Reincarnated

Snoop Dogg wordt Snoop Lion. In juli verscheen de eerste single van de herboren rapper, maar de rastafari waren in januari van dit jaar iets minder gecharmeerd van zijn doen en laten. Enige tijd daarna kwam het bericht dat Snoop twijfelt over zijn toekomst in de reggaemuziek en komt er zelfs een game op de markt van de artiest die hierin vijanden lens trapt. Al het nieuws maakte voor de FOK!webloggers weinig uit. De single La La La werd in de bekende rubriek beoordeeld met een 'top'. Maar hoe top is de documentaire Reincarnated? De dvd ligt vanaf vandaag in de winkel.

Vice Films & Snoopadelic Film presenteren samen de documentaire Reincarnated, waarin een van de bekendste entertainmenticonen ter wereld terugblikt op zijn carrière en je meeneemt op de zoektocht naar zijn nieuwe identiteit. De documentaire is geregisseerd door VICE global editor Andy Capper en laat de transformatie zien van hiphopster Snoop Dogg naar reggaezanger Snoop Lion, terwijl hij samen met Major Lazer zijn nieuwe album Reincarnated opneemt. In Reincarnated dompelt Snoop zich onder in de rastafari-cultuur van Trench Town, wat de geboorteplaats is van andere reggae-artiesten zoals Bob Marley, Peter Tosh en de levende legende Bunny Wailer.

Harold, Kumar en Floyd

De officiële synopsis klinkt interessant, toch? Misschien wel, maar de uitwerking is helemaal niks. De complete documentaire is natuurlijk één grote marketingfilm voor het nieuwe album met dezelfde naam, maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat het bagger is. Films zoals Some Kind Of Monster (over het album St. Anger van Metallica) en Pink Floyd: The Story of Wish You Were Here bewijzen het tegendeel. Hoe kan het dan dat deze documentaire zo slecht is?

We beginnen met het camerawerk. Er valt werkelijk zoveel op te merken aan de opnames dat zelfs ouders die homevideo's van hun kinderen maken erom moeten lachen. Je ziet de schaduw van de cameraman, andere cameramannen in beeld, onscherpe shots, het beeld wiebelt als een konijntje en ga maar zo door. Het lijkt net alsof de cameraploeg in plaats van Snoop Dogg/Lion/Ander Dier zelf onder invloed van iets was.

Over dit onder invloed zijn: het album Reincarnated was zonder de invloed van drugs nooit gemaakt. Het is een unicum als je vijf minuten kijkt zonder dat Snoop, zijn neef of iemand anders in de film weer aan een joint sabbelt. Het letterlijke hoogtepunt is als de groep naar Blue Mountain gaat, een plaats waar zeer veel wietplanten staan. Uiteindelijk kijk je tien minuten naar een groep mensen die helemaal waus worden op een bergpas. Hilarisch? Wellicht, maar niet in nuchtere toestand.

De 'Dogg'umentaire Reincarnated is net zo gaar als het woordgrapje in deze zin. Het project voelt door de vele toeristische plaatsen waar de rapper naartoe gaat aan als een RTL Travel meets Harold & Kumar. De plaatsen zien er mooi uit en je krijgt korte geschiedenislesjes van en over de lokale bevolking, maar de warrigheid en continu stonede reis door verschillende plaatsen zorgt voor een idiote combinatie. Het verhaal is een chronologische nachtmerrie en totaal niet interessant. "This is either a really smart move or by far the stupidest thing that we have ever tried", om maar even een citaat van Harold & Kumar te gebruiken. Ik denk dat je het antwoord inmiddels wel weet.

Is Snoop Doggy Dogg/Snoop/Snoop Dogg/Snoop Lion/Snoop Dee Ooo double-G veel veranderd door zijn reis? Ach, hij lijkt door de vele wiet en de goede vibe van Jamaica helemaal in zijn element te zijn. Leuk voor hem, maar het is totaal niet interessant om als kijker naar te staren.