Gears of War: Ultimate Edition

Het is moeilijk om te geloven dat over een jaar het eerste deel in de Gears of War-serie al weer tien jaar oud is. Het was een game die baanbrekend was voor het third-person-genre en bij veel gamers een onvergetelijke indruk heeft achtergelaten. Nu, bijna tien jaar later, kunnen met Gears of War: Ultimate Edition wederom hordes Locusts neermaaien op Xbox One. En de vaag is natuurlijk of de game nog steeds zoveel indruk weet te maken als toentertijd op de Xbox 360.

GOW:UE

The Coalition heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het niet aan het uiterlijk van de game zal liggen, want vanaf het moment dat je als Marcus Fenix de gevangenis uitloopt, zie je gelijk dat Gears of War: Ultimate Edition zeker geen simpele port is van het origineel. De game draait op 1080p met 60fps, de textures, belichting en zelfs alle modellen van de personages hebben een behoorlijk upgrade gekregen. Door dit alles knalt de game van je scherm en ook al is de game trouw gebleven aan het typische Gears-sfeertje - grijs en grauw – de nieuwe belichting en andere slimme trucjes zorgen ervoor dat al je twijfels betreffende het grafische aspect van de game weggenomen worden. Met name de cutscenes zijn echt heel goed gedaan. The Coalition heeft zelfs hier en daar nog wat kleine veranderingen toegevoegd, waardoor je bij deze scènes echt niet het idee hebt dat je een tien jaar oude game speelt. Integendeel, zelfs General Raam heeft er nog niet eerder zo dreigend uitgezien.

GOW:UE

Het is wel jammer dat er naast de grafische-aspecten van Gears of War: Ultimate Edition weinig andere opvallende dingen zijn. De gameplay zelf staat nog steeds als een huis. De personages duiken soepel in cover, je draait en springt van het ene muurtje naar het andere. Er zijn tot op heden maar weinig games geweest die dit niveau van cover hebben kunnen evenaren. Echter, de AI van je teammaten is op momenten simpelweg slecht. Zo stond ik in een bepaalde scènes te wachten op de AI die een deur open moet maken, maar twee van drie liepen continu heen en weer tegen een muur. Ik kon alleen verder door tegen ze aan te lopen en ze proberen uit dit "automatisch pad” te krijgen. Ook lopen ze geregeld voor je langs, terwijl je een vijand overhoop aan het knallen bent. Daarnaast is een bekend probleem uit het origineel nog steeds aanwezig, namelijk het teleporteren na een checkpoint. Zo kun je bijvoorbeeld een ruimte aan het onderzoeken zijn voor munitie of COG-Tags, maar als je teammaten een checkpoint voorbijlopen, dan word je automatisch naar hun locatie geteleporteerd. Jammer dat hier niet wat meer aandacht aan is besteed.

GOW:UD

Gears of War: Ultimate Edition bevat vijf extra hoofdstukken die op de Xbox 360 misten, maar wel in de pc-versie aanwezig waren. Gelukkig maar, want in deze hoofstukken vindt een de beste momenten van de hele game plaats. Je kon in het origineel de hele campaign doorlopen met een vriend in splitscreen, local lan en via Xbox Live. Gelukkig is dit element deze keer weer aanwezig en is het nu zelfs Drop-in en Drop-out. Iedereen kan op elk moment (als je dat toestaat) je game joinen.

De multiplayer draait op 60FPS en simpel gezegd, Gears of War-multiplayer is nog steeds echt heel tof. De game bevat twintig klassieke maps die opnieuw zijn opgebouwd, en die zien er ontzettend goed uit. Met claustrofobisch smalle gangen, open ruimtes met zijwegen en hoogteverschillen zijn het ideale plekken om je tegenstander het leven zuur te maken. Alle traditionele spelmodi zijn terug, met Execution en King of the Hill. Er zijn twee nieuwe modi en met name de 2v2 Gnasher-modus steekt daarbovenuit. In deze modus is het twee tegen twee, op een compacte map en iedereen heeft alleen een shotgun. Dit zorgt voor zeer intense gevechten waarbij een gemist schot je letterlijk fataal wordt. Helaas is er nog maar één map, maar dit zal ongetwijfeld veranderen de komende periode. Matchmaking gebeurt deze keer op basis van je level; zo kun je als nieuwkomer "veilig" de multiplayer verkenen en je skills verbeteren zonder iedere keer kansloos overhoop geknald te worden door een doorgewinterde Gears-veteraan.

Hoewel ik als Gears of War-fan kan begrijpen dat een "The Marcus Fenix Collection" iets te veel van het goede was voor The Coalition, zeker met Gears of War 4 in vooruitzicht, is het - ondanks dat de andere delen via backwards compatibility beschikbaar zijn - toch jammer dat niet de hele serie deze speciale behandeling heeft gekregen. Dit is toch een van de series die de naam Xbox groot heeft gemaakt en het verdient dit gewoon. Maar afgezien van dat heeft de The Coalition echt een topprestatie geleverd om een bijna tien jaar oude game terug te brengen naar hedendaags niveau en daarbij alle oorspronkelijke zaken die Gears zo geliefd maakten, zoals de timing van herladen van je wapens, het bewegen van de camera bij een sprint en natuurlijk het bevredigende gevoel om iemand met een shotgun point blank helemaal op te blazen te behouden. Gears of War: Ultimate Edition is een game die je als fan van Gears of als je goede third-person-shooters kunt waarderen gewoon in huis moet halen.

• Grafisch indrukwekkend
  • Gears of War is en blijft een toffe game
  • Multiplayer ijzersterk