Looper

De tijdreisfilm Looper ligt vanaf vandaag in de winkels. Is de film de moeite om naar de dvd- of Bluray-boer te rennen of niet?

Looper speelt zich af in een wereld waar tijdreizen mogelijk maar zeer illegaal en gelimiteerd is. Niet alleen goede personen, ook criminelen kunnen gebruik maken van de technologie. Zo ook de zogenaamde Loopers, een criminele organisatie dat tijdsprongen maakt om slachtoffers in het heden terug te sturen naar het verleden om ze hier te vermoorden. Joe (Joseph Gordon-Levitt) is een van deze Loopers die zijn vak zeer goed verstaat. Hij werkt in het verleden en voert het vieze werk voor zijn opdrachtgever uit. Hoe tevreden hij ook is met zijn werkzaamheden, nu staat hem het onmogelijke te wachten: zijn meest recente doelwit is de toekomstige versie van zichzelf.

Futuristisch

Eerder schreef FOK! over Looper:

Hoewel het verhaal van Looper in eerste instantie niet bijster origineel klinkt en vooral een bewerkte versie van The Terminator lijkt, is de film met name door Amerikaanse critici bijzonder goed ontvangen. Er wordt vooral vol lof geschreven over schrijver en regisseur Rian Johnson, die in 2005 debuteerde met de fascinerende neo-noir Brick. Johnson heeft van Looper een ambitieuze tijdreisfilm gemaakt die veel stof tot nadenken geeft. Daarbij heeft de film een uitstekende cast met Joseph Gordon-Levitt en de altijd vermakelijke actieveteraan Bruce Willis.

Looper ziet er visueel prachtig uit en laat je nadenken over het concept van tijdreizen. Niet alleen de criminele kant waar Looper zich meer op richt, maar ook wat je zelf zou doen als de techniek beschikbaar is. Zoals Bruce Willis in het eerder gegeven interview zei: "Het is een droomachtig spel over iets wat niemand kan doen, maar het is interessant om er over te praten. En dat is een goed voorbeeld van de kracht van cinema, want voor een paar uur gunt het mensen een blik in die wereld van mogelijkheden, je kan de waarheid even aan de kant zetten en gewoon lekker mee gaan met het verhaal." Bij het kijken van Looper kan je hem ook niets minder dan gelijk geven: je gaat volledig op in de wereld van Rian Johnson. Hij neemt je mee naar de meest onwerkelijke plekken in een toekomst die, zelfs met de techniek van tijdreizen, nog erg geloofwaardig is.

Het prachtige is dat het een blik in de toekomst is geworden dat niet overdrijft met idiote gadgets of beelden, het is zeer menselijk gebleven. De technologische vooruitgang voelt ook zeer natuurlijk aan, enkele uitvindingen die nu (nog) niet bestaan en in Looper worden getoond en gebruikt zouden in het dagelijks leven over dertig jaar ook makkelijk kunnen bestaan.

Transformatie met extra's

De transformatie van Joseph Gordon-Levitt is zeer bijzonder. Je ziet dat hij Bruce Willis wordt door middel van licht werk van de schminkafdeling en het kopiëren van gezichtstrekken. Het bekende, ingetogen glimlachje van Willis is van Gordon-Levitts gezicht af te lezen, net zoals de manier van praten en bewegen. Je gelooft bijna direct dat de persoon naar wie je kijkt een jongere versie van Willis kan zijn.

Hoe deze transformatie is gedaan is terug te vinden in de extra's van de dvd en blu-ray. Er zijn naast de geanimeerde trailer enkele feauturettes te zien en zijn er meerdere verwijderde segmenten. Over dit laatste: alle scènes die zijn verwijderd zijn stuk voor stuk goed, maar zijn terecht uit de film geknipt. Zo voelt het al bij het kijken van deze fragmenten aan alsof het verhaal wordt tegengehouden, het wordt te uitleggerig. Mocht je van uitleg houden en je wilt meer dan deze verwijderde scènes, dan kan je naast de gebruikelijke commentary track ook kijken naar een video over het maken van de soundtrack. Je krijgt een goed beeld hoe de muziek van Looper is ontstaan en gecomponeerd, heerlijk om te zien.

De film zelf is zoals de extra's erg goed en mag in de kast van de filmkijker niet ontbreken. Mocht je Looper vorig jaar in de bioscoop hebben gemist, dan is dit jouw kans om hem nog te kunnen zien. Tenzij je terug in de tijd kan om alsnog naar Looper in de bioscoop te gaan, dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.