PES 2017

Vorig jaar had Konami met PES 2016 na wat turbulente jaren - wat mij betreft - eindelijk de kroon weer overgenomen van FIFA. Echter, overnemen is natuurlijk één ding, maar kunnen behouden iets heel anders. De concurrentie heeft met een overstap naar de Frostbyte-engine – zoals PES dat enkele jaren eerder naar de FOX-engine deed – zeker niet stilgezeten. Het is dit jaar dus wederom zeer interessant om te gaan meemaken hoe PES 2017 zich staande weet te houden ten opzichte van FIFA17.

PES17

Wat spelers betreft heeft PES de afgelopen jaren op grafisch gebied enorme sprongen gemaakt en dat is dit jaar zeker niet anders. De spelers – van met name de grote clubs – zien er zeer goed en gedetailleerd uit. Gezichtsuitdrukkingen en zelfs handelswijze lijken een-op-een te zijn overgenomen van de echte wereldsterren. Wat ook meer naar voren komt is dat het postuur en conditie een grotere rol spelen dan voorheen. Je kunt niet continu met Ronaldo of Messi die solo proberen, want ze worden ook echt moe. Je merkt ook dat de kleine spelers - met een lager zwaartepunt - sneller en behendiger aan de bal zijn, maar zich fysiek vaak laten aftroeven. Er is de afgelopen jaren (terecht trouwens) geklaagd over de keepers. En eindelijk lijkt er progressie in te zitten, want hoewel er zich nog steeds bijzondere momenten kunnen voordoen, anticiperen en reageren ze een stuk beter en sneller.

Konami heeft ook het systeem van het passen van de bal iets veranderd. Nu was dit al goed in de vorige versie, maar in PES 2017 hangt een goede pass af van een aantal factoren, waaronder de kwaliteit van de passer, de ruimte waarin zij zich bevinden, en de positie van de ontvanger ten opzichte van de verdedigers. Dit draagt natuurlijk bij aan het realisme van het spel. Want als je niet oplet en te snel de bal wilt door spelen levert dat vaak een slechte pass op. Met als resultaat dat je de bal onnodig inlevert bij de tegenstander. Doe je het goed dan speel je de ene strakke pass na de andere wat een heerlijk gevoel geeft.PES17_2
De nieuwe adaptieve AI van computergestuurde tegenstanders tijdens de wedstrijden zorgt voor meer realisme. En zorgt er ook voor dat een wedstrijd winnen een stuk lastiger is dan voorheen. De computer leert en anticipeert namelijk op hoe jij speelt. Dus als je veel via de flanken speelt dan staan daar ineens meer verdedigers om ervoor te zorgen dat je geen hoge voorzet kunt geven. Of als je een paar keer gevaarlijk bent geweest met je spits dan staat deze ineens in de dubbele mandekking. Sta je te ver naar voren met je team? Pas dan maar op voor de counters, want die gaan er zeker komen. De adaptieve AI zorgt er dus mede voor dat elke wedstrijd uniek voelt en dat de uitdaging erin blijft naarmate je als speler beter wordt. Zelfs de scheidsrechters spelen in PES 2017 weer een rol, want in PES 2016 werd er alleen afgefloten als je door iemand in tweeën werd getrapt. Dat is gelukkig verleden tijd en daarmee is de balans weer terug.

Wat duidelijk naar voren komt is dat Konami's aandacht voornamelijk is gericht op wat er gebeurt op het veld (wat natuurlijk goed is). Daardoor blijven wederom helaas de presentatie van de game en met name de hoofdmenu’s wat achter. Omtrent 'MyClub' heeft Konami wel geluisterd naar de fans en heeft deze verbeterd. Zo kun je nu scouts aannemen met specialiteiten in bepaalde gebieden, waardoor je een betere kans hebt op het vinden van het type speler waar je team dringend behoefte aan heeft. Tevens is het lettertype in de interface veranderd waardoor deze prettiger leest. Ook de ‘Master League’ heeft een aantal welkome veranderingen gekregen. Zo is onder andere het transfersysteem veranderd. Je hebt nu aparte budgetten voor transfers en salarissen. Verder zijn de training-opties verbeterd; je kunt nu bijvoorbeeld spelers trainen om ze te laten te spelen op een andere positie.

Het onlinegedeelte is ook verbeterd en hoewel er nog steeds lag voor zou kunnen komen kun je dit vrij eenvoudig omzeilen. Dit doe je door aan te geven dat je alleen wilt spelen tegen anderen met een snellere verbinding - de connectiekwaliteit is variërend van één ster (slecht) tot vijf sterren (uitstekend). Als je rond de drie sterren uitkomt zit je meestal goed. Konami heeft ook een regiobeperking ingesteld. Dit betekent dat je niet in staat bent om tegenstanders uit Amerika te treffen. Wel kun je zoeken naar spelers met een bepaalde ranking. Of je kunt ook een snel potje spelen zonder dat er ranking aan te pas komt.PES_17_3

Helaas zijn de bekende minpunten omtrent de licenties en het commentaar ook in PES 2017 aanwezig. Wat betreft licenties lijkt het dit jaar ook iets erger te zijn. Zo is er de licentie voor de UEFA Champions League, maar blijken diverse clubs niet de officiële namen te hebben. Dus bereid je maar voor om tegenstanders te treffen als MD White (Real Madrid) en Red Man (Manchester United). Natuurlijk is dit niet helemaal de schuld van Konami, maar vervelend is het wel. Het commentaar is met Peter Drury en Jim Beglin wel wat verbeterd, maar nog lang niet op het niveau van FIFA.

Konami is er weer in geslaagd om een enorm goede voetbalgame op de markt te brengen. Ja, de game heeft nog steeds problemen met licenties, commentaar en een minder 'slicke' presentatie dan FIFA. Maar als je hier doorheen kunt en durft te kijken dan zul je zien dat PES 2017 alle voorgaande delen volledig buitenspel zet. Dus van mij mag PES nog een jaar de kroon in bezit houden.

• Gameplay is geweldig
  • Grafisch top
  • Adaptieve AI