optie niet meer bij. Dus nee, en we zijn het ook nog niet van plan.

Hiermee kwam het interview tot een eind. Mafia II ligt vanaf 27 augustus in de winkel voor PC, PS2 en Xbox 360.