Sunset Overdrive

Microsoft probeerde het vorig jaar eerst met TitanFall. Deze keer is het de buurt aan Sunset Overdrive van Imsomniac Games om iedereen ervan te overtuigen dat Xbox One de console is met de beste exclusives.

Sunset Overdrive is een game waarin je vanaf het eerst moment merkt dat hij zichzelf - op een positieve manier - niet serieus neemt. Het draait puur om chaos en fun. De game speelt zich af in Sunset City, waar zojuist FizzCo - een bedrijf dat energiedrank ontwikkelt - een nieuwe energiedrank genaamd ‘OverCharge Delirium XT’ heeft geïntroduceerd. Ter gelegenheid hiervan is er een groot feest georganiseerd in Sunset City en er lijkt in eerste instantie niks aan de hand te zijn. Kort nadat het feest zijn hoogtepunt heeft bereikt, beginnen alle aanwezigen die ‘OverCharge Delirium XT’ gedronken hebben te muteren in rare wezens en voor je het weet word je achternagezeten door heel legioen “The Odd”.

SO

Je kunt je eigen personage - genaamd Player - helemaal naar eigen smaak maken en aankleden. Wil je met een mannelijk personage spelen in een string met een kangoeroekop aan de voorkant of een vrouwelijk personage in een ruimtepak met kort rokje: het kan allemaal. Er zijn namelijk meer dan 250 kledingstukken. Een leuke toevoeging hierop is dat je op ieder moment in de game je personage kunt aanpassen en zelfs van geslacht kunt wisselen.

In Sunset Overdrive word je er nadrukkelijk op gewezen dat het de bedoeling is dat je je voortbeweegt door middel van acrobatische stunts, zoals grinds op hekken, muren en dakranden. Je kunt auto’s en ventilatoren als trampolines gebruiken om je daarna met je meleewapen hangend aan telefoon- en elektriciteitskabels voort te bewegen. Je kunt natuurlijk wel over de grond rondlopen, maar naast dat je een stuk kwetsbaarder bent, is er ook GEEN sprintknop. In de laadschermen wordt letterlijk gezegd: ‘Are you looking for the sprint button? Here it's called grinding.’ Mede hierdoor krijgt Sunset Overdrive een originele manier van spelen. Ook is humor een belangrijk onderdeel van de game. Zo word je op een bepaald moment gegijzeld en onder shot gehouden. Op dat moment maakt je personage de nonchalante opmerking: ‘I have guns too’, waarna het wapenselectiemenu tevoorschijn komt. ‘Holy Crap, but do you know how to use them?!’, volgt als reactie, waarop je antwoordt met de woorden: ‘I am an American!’’ Ook maakt Player geregeld een opmerking richting jouw kant en die hoeft niet altijd positief. Een leuke toevoeging zijn de diverse verwijzingen naar films en diverse bekende websites. Het moet je smaak zijn, maar ik heb mijzelf kostelijk vermaakt.

Sunset Overdrive

Door stunts te combineren laadt er een combo/Style-meter en naarmate deze voller wordt, krijg je meerdere speciale aanvallen. Zo kun je ineens vuurballen gooien en kun je tijdens een dodge je vijanden tijdelijk elektrocuteren. Daarnaast krijg je ook apart punten voor elke actie die je uitvoert. Hiermee kun je Overdrives vrijspelen en upgraden. Overdrives zijn permanente buffs, zoals tien procent meer ‘Stylepoints’ tijdens een bounce, wallrun of grind. Ook krijg je Stylepoints voor het opblazen van vijanden waarmee je logischerwijs Overdrives kunt krijgen voor je wapens.

Je moet dus de hoogte opzoeken en dat maakt eigenlijk helemaal niet uit, want al verlies je soms het overzicht waar je landt, de game helpt je ook een handje. je hoeft namelijk niet precies op dat ene randje te landen om een actie uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat het tempo hoog blijft en je niet onnodig op de grond valt. Een leuke toevoeging is de dynamische muziek. Haal je allemaal spectaculaire stunts uit, dan wordt de muziek harder en gevarieerder. Loop je echter maar een beetje rond en doe je geen stunts, dan hoor je ook geen muziek en op deze manier laat de game merken dat je eigenlijk maar een saaie speler bent.

Overdrive Boom

Naast de Overdrives kun je ook AMP’s maken. Dit doe je door in Sunset City op zoek te gaan naar wc-papier, vieze sportschoenen, neonborden en FizzCo ballonnen. Deze AMP’s zijn erg gevarieerd en geven ieder wapen of skill een bijzondere en unieke toevoeging. Zo is er een AMP die ervoor zorgt dat elke vijand die je omlegt ontploft met een fontein confetti en een andere verandert je verslagen tegenstander in een exploderende teddybeer. Wel moet er gezegd worden dat het menu waarin je je skills en AMP kiest nog al onoverzichtelijk overkomt, je kunt namelijk niet in één oogopslag zien welke je al hebt of welke je nog moet unlocken: alles heeft dezelfde - grijze - kleur.

Via speciale missies kun je ook extra sterke AMP’s verdienen. Het duurt echter langer om deze te maken en 's nachts moet de machine die je AMP's maakt beschermd worden. Dit is eigenlijk een soort van “Tower Defense”-achtig event. Honderden vijanden komen in diverse waves op je basis af en jij moet ze op elke mogelijke manier weg zien te houden. Dit kun je natuurlijk doen door hangend aan kabels en springend op ventilatoren alle Odds met bowlingballen, lp's en teddyberen op te blazen, maar je krijgt ook traps tot je beschikking. Deze traps kunnen je vijanden door middel van lanceerinstallaties in de grond tientallen meters lanceren of je kunt een propeller op de grond plaatsen die alles in stukjes hakt.

SUN Over

Sunset City is groot en de omgevingen zijn erg gevarieerd, elk stadsdeel heeft zijn eigen opzet en sfeer. Er is ook genoeg te doen. Zo heb je natuurlijk de hoofdverhaallijn, waarin je probeert te ontsnappen uit Sunset City en het mysterie van FizzCo probeert te ontdekken. Daarnaast zijn er ook diverse zijmissies, collectables en diverse – bijna 60 - uitdagingen waarin je zo snel mogelijk een parkoers moet zien af te leggen, monsters moet omleggen binnen een bepaalde tijd en op verschillende manieren, of je moet FizzCo spullen, zoals schotels en dozen, met elektronica slopen binnen een bepaalde tijd. Hoe sneller je deze uitdagingen behaalt, hoe hoger je score en des te beter de beloning. Ook zijn er per uitdaging leaderboards dus je kunt altijd zien hoe goed anderen het hebben gedaan en vervolgens weer proberen een hogere score neer te zetten.

Op diverse plekken hangen er ook tv-schermen waarop Sunset TV te bekijken is. Via Sunset TV worden er speciale 'community events' aangekondigd en zullen er onder andere geüploade gameclips van andere spelers of jezelf te zien zijn.

City

Naast Odds zijn er ook andere dreigingen zoals FizzCo Security Robots en Scabs – een groep opstandige rebellen - in Sunset City die je het leven zuur proberen te maken. Elke vijand vereist weer een andere aanpak. Zo zijn FizzCo Security Robots kwetsbaar tegen elektriciteit en is vuur erg effectief tegen Odds. De wapens verdienen ook echt een aparte  vermelding, want hoe briljant is een shotgun waaraan twee gehaktballen bungelen en die vervolgens de ‘Flaming Compensator’ wordt genoemd. Als deze ook nog eens oranjeachtige smurrie schiet, is verdere uitleg overbodig lijkt me.

Sunset Overdrive is een geslaagde game die ook daadwerkelijks een keer iets nieuws durft te doen. De game voelt mede door de diversiteit ook niet repetitief aan. De humor en de interactie tussen Player en de speler is leuk gedaan en ook de dialogen tussen de personages zijn leuk. Grafisch ziet Sunset Overdrive ziet er goed uit. De personages en Sunset City zijn gedetailleerd en ook al is de resolutie van de game 900p, het draait continu op 30fps. Ook al word je door honderden vijanden achternagezeten en wordt de halve stad opgeblazen, er is geen enkele framedrop te bespeuren en dat is knap.

Cijfer
  • Chaos en fun
  • Veel te doen in Sunset City