Reus

Na anderhalf jaar zweten en zwoegen is het voor Abbey Games zover: hun eerste, grote project is uitgebracht op Steam. Het resultaat: Reus, een strategische 2D-godgame. Hoe heeft de Nederlandse, onafhankelijke ontwikkelaar het ervanaf gebracht?

In Reus is het de bedoeling om een lege planeet te laten floreren door verschillende soorten, godachtige reuzen te besturen. Je beïnvloedt die planeet door die reuzen een bepaalde opdracht te geven. Zo heb je een aapachtig wezen dat voor bossen en fruit zorgt, een gigantische krab dat voor water zorgt en bijvoorbeeld nog een steenmonster dat voor bergen, mineralen en woestijnen zorgt. Elke reus heeft zo zijn eigen specialiteit, waarmee hij de omgeving en zijn medereuzen aanvult.

Vestigen
De reuzen vullen elkaar aan op hun individuele vaardigheden. Wanneer je een groepje exotische dieren op een plaats zet, leveren ze welvaart op. Gebruik je daarna de vaardigheid van de Ocean Giant waarmee je die dieren in groepen laat lopen, dan zorgen zij ook voor voedsel. Weet je dat te combineren met een element dat de groei van eten en welvaart verhoogt op het vakje ernaast, dan levert dat aanzienlijk en direct meer op voor het dorp dat zich in de buurt gevestigd heeft.

Zo blijf je als speler constant nadenken over hoe je de beschikbare ruimte het beste indeelt. Dankzij het tweedimensionale aanzicht verlies je, in het strategisch plaatsen van je grondstoffen, nooit het overzicht. Bovendien zorgt de mooie en duidelijke interface voor handige informatie over de groeiprocessen en eigenschappen van het vlak land of water. De enkele vergeten spaties en spelfouten zien we dan voorlopig door de vingers, aangezien die gemakkelijk weg te patchen zijn.

Strategisch
Er is nog een element waar het strategisch denken goed naar voren komt. Je moet namelijk een dorp niet te snel te veel geven. Wanneer je dat doet, worden ze gierig en lastig. Ze vallen andere dorpen aan totdat ze vernietigd zijn of nemen het zelfs op tegen de reuzen die hun leven juist zo gemakkelijk hebben gemaakt. Gelukkig heb je nog wat goddelijke wapenfeiten tot je beschikking: zure bommen of aardbevingen brengen die heidenen wel tot zwijgen – of sterker nog: de dood.

Buiten de goed uitgedachte gameplay, straalt Reus ook uit dat Abbey Games met veel liefde en kennis van zaken heeft gewerkt. Zo ziet het spel er ontzettend strak uit, zelfs wanneer je helemaal ingezoomd hebt. En alle natuureffecten kloppen. Om de bergreus hangen namelijk altijd wolken en een gebied is niet in staat te floreren zonder water. Daarnaast kan een woestijn langzaam omgevormd worden naar een leefomgeving vol gras, wanneer je goed zorgt voor je dorp.

Consequenties
Wat Reus ontzettend goed laat zien is dat alles consequenties heeft voor je planeet. Geef je je bewoners te veel, dan worden ze verwend. Geef je hen te weinig, dan gebeurt er niets – het is dus een wisselwerking tussen god en aardeling, eentje die niet ophoudt totdat de tijd om is, een reus is overleden of je besluit om zelf te stoppen. Iedere actie heeft een reactie en iedere reactie leidt tot een consequentie, et cetera. Zo houdt het spel zichzelf eigenlijk in leven, los van alle doelen.

Een ietwat vreemd, maar wel leuk proces is het laten groeien van de grondstoffen en dieren. Konijnen kunnen evolueren in draken en bosbessen kunnen transformeren in appels. Die nieuwe vormen leveren veel meer op dan degene uit het eerste stadium. Pas veel later in het spel kom je nog meer van die transformaties en specialisaties tegen, waardoor het de moeite loont om door te blijven spelen, ook al duren de potjes in het begin slechts een half uur.

Doelen
Reus
heeft namelijk tijdslimieten in de spelrondes waarin je doelen kunt behalen. Normaliter is dat vervelend, maar anders speel je het te snel uit. Is dat een gebrek? Nee, want je bent de eerste potjes veel aan het leren en ondertussen speel je veel vrij. Daarna kun je je wagen aan de vrijspelenmodus of heel snel bepaalde hoeveelheden grondstoffen halen. En dan ben je maar wat blij dat het spel in het begin zo rustig aan deed en je stapje voor stapje kennis liet maken met alle features.

Dus: op de vraag hoe de mannen en vrouwen van Abbey Games het ervanaf hebben gebracht met Reus, kunnen we volmondig ‘heel goed!’ zeggen. Er zijn nog wat kleine dingen, zoals een tekort aan spaties of technische haperingen wanneer je helemaal bent uitgezoomd, maar dat zijn totaal geen game breakers. Reus is één van de meest toffe en verfrissende godgames verkrijgbaar op Steam en dat heeft het te danken aan de strategische gameplay die door heel het spel verweven zit. Want ook al oogt Reus casual, dit spel gaat behoorlijk diep.