Forza Horizon

Over Forza Horizon waren veel mensen sceptisch: is er genoeg te doen in de lege vlaktes van Colorado? Vergeet het zijn Motorsport-wortels niet? En hoe lang blijft het daadwerkelijk leuk om over die snelwegen te rijden? Voor een lange tijd, kunnen we vast verklappen.

De dubstep is over heel het festivalterrein hoorbaar. De zon gaat bijna onder en terwijl de springende menigte nog met haar zonnebrillen en zonnehoedjes op Nero toejuicht voor een gigantisch podium, lopen de halfnaakte dames in strakke shorts na een dag hard werken terug naar hun tent. De avond is nog jong. Drank vloeit in overvloed. En ook aan auto's geen gebrek. Van oude Amerikaanse muscle cars tot aan Bugatti Veyron Super Sport, alles rijdt voorbij.

Stijl
Dat is het gevoel dat Forza Horizon wil bewerkstelligen bij de speler. In de spin-off van ontwikkelaar Turn 10's Forza Motorsport-serie draait het niet alleen om auto's: het gaat om muziek, snelheid en stijl. Je stempel drukken op de omgeving waarin je rijdt. Harder gaan, beter rijden, vette stunts uithalen, het gras meepakken om bochten af te snijden - terwijl de muziek uit de boxen knalt. Het klinkt niet alleen fantastisch, het speelt ook heerlijk.

Helemaal wanneer je met je Ferrari 458 Italia Spider uit 2011 over de snelweg raast, langs alle andere passagierswagens en andere racers, terwijl de zon achter de bergen vol bomen zakt. De maan tikt de zon af en het wordt nacht. Koplampen aan en verder scheuren is het devies. De open weg van Colorado is van jou. Alle snelwegen en zij- en zandpaden zijn banen die je leert kennen op je eigen manier. Je zit niet vast aan een stramien, waardoor je het spel op je eigen manier kunt ontdekken.

Festival
Gelukkig valt er genoeg te ontdekken. In Forza Horizon gelden er namelijk een aantal festivalregels. Dat klinkt wellicht beklemmender dan bedoeld: de opzet is om alles zelf te bepalen, in stijl. Je racet om festivalarmbanden in verschillende kleuren. Door mee te doen aan festivalraces, verdien je punten en een x aantal punten levert zo'n bandje op. Het levert ook respect op - de drie ingebouwde radiostations zullen het op een gegeven hebben over 'die nieuwe mysterieuze rijder'.

Respect is misschien wel het belangrijkste, op het racen zelf na. Racen is belangrijk, maar het is beter om de gevierde stuntpiloot te worden tijdens het Horizon Festival. Voor het eerst in de Forza-geschiedenis is het daadwerkelijk de bedoeling om roekeloos doch gecontroleerd te rijden. Ram verkeersborden om, schram andere rijders, vlieg door de lucht, maak fantastische drifts, haal zo stijlvol mogelijk je tegenstanders in en doe nog meer van dit soort te gekke dingen om je sponsoren blij te maken.

Sponsoren
Door aan bepaalde eisen van die sponsoren te voldoen, stijg je op de ranglijst van het festival. Hoe hoger je staat, hoe hoger het aanzien van zowel vriend als vijand. Het is een lichtelijk rpg-systeem die aanzet tot gecontroleerd roekeloos rijgedrag, alhoewel het vaak compleet vanzelf gaat. De open omgeving is er eentje die gemaakt is om in te rijden en te driften. Heel anders dan je gewend bent van de Motorsport-delen, waarin netjes rijden het motto was. Ook niet erg, natuurlijk.

Je zou eigenlijk kunnen stellen dat het strafpuntensysteem uit de hoofdserie is ingeruild voor iets veel vetters. Natuurlijk is Forza Motorsport nog steeds heer en meester als het gaat om realisme en dit blijft voorlopig ook zo. Horizon probeert die titel nooit en te nimmer af te nemen, terwijl het natuurlijk wel in de slipstream van dat succes rijdt. Verder prima allemaal, want het combineert daarnaast elementen uit andere racespellen die de afgelopen jaren ook geweldig waren.

Combinatie
Forza Horizon
is namelijk een combinatie van de Forza Motorsport-, Test Drive Unlimited- en DiRT-series. Respectievelijk om zijn realisme en besturing, open omgevingen met veel verschillende soorten races en vette uitstraling en grovere menu's en vormgeving. Het ziekenhuisachtige en steriele is er helemaal af en dat is hartstikke goed: Horizon straalt namelijk meer dan alleen plezier uit - was het een echt evenement geweest, dan was het meer een levenswijze geweest.

Heb je even geen zin in die festivalraces, dan kun je je wagen aan illegale straatraces die nog het meeste weghebben van Electronic Arts' Need for Speed: Underground-serie. Je racet door de smalle straten van de steden en dorpjes, terwijl je tegemoetkomend verkeer ontwijkt en hoopt dat er weinig bochten van negentig graden zullen zijn. Het is een welkome afwisseling om even afstand te doen van de open vlakte van  Colorado. En het levert gigantisch veel geld op.

Standaard
Maar er zijn ook nog snelheid- en trajectcontroles, waarin je je met je vrienden kunt meten wie er daadwerkelijk sneller is. Meestal komt het erop neer dat je negen van de tien keer sneller bent wanneer je meer progressie hebt geboekt in het festival - en dus al in het bezit bent van bijvoorbeeld die eerder genoemde Ferrari - maar het is wel een extra gameplaylaag die we hadden gemist als het er niet in had gezeten. Eigenlijk is dit de nieuwe standaard voor openwereldracespellen.

Wat helemaal tof is om te doen is deelnemen aan Showcase-evenementen. In deze speciale races neem je het op tegen vliegtuigen en helikopters - in elk geval voertuigen die je niet zo snel kunt tegenhouden door er gewoonweg tegenaan te beuken. Hoewel het nog steeds ordinaire checkpointraces zijn - je racet namelijk van punt naar punt en dan wordt er berekend hoever je van elkaar verwijderd bent - gaat het hier om de ervaring. Het is bizar tof om van een vliegtuig te winnen.

Parels
Je kunt het ook nog opnemen tegen al dan niet gevestigde Horizon Festival-coureurs in een één-op-éénwedstrijd of op zoek gaan naar parels van auto's die verstopt geparkeerd staan in slecht onderhouden schuurtjes. Kortom: als je alle races, uitdagingen en de grootte van de kaart bij elkaar optelt, dan heb je een dijk van een game die je simpelweg als racegameliefhebber niet over kunt slaan. Daarnaast rijdt het ook nog even lekker zoals je gewend van de Forza-serie. Dikke prima.

Grafisch ziet de game er indrukwekkend uit. Als je al dacht dat Forza Motorsport 4 alles uit de Xbox 360 haalde - dat was immers de bedoeling - dan valt je mond open wanneer je door  Colorado rijdt. De omgevingen zijn voller en strakker dan ooit - al deden de huizen in de dorpjes en steden ons wel heel erg veel denken aan de huizen uit Toy Story. De muziek, met name de dubstepmixes, is de kers op de megagrote slagroomtaart die het geheel ongekend afmaakt. Zonder was het niet compleet geweest.

Dj
Hoe goed de muziek verzorgd is, hoe tenenkrommend slecht de dj's soms kunnen zijn. Forza Horizon bevat drie aparte radiostations met elk hun eigen muziek. Elk station heeft zijn eigen dj die je op de hoogte houdt van events, geheime autolocaties en jouw eigen progressie, maar dat gaat vaak gepaard met een irritante stem of intonatie. Dat het allemaal in het Nederlands is, wil natuurlijk ook niet helpen. Gelukkig praten de radiomakers niet vaak door de muziek heen, dus het had erger gekund.

Conclusie:
Forza Horizon
is de nieuwe standaard als het gaat om openwereldracespellen. Het pakt allerlei elementen uit gevestigde raceseries, zoals zijn eigen Motorsport en DíRT, en verpakt dat op geheel eigen wijze in met het Horizon Festival, dat als rode draad dient door het spel. De nadruk op roekeloos rijgedrag is precies wat de serie nodig had na vier supertoffe, maar soms gortdroge Motorsport-delen. En dat allemaal in combinatie met wrede dubstep - het kan bijna niet beter.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Gevoel van vrijheid  - Radio-dj's zijn soms irritant  9,5
+ Rijgevoel, realisme, openheid, vormgeving  - Nog steeds stilstaan door bosjes
+ Muziek

Gespeeld op Xbox 360.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.

Tijdens het spelen hadden wij wel last van een bug. Wanneer we in een race als eerste over de finishlijn reden en het scherm met je resultaat in beeld kwam, kwam vervolgens het menu niet tevoorschijn. Het spel moest dan worden afgesloten door naar Xbox Home te gaan, waardoor je wel je net gewonnen race verloor. Bij ons hielp het door andere races te winnen, in de hoop dat het menu wel zichtbaar zou zijn. Zonder dat menu kun je namelijk niet naar de open weg terugkeren.We gaan ervan uit dat dit wordt opgelost.