Scribblenauts Unlimited

Scribblenauts Unlimited zou eigenlijk al begin 2013 uitkomen, maar om onduidelijke redenen heeft die release nooit plaatsgevonden. Dit terwijl wij op FOK!games allang een reviewexemplaar hadden gekregen en (inmiddels oud-)redacteur WesleyB zijn review klaar had staan. Omdat de game vandaag alsnog verschijnt voor WiiU plaatsen wij alsnog de review.

Scribblenauts is een opmerkelijke spelserie. De eerste spellen kwamen uit op Nintendo DS en introduceerden een soort ‘woordzoeker met toeters en bellen’. Door naar cryptische en veelal minder cryptische omschrijvingen te kijken moest je als speler op zoek naar wat de opdrachtgever van die omschrijving nodig had voor zijn probleem. Mensen helpen stond dus centraal in Scribblenauts, maar waarom was nooit echt duidelijk. Aan dit concept is grotendeels niets veranderd.

Slachtoffers
Zo ook niet in het vierde deel: Scribblenauts Unlimited. Je bent het mannetje Maxwell, die ook in de vorige delen de hoofdrol vertolkte. Je hebt een magisch kladblok van je ouders gekregen met de intentie dat je de wereld om je heen positief zou veranderen. Maar Maxwell en zijn zusje denken daar anders over en slaan een ander pad in. Bij slachtoffer nummer zoveel is de maat vol: het zusje van Maxwell krijgt een vloek over zich uitgesproken en verandert langzaamaan in steen.

Met de gedachte in het achterhoofd te voorkomen dat je straks helemaal geen ongein meer kunt uithalen, trekt Maxwell de wijde wereld in om mensen te helpen met allerhande problemen. Onder meer depressieve spoken, goden met liefdesproblemen of gepeste schooljongens kunnen allemaal rekenen op Maxwells hulp. Door te kijken wat hun problemen zijn, moet je binnen de context van het level en de personages op zoek gaan naar oplossingen. Die zijn vaak simpel en zo te verzinnen.

Simpel
Dat die oplossingen vaak voor de hand liggen, is zowel de kracht als de zwakte van Scribblenauts Unlimited. De meeste opdrachten kun je al met één ingetikt woord oplossen. Het woord dat je intikt, wordt vervolgens in het spel gezet. Is het een levenloos object, dan kun je hem aan iemand geven. Anders komen je woorden direct tot leven en beginnen ze acties uit te voeren. Dit maakt Scribblenauts al jaren tot één van de leukste interactieve woordzoekers op een spelcomputer.

Het aspect dat het zo leuk maakt is dat je het zo gek niet kan bedenken in Unlimited. Waar op de Nintendo DS nog heel wat restricties in woordkeuzes te vinden waren, kun je nu bijna zo ver gaan als je wil. Op seksueel getinte en beledigende woorden en merknamen na, kun je naar hartenlust bijvoeglijke en zelfstandige naamwoorden verzinnen en tot leven laten komen. Helaas hoef je dus haast nooit diep te gaan en voldoen de meest simpele antwoorden al als oplossing voor de kwestie.

Verveling
Het simpele karakter van de antwoorden haalt wel een hoop plezier uit het spel. Haast uit verveling ga je het gekker maken dan nodig. Een pizzakoerier die een vervoermiddel nodig heeft om snel pizza’s rond te brengen geef je dan een straaljager. Een cowboy die een beroep zoekt waar je een hamer voor nodig hebt, wordt een timmerman. Zoekt hij vervolgens een dier die zijn kar kan rondtrekken, dan geef je hem geen paard, maar een draak. Dat beetje onlogica heb je wel nodig.

Zonder die onlogische verzinsels ben je snel uitgekeken op Scribblenauts in het algemeen. Ook in Unlimited is het dus het geval dat je met een beetje extra fantasie het spel voor jezelf leuk maakt; uitdagend is het niet. Dat het een spel gemaakt is voor kinderen, wil niet zeggen dat je het ook maar extreem simpel moet houden, natuurlijk. Woorden zoeken op basis van cryptische omschrijvingen is leuk voor elke doelgroep, dus ook voor mensen die wat ouder zijn. Dit is helaas een gemiste kans.

Maximum
Dat de te verrichte handelingen hetzelfde karakter hebben als in voorgaande delen, is niet zo gek. Het is immers de basis van de game. Gelukkig zijn er wel verschillen ten opzichte van voorgaande delen. Zo kun je met Maxwell vrij rondlopen door grotere levels en iemand helpen met grote en kleine opdrachten. Er is tevens geen meter aanwezig die aangeeft dat er een maximum aan het aantal objecten zit; de Wii U is sterk genoeg om veel objecten tegelijk op het scherm te toveren.

Met elke uitgave van Scribblenauts worden er nieuwe elementen aan woorden toegevoegd. Naast de toevoeging van bijvoeglijke naamwoorden, kun je nu ook meerdere objecten combineren, acties toekennen (pistolen kunnen schieten bijvoorbeeld) en dingen laten bewegen. Daarnaast kun je zelfgemaakte dingen opslaan in een catalogus en zelfs delen met de rest van de wereld, zodat andere spelers kunnen spelen met jouw creaties. Een bijzonder fijne ontwikkeling binnen de serie.

Progressie
Die zelfgemaakte objecten kun je aanpassen zoals je wilt, met een systeem dat gebaseerd is op het aanwezige systeem in 5th Cell’s andere creatieve platformer: Drawn to Life. In dit spel kun je personages en objecten tekenen voordat ze tot leven komen of gebruikt kunnen worden. Kleuren kunnen aangepast worden en hetzelfde geldt voor lengtes en breedtes; hier kun je veel van je creativiteit in kwijt. Dit maakt het spel een stuk socialer, omdat je anderen wilt imponeren met je werk.

Al met al is Scribblenauts Unlimited niet de knaller die het had kunnen zijn - het ontstijgt het niveau van eerdere uitgaven slechts gedeeltelijk. De fijne progressie die het spel maakt qua aanpassingsmogelijkheden en te bedenken oplossingen zijn inmiddels immens, maar je maakt daar amper gebruik van. Het spel daagt de speler bijna nooit uit buiten de lijnen te denken, maar vereist soms wel een beetje algemene kennis. Unlimited doet denken aan een schuur vol met gereedschap, maar aan het einde van de dag gebruik je enkel de hamer en de schroevendraaier.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel aanpassingsmogelijkheden  - Mogelijkheden worden niet optimaal benut  7
+ Veel te bedenken mogelijkheden  - Heel simpel