Forza Motorsport 6

Na een jaar lang in Forza Horizon 2 langs stranden, dorpjes, over heuvels en door landschappen waar je iedere keer weer een vakantie gevoel van krijgt te hebben gereden, is het nu in Forza Motorsport 6 weer tijd voor het serieuze race-werk. Ik was voornamelijk benieuwd of Forza Motorsport 6 het fantastische Forza Horizon 2 kon overtreffen.

Forza6

Turn 10 viert dit jaar het tienjarig jubileum en het is dus ook al weer tien jaar geleden dat Turn 10 met Forza Motorsport de nieuwe standaard voor Xbox-racers definiëerde. En waar ze twee jaar geleden het een beetje lieten liggen met Forza Motorsport 5 is aan alles te merken dat ze niet dezelfde fouten wilden maken met nummertje zes. Forza Motorsport is met dit nieuwe deel helemaal getweaked, opnieuw afgesteld en uitgelijnd. Hierdoor bevat Forza MotorSport 6; meer tracks, 480 auto’s, meer speelmodi, meer realisme en kunnen we ook nog tegen nog meer tegenstanders racen.

Je merkt de vernieuwing vooral in de nieuwe nacht-races en de races in de regen. Elke omstandigheid vereist zijn eigen aanpak wat extra diepte aan het racen geeft. Er zijn een aantal banen waarin je zowel overdag als 's nachts kunt racen, bijvoorbeeld Le Mans. Wat je vooral merkt bij het racen  's nachts is dat het langer duurt voordat je banden warm zijn en je dus meer grip krijgt. Ook is het zicht vanzelfsprekend veel minder, waardoor je nog eens extra goed moet opletten en net zoals een echte coureur het circuit uit je hoofd moet leren om heelhuids de finish halen. Want je zicht is plus minus 30 meter met je koplampen en met ruim 300 kilometer per uur een bocht missen is niet prettig.

Forza6Rain

Ook het racen in de regen brengt weer nieuwe vaardigheden met zich mee. Waar regen in Forza Horizon 2 meer een cosmetisch ding was, is dit met Forza Motorsport 6 echt niet meer zo. Net zoals bij Forza Horizon 2 ziet de game er in de regen nog beter uit, maar nu als je verkeerd door een plas heenrijdt, krijg je last van aquaplaning en ben je volledig de controle over de auto kwijt. Dit verschilt zelfs per type plas. Doordat het regent geldt ook hier dat je banden zeker één ronde nodig hebben om warm te worden, dit kun je rechts onderin zien. Er zijn maar weinig racegames die dit niveau van realisme halen en dat is knap. Dus het is echt van belang dat je weet hoe, wat en waar je rijdt.

Naast de standaard carrière-modus zijn er ook ‘Showcase-Events’. Deze events unlock je naarmate je verder komt in de game. Tijdens een ‘Showcase-Event’ krijg je alvast een voorproefje om met een speciale auto te rijden. Zo neem je de eerste keer plaats in een Indy Car 500 en race je op het circuit in Indianapolis waar je na een paar seconden met 300 kilometer per uur rondjes aan het rijden bent - wat leuk is om te doen na al die “standaard” beginners-races. Deze races leveren je ook een extra mogelijkheid op om auto’s te bemachtigen die in dit stadium van de game nog onbetaalbaar zijn.

Technisch is de game ook weer een stap voorwaarts. Je merkt dat als je een tijdje geen simulatie gespeeld hebt en voornamelijk met Forza Horizon 2 meer arcade hebt geraced, het een behoorlijke omschakeling is. In Forza Motorsport 6 merk je gewoon echt de verschillen tussen de auto’s en dat het echt uitmaakt of je een middenmotor met achterwielaandrijving hebt of een auto met voorwielaandrijving. Zeker als je de assists uitzet, komt het echt aan op skills. Om te wennen speelde ik eerst met assists, maar toen ik de snelste rondetijden van andere spelers zag en dat ze zonder assists zoals automatisch schakelen, ABS en TCS, speelde heb ik me daar ook aan gewaagd. Na een halve dag vloeken en veel frustratie merkte ik op een geven moment dat ik ineens drie tot vier seconden sneller was op dezelfde baan waar ik eerder met assists speelde. Nog steeds ruim vijftien seconden langzamer als de top tien maar het begin is er. Forza Motorsport 6 is een game waar je echt de tijd voor moet nemen om goed te worden, maar de game wordt er alleen maar beter door.

ForzaM6

Voordat je een race begint heb je de mogelijkheid om drie mods te kiezen. Deze mods kun je krijgen door verschillende boosterpacks te kopen met je ingame credits. En wat deze doen is je bijvoorbeeld meer XP of Credits geven na een race. Ook zijn er mods die ervoor zorgen dat je auto lichter wordt en dat je meer grip krijgt. Mods variëren van common tot uncommon, rare, very rare etc. zoals we dat ook kennen uit trading card games en wapens in MMO’s. Ook kun je instellen hoe de drivatars van je tegenstanders zich gedragen op de weg. Dit kun je doen door "Agression Level" aan of uit te zetten. Hiermee bepaal je of de drivatars netjes voor je aan de kant gaan of dat ze er totaal geen probleem mee hebben om je in de bocht nog net even aan te tikken zodat je gelijk 180 graden gedraaid staat. Hoewel dit de game meer diepgang geeft, kan het op momenten dat je net lekker in de race zit erg frustrerend zijn.

Grafisch ziet Forza Motorsport 6 er echt geweldig uit. De auto’s zien er voor mijn gevoel weer net iets beter uit als in Forza Horizon 2 en het is Turn 10 deze keer zelfs gelukt om met een nieuwe surface engine de game op een resolutie van 1080p en met een vaste 60 fps te laten draaien. Waar Forza Horizon 2 het moest doen met 1080 en “maar” 30 fps.

Zonder twijfel is Forza Motorsport 6 de volgende fase in de evolutie van de Forza-serie en racet het Forza Motorsport 5 alle kanten voorbij. De races in de nacht en regen voelen iedere keer weer bijzonder en Turn 10 laat met deze game zien waar de studio zelf en Xbox One toe in staat zijn. Het enige wat op te merken is, is wellicht de soundtrack maar dat is meer een kwestie van smaak. Verder is er totaal geen reden om deze game te laten liggen.

Pluspunten
Minpunten
  • Regen en nacht races
  • Grafisch bijzonder goed
  • Veel te doen en te beleven
  • Drivatars deze keer wel een toevoeging
Exclusief op Xbox One.