Film: Gulliver's Travels

Gulliver's Travels is een zeer bekende vertelling van Jonathan Swift. Een ontdekkingsreiziger strandt op een eiland waar alles vele malen kleiner is dan hijzelf. Ook nu is dit het verhaal, maar dan wordt Lemuel Gulliver gespeeld door Jack Black. Andere grote namen zoals Amanda Peel, Billy Connoly en Jason Segel komen ook voorbij in het werk van regisseur Rob Letterman. Hoe is de film geworden?

Gulliver's Travels

Het verhaal

Lemuel Gulliver (Jack Black) is een doelloze medewerker van de postafdeling in een groot kantoor. Grote delen van de dag speelt hij Guitar Hero, grapt met de kantoormensen en die ene mooie vrouw kan hij maar niet krijgen. Ook zijn kamer is nog een echte studentenkamer vol met games en Star Wars-actiefiguren. Om een kort verhaal lang te maken: Een bijzondere toekomst gaat Gulliver niet tegemoet.

Als hopeloze poging tot een date met Darcy (Amanda Peet) vertelt Gulliver aan zijn sexy collega dat hij een ware wereldreiziger is. Vanuit het niets biedt Gulliver aan om al zijn reisverslagen om te zetten in een geschreven stuk tekst, om zo indruk te kunnen maken. Met veel knip- en plakwerk levert hij een artikel af. Succes! Het eerste verhaal van 'Gulliver's Travels' is afgerond en wordt goedgekeurd. Totaal onverwachts krijgt hij een opdracht om naar de Bermuda af te reizen. Met twijfel grijpt Gulliver deze kans, want hij wil zijn dekmantel als 'wereldreiziger' niet breken.

Gulliver zet het op zijn bootje op een drinken en hij valt in slaap. Verrassing: Gulliver verdwijnt van de radar in de Bermuda. Het weer slaat om en zijn bootje belandt in een enorme storm. Als onze wereldreiziger weer is bijgekomen, ligt hij vastgebonden op een strand. Specifieker: Het strand van Lilliput. Als een oorlogstrofee van het leger van Lilliput wordt Gulliver aan de kleine koning overhandigt. Als 'groot beest' en uiteindelijk als redder van de prinses wordt hij de hemel ingeprezen, tot ongenoegen van de generaal van het land. Maar als de grote vijand van Lilliput een aanval op het land pleegt, zit er voor Gulliver niets anders op dan te vechten voor de kleine mensheid.

Niet scherp, in meerdere opzichten

Ik kan zeer kort zeggen dat de film zo goed als niets van het originele verhaal heel weet te houden. Maar goed, over de jaren heen is het boek uit de 18e eeuw al veel vaker vertaald als een leuk kinderverhaal. Destijds vol satire en kritiek op de maatschappij van toen, nu een lange comedytrain met makkelijke grapjes en zelfs een immense robot.

Toch hebben weinigen het originele verhaal ooit gelezen. Voor die mensen is Gulliver's Travels ook niet al te bijzonder. Het is redelijk flauwe humor, nog flauwer dan we van Jack Black gewend zijn. Het niveau van zijn humor en acteerkunsten is zelfs van zo'n tergend laag niveau, dat er veelal niet meer dan een kleine glimlach vanaf kan. Dat is iets positiefs, want tijdens het kijken heb ik vaker zitten zuchten dan gelachen. Ik snap helemaal waarom Jack Black is genomineerd voor een Razzie, hij is ook echt een grote kanshebber op deze prijs. Maar niet alleen Black zorgt voor een verlaging van het al matige filmniveau, ook de acteerprestaties van het grootste deel van de cast zijn om te huilen. Jason Segel, Billy Connoly, Chris O'Dowd en Emily Blunt zijn allen zeer matig. Spijtig voor laatstgenoemde dat ze voor deze film een rol in Iron Man 2 had afgeslagen.

Gulliver's Travels

Kan het aan het script liggen? Wellicht. Het verhaal is om te huilen zo slecht. Het is een dodelijk slechte schrijverssamenwerking van de behoorlijk flauwe Nicholas Stoller (Yes Man, Fun with Dick and Jane) en de platte maar vaak scherpe Joe Stillman (Shrek, King Of The Hill, Beavis and Butthead). De film kent zo veel afgezaagde clichés dat een gemiddeld verhaal van een Steven Seagal-film een geniaal meesterwerk is. Het is een aaneenschakeling van flauwe momenten, veel te voor de hand liggende 'problemen' en 'oplossingen', met om de vijf minuten een gekke-bekken-Black.

Het effect van een grote Gulliver in een klein Lilliput is vaak ook zeer ongeloofwaardig neergezet. Er is niet alleen geen rekening met de schaal gehouden, ook het gebruik van de CGI is regelmatig van een belachelijk laag niveau. Contrasten zijn niet goed, de focus is vaak niet scherp en het gebruik van het bekende groene scherm is overduidelijk te zien. Heel erg jammer, de magie wordt hierdoor toch vaak verknald.

Het mag gezegd worden dat deze film de meest slechte is waarin Jack Black ooit heeft meegespeeld (Ja, ik reken Year One dan ook mee). Naast dat bijna de gehele film van alle kanten te gaar voor woorden is, zijn de visuele effecten en het acteerspel ook belachelijk slecht.

Waarom ik geen 1 of lager geef? Er zit een track van KISS en een sample van een Prince-hit in de film. Voor mij waren dit echt de enige kleine positieve punten. Spaar je geld liever op voor een betere bioscoopfilm, want dit is gewoon een geld- en tijdsverspilling van 77 minuten. Gulliver's Travels is de meest slechte manier om de maand februari mee te beginnen.